‘Vraaggestuurde bediening is ramp’

Hij heeft het helemaal gehad met de vraaggestuurde bediening van bruggen en sluizen rond het IJsselmeer. Maar dat in mei volgend jaar – ‘na 36 jaar zonder één misse slag’ – de Bolnes 8 KL in de zandzuiger Grinza VII wordt vervangen door een Caterpillar, om aan de CCR-normering te voldoen, is voor schipper Piet van Utrecht mogelijk een nog grotere ‘ramp’.

'Vraaggestuurde bediening is een ramp'
  • Schipper Grinza VII gedwongen tot veel extra wachttijd
  • ‘Na pensionering hopelijk Bolnes starten in museum’

Door Dirk van der Meulen
De laadplekken voor de Grinza VII liggen bij Den Oever, met elke reis een passage van het sinds 1 november vraaggestuurd bediende Naviduct bij Enkhuizen. ‘De vraaggestuurde bediening is vraaggestuurd wachten of omvaren geworden’, vat Van Utrecht zijn ervaringen samen na een maand schutten op bestelling.

Als vice-voorzitter van de Schuttevaer-afdeling Kop van Noord-Holland begrijpt Van Utrecht natuurlijk dat Rijkswaterstaat streeft naar efficiëntere bediening. ‘Wij nemen RWS niets kwalijk. Het is hun ook opgedragen. Maar Den Haag, word wakker! Als varende KSV’ers merken we de gevolgen direct. Gelukkig heeft Koninklijke Schuttevaer bedongen dat er medio december een evaluatie komt, maar wat ons betreft: open die sluizen. We willen zo snel mogelijk van de vraaggestuurde bediening af.’

Bolnes

De mooi gelijnde zandzuiger Grinza VII, gebouwd in 1966 bij Bijlsma in Wartena, krijgt in het Overijsselse Hasselt een lik verf van de schipper zelf op de boeiing. Hij legt de kwast neer voor een gesprek over de veranderde bediening. Maar eerst dalen we af in de machinekamer voor de Bolnes 8 KL van 480 pk met zijn ruim 150.000 geschatte draaiuren.

‘In Nederland is iedereen groot geworden met Calvé pindakaas, de scheepvaart na de oorlog met Bolnes-motoren’, vertelt Van Utrecht vol vuur als hij de machine start. Naast de vloot van zijn werkgever De Vries en Van de Wiel, somt hij moeiteloos een hele vloot Bolnes-schepen op: Haas-tankers, BP-tankers, Esso-tankers, Van Ommeren, EWT, Goedkoop Amsterdam, Volharding Rotterdam, Havendienst Rotterdam, de KOF-schepen, vele baggerbedrijven en veel hulpvermogen in de HAL cruiseschepen. ‘Maar aan alles komt een eind’, verzucht Van Utrecht. Hij droomt van een plekje voor ‘zijn’ Bolnes (‘mijn vriend’) in het motorenmuseum in Nieuwe-Niedorp, om de machine als vrijwilliger nog eens per maand te kunnen laten draaien.

Veel irritatie

Maar Van Utrecht hoopt vooral dat het snel afgelopen is met het vraaggestuurd bedienen. ‘Het is één grote ramp met wachttijden en tot vijf uur omvaren via Zaandam, zolang dat nog kan tot de Wilhelminasluis eruit gaat, en heel veel irritatie. Je moet vier uur tevoren een schutting melden, maar als je even te laat bent lukt het niet meer. Het spuien in Den Oever neemt zoveel tijd in beslag, dat er van redelijk varen geen sprake meer is’, zegt Van Utrecht. Hij noemt ook de ervaring van de Grinza VIII, die omvoer via Zaandam en de vrachtauto’s anderhalf uur moest laten wachten. ‘Je kunt niks meer plannen.’

‘Schepen die A1 varen, moeten als ze verder willen midden in de nacht schutten. Als ik om 5 uur ‘s morgen wil schutten, moet ik al om 7 uur ’s avonds tevoren de sluis bestellen. Wij moeten dan de vaartijden openbreken, het bed uit voor dezelfde Rijkswaterstaat die ons bekeurt voor overschrijdingen van de toegestane vaartijd. Nu gebeurt dat wel meer, maar drie à vier keer per week is teveel. En voor zondagshouders is het helemaal lastig.’

Ook de tankvaart en de mosselvissers hebben daar veel hinder van, merkt Van Utrecht bij andere vaarweggebruikers. ‘Een collega meldde zich vrijdagavond om 19:15 uur, maar kon pas om 00:45 uur schutten. Daar gaat je weekend en al die tijd lopen de personeelskosten door.’

Je moet volgens de schipper van de Grinza VII bijna helderziende zijn om binnen de gestelde tijden te kunnen schutten. ‘Onze laadplekken liggen bij Den Oever, we laden in anderhalf tot drie uur. Vier uur van tevoren moet je kenbaar maken dat je wilt schutten. Dus naast wachttijd zit er nog altijd een uur extra bij, als het al mogelijk is vanwege het getijverloop. Want dan ben je helemaal de pineut.’
Schipper Piet van Utrecht en zijn vrouw Janny van Utrecht-Geneuglijk stoppen in oktober volgend jaar met varen. ‘Dan kan ik volgens anderen toch nog zeggen dat ik met een echte motor heb gevaren. Misschien heb ik in Nederland wel het langst van iedereen met een Bolnes gevaren. Ik zou het zo nog 15 jaar met mijn vriend redden, maar als hij het museum in mag, praten we er niet meer over.’

RWS bedient ‘vraaggestuurd’

LELYSTAD

Rijkswaterstaat heeft op 1 november de ‘vraaggestuurde bediening‘ ingevoerd op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug, Roggebotsluis, Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluizen (nabij Enkhuizen).

De vraaggestuurde bediening geldt op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug en Roggebotsluis in de periode van 1 november tot 1 april. Op de Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluis is de bediening vraaggestuurd van 1 november tot 1 april tussen 17:30 en 08:30 uur en van 1 april tot 1 november tussen 22:00 en 06:00 uur.

Brug-/sluisbediening moet bij vraaggestuurde bediening telkens vier uur tevoren worden aangevraagd. De brug- en sluiswachter is niet permanent aanwezig op het object, hij bedient meerdere objecten en pendelt daartussen heen en weer.

Door de wijziging van het bedieningssysteem kan er volgens Rijkswaterstaat ‘enige wachttijd’ ontstaan. Dat is besproken met de verschillende belangenverenigingen, waaronder Koninklijke Schuttevaer. De zienswijzen die door Koninklijke Schuttevaer en de Producentenorganisatie van de Nederlandse Mosselcultuur tegen het plan werden ingediend, zijn door Rijkswaterstaat ongegrond verklaard.

‘Vraaggestuurde bediening is ramp’ | Schuttevaer.nl

‘Vraaggestuurde bediening is ramp’

Hij heeft het helemaal gehad met de vraaggestuurde bediening van bruggen en sluizen rond het IJsselmeer. Maar dat in mei volgend jaar – ‘na 36 jaar zonder één misse slag’ – de Bolnes 8 KL in de zandzuiger Grinza VII wordt vervangen door een Caterpillar, om aan de CCR-normering te voldoen, is voor schipper Piet van Utrecht mogelijk een nog grotere ‘ramp’.

'Vraaggestuurde bediening is een ramp'
  • Schipper Grinza VII gedwongen tot veel extra wachttijd
  • ‘Na pensionering hopelijk Bolnes starten in museum’

Door Dirk van der Meulen
De laadplekken voor de Grinza VII liggen bij Den Oever, met elke reis een passage van het sinds 1 november vraaggestuurd bediende Naviduct bij Enkhuizen. ‘De vraaggestuurde bediening is vraaggestuurd wachten of omvaren geworden’, vat Van Utrecht zijn ervaringen samen na een maand schutten op bestelling.

Als vice-voorzitter van de Schuttevaer-afdeling Kop van Noord-Holland begrijpt Van Utrecht natuurlijk dat Rijkswaterstaat streeft naar efficiëntere bediening. ‘Wij nemen RWS niets kwalijk. Het is hun ook opgedragen. Maar Den Haag, word wakker! Als varende KSV’ers merken we de gevolgen direct. Gelukkig heeft Koninklijke Schuttevaer bedongen dat er medio december een evaluatie komt, maar wat ons betreft: open die sluizen. We willen zo snel mogelijk van de vraaggestuurde bediening af.’

Bolnes

De mooi gelijnde zandzuiger Grinza VII, gebouwd in 1966 bij Bijlsma in Wartena, krijgt in het Overijsselse Hasselt een lik verf van de schipper zelf op de boeiing. Hij legt de kwast neer voor een gesprek over de veranderde bediening. Maar eerst dalen we af in de machinekamer voor de Bolnes 8 KL van 480 pk met zijn ruim 150.000 geschatte draaiuren.

‘In Nederland is iedereen groot geworden met Calvé pindakaas, de scheepvaart na de oorlog met Bolnes-motoren’, vertelt Van Utrecht vol vuur als hij de machine start. Naast de vloot van zijn werkgever De Vries en Van de Wiel, somt hij moeiteloos een hele vloot Bolnes-schepen op: Haas-tankers, BP-tankers, Esso-tankers, Van Ommeren, EWT, Goedkoop Amsterdam, Volharding Rotterdam, Havendienst Rotterdam, de KOF-schepen, vele baggerbedrijven en veel hulpvermogen in de HAL cruiseschepen. ‘Maar aan alles komt een eind’, verzucht Van Utrecht. Hij droomt van een plekje voor ‘zijn’ Bolnes (‘mijn vriend’) in het motorenmuseum in Nieuwe-Niedorp, om de machine als vrijwilliger nog eens per maand te kunnen laten draaien.

Veel irritatie

Maar Van Utrecht hoopt vooral dat het snel afgelopen is met het vraaggestuurd bedienen. ‘Het is één grote ramp met wachttijden en tot vijf uur omvaren via Zaandam, zolang dat nog kan tot de Wilhelminasluis eruit gaat, en heel veel irritatie. Je moet vier uur tevoren een schutting melden, maar als je even te laat bent lukt het niet meer. Het spuien in Den Oever neemt zoveel tijd in beslag, dat er van redelijk varen geen sprake meer is’, zegt Van Utrecht. Hij noemt ook de ervaring van de Grinza VIII, die omvoer via Zaandam en de vrachtauto’s anderhalf uur moest laten wachten. ‘Je kunt niks meer plannen.’

‘Schepen die A1 varen, moeten als ze verder willen midden in de nacht schutten. Als ik om 5 uur ‘s morgen wil schutten, moet ik al om 7 uur ’s avonds tevoren de sluis bestellen. Wij moeten dan de vaartijden openbreken, het bed uit voor dezelfde Rijkswaterstaat die ons bekeurt voor overschrijdingen van de toegestane vaartijd. Nu gebeurt dat wel meer, maar drie à vier keer per week is teveel. En voor zondagshouders is het helemaal lastig.’

Ook de tankvaart en de mosselvissers hebben daar veel hinder van, merkt Van Utrecht bij andere vaarweggebruikers. ‘Een collega meldde zich vrijdagavond om 19:15 uur, maar kon pas om 00:45 uur schutten. Daar gaat je weekend en al die tijd lopen de personeelskosten door.’

Je moet volgens de schipper van de Grinza VII bijna helderziende zijn om binnen de gestelde tijden te kunnen schutten. ‘Onze laadplekken liggen bij Den Oever, we laden in anderhalf tot drie uur. Vier uur van tevoren moet je kenbaar maken dat je wilt schutten. Dus naast wachttijd zit er nog altijd een uur extra bij, als het al mogelijk is vanwege het getijverloop. Want dan ben je helemaal de pineut.’
Schipper Piet van Utrecht en zijn vrouw Janny van Utrecht-Geneuglijk stoppen in oktober volgend jaar met varen. ‘Dan kan ik volgens anderen toch nog zeggen dat ik met een echte motor heb gevaren. Misschien heb ik in Nederland wel het langst van iedereen met een Bolnes gevaren. Ik zou het zo nog 15 jaar met mijn vriend redden, maar als hij het museum in mag, praten we er niet meer over.’

RWS bedient ‘vraaggestuurd’

LELYSTAD

Rijkswaterstaat heeft op 1 november de ‘vraaggestuurde bediening‘ ingevoerd op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug, Roggebotsluis, Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluizen (nabij Enkhuizen).

De vraaggestuurde bediening geldt op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug en Roggebotsluis in de periode van 1 november tot 1 april. Op de Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluis is de bediening vraaggestuurd van 1 november tot 1 april tussen 17:30 en 08:30 uur en van 1 april tot 1 november tussen 22:00 en 06:00 uur.

Brug-/sluisbediening moet bij vraaggestuurde bediening telkens vier uur tevoren worden aangevraagd. De brug- en sluiswachter is niet permanent aanwezig op het object, hij bedient meerdere objecten en pendelt daartussen heen en weer.

Door de wijziging van het bedieningssysteem kan er volgens Rijkswaterstaat ‘enige wachttijd’ ontstaan. Dat is besproken met de verschillende belangenverenigingen, waaronder Koninklijke Schuttevaer. De zienswijzen die door Koninklijke Schuttevaer en de Producentenorganisatie van de Nederlandse Mosselcultuur tegen het plan werden ingediend, zijn door Rijkswaterstaat ongegrond verklaard.