Opa’s investering uit de crisisjaren

Paul Pasman vaart op de sleepduwcombinatie Boreas/Susanna. Het sleepschip Susanna is sinds de bouw in de familie, want zijn opa liet haar in 1927 voor 65.000 gulden bouwen. Het was voor die tijd een nieuwbouwschip van gemiddelde omvang, dat in de vaart kwam op een moment dat de wereldeconomie instortte.

Opa's investering
  • Sleepschip Susanna kwam in de vaart toen wereldeconomie instortte
  • ‘Top Rijkswaterstaat denkt niet logisch’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn opa heeft het altijd gered, al was het kantje boord. Het was een zware tijd. Ik ken die tijd alleen uit verhalen. Momenteel lijkt de geschiedenis zich te herhalen. In de tijd van mijn opa bouwden ze ook schepen van 3000 ton, maar die zijn haast allemaal gesloopt’, herinnert hij zich.

Pasman werd op de Susanna geboren en nam haar in 1979 samen met zijn broer over van hun ouders. Na hem gaat de Susanna naar de sloop, voorziet hij. ‘Ik ben de derde generatie. En ook de laatste generatie, want ik ben een oude vrijgezel. Ik verwacht dat zij over een jaar of vier naar de sloop gaat. Dan verlopen de papieren en ben ik 67.’

Hij bekijkt die beslissing nuchter. ‘Je moet de feiten vaststellen. Je ziet nu ook geen zeilschepen meer. Verkoop van mijn schip is onwaarschijnlijk, er is geen toekomt voor. Het is een aflopende zaak. Er is veel overcapaciteit. Ik vind het jammer, maar het is niet anders.’

Slechte prijzen

Een huis aan de wal heeft Pasman nog niet. ‘Het is in mijn geval beter te wachten met de aankoop van een huis, want ze worden steeds goedkoper.’ Het lukt ook nog goed de kost te verdienen met zijn sleepduwcombinatie. Maar hij benadrukt dat het geen probleem is als hij een reis afslaat en blijft liggen. Hij heeft wel zijn vaargebied verlegd, omdat de prijzen onder druk staan. ‘Voorheen voer ik veel op het Twentekanaal. Maar nu ben ik daar al vier jaar niet meer geweest vanwege de slechte prijzen. Ik ging voor 9000 euro naar Hengelo. In 2009 gingen ze voor 3500 euro. Ik denk dat dat moest van de bank.’

De sleepboot Boreas kocht Pasman in 1976, omdat hij er destijds goed geld mee kon verdienen. ‘Het was geen grote investering. Ik kocht haar voor 35.000 gulden en had haar vrij snel vrij gevaren. Ik versleepte er schepen mee in Rotterdam voor de stad.’

Logisch nadenken

Wat deze schipper betreft zou de top van Rijkswaterstaat wel eens mogen worden doorgelicht, want hij heeft zo zijn vraagtekens bij het beleid. ‘De top mag van mij worden vervangen door mensen die logisch kunnen nadenken. Ik bedoel niet de mensen op de posten, die doen gewoon hun werk.’

Als voorbeeld noemt hij de aanleg van de grasrand bij de sluis in Wijk bij Duurstede. ‘Ze hebben vorige jaar in Wijk voor de sluis een grasmat neergelegd, waardoor je niet meer met de auto kon wegrijden. Er is toen een ongeluk gebeurd, waarbij een man uit het ruim moest worden gehaald. Die konden ze dus niet van boord krijgen, terwijl je daar vroeger zo weg kon rijden. Het kan zijn dat het intussen weer is veranderd, maar dat je tot zoiets besluit is al niet voor te stellen als je kijk op de praktijk hebt.’

Vraagtekens zet hij ook bij de zwemvestplicht. ‘Als je onder de vaart op een schip met een smal gangboord en een lage den naar voren moet kan ik het me voorstellen. Je moet ook vaak helemaal buitenboord hangen vanwege de luikenwagen die de gangboordbreedte in beslag neemt. Maar als je de wal op moet stappen of moet overstappen tussen twee schepen is het met zwemvest gevaarlijker. Als je tussen wal en schip of tussen twee schepen valt, dan blaast het zwemvest zich op als je onder water bent en kom je vast te zitten.’

Bewaren

Wie al generaties lang op een schip vaart en belangrijke documenten bewaart, kan af en toe nog eens wat opzoeken of aan een museum schenken. ‘Ik heb het koopcontract van mijn opa nog liggen van dit schip. Ook de boekhouding uit die tijd had ik nog. Die heb geschonken aan Vereniging De Binnenvaart. In die documenten staat wat een bezemsteel in het verleden kostte en een vaatje teer en wat er aan vracht werd betaald. Die documenten blijven nu allemaal bewaard.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Susanna. Lengte: 80 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 1350. Europanummer: 2100730. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1927. Eigenaar: P.T.G. Pasman. Scheepsnaam: Boreas. Lengte: 17,60 meter. Breedte: 4,10 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 10. Europanummer: 2301979. Motor: Deutz, 380 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1916. Eigenaar: P.T.G. Pasman.

Opa’s investering uit de crisisjaren | Schuttevaer.nl

Opa’s investering uit de crisisjaren

Paul Pasman vaart op de sleepduwcombinatie Boreas/Susanna. Het sleepschip Susanna is sinds de bouw in de familie, want zijn opa liet haar in 1927 voor 65.000 gulden bouwen. Het was voor die tijd een nieuwbouwschip van gemiddelde omvang, dat in de vaart kwam op een moment dat de wereldeconomie instortte.

Opa's investering
  • Sleepschip Susanna kwam in de vaart toen wereldeconomie instortte
  • ‘Top Rijkswaterstaat denkt niet logisch’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn opa heeft het altijd gered, al was het kantje boord. Het was een zware tijd. Ik ken die tijd alleen uit verhalen. Momenteel lijkt de geschiedenis zich te herhalen. In de tijd van mijn opa bouwden ze ook schepen van 3000 ton, maar die zijn haast allemaal gesloopt’, herinnert hij zich.

Pasman werd op de Susanna geboren en nam haar in 1979 samen met zijn broer over van hun ouders. Na hem gaat de Susanna naar de sloop, voorziet hij. ‘Ik ben de derde generatie. En ook de laatste generatie, want ik ben een oude vrijgezel. Ik verwacht dat zij over een jaar of vier naar de sloop gaat. Dan verlopen de papieren en ben ik 67.’

Hij bekijkt die beslissing nuchter. ‘Je moet de feiten vaststellen. Je ziet nu ook geen zeilschepen meer. Verkoop van mijn schip is onwaarschijnlijk, er is geen toekomt voor. Het is een aflopende zaak. Er is veel overcapaciteit. Ik vind het jammer, maar het is niet anders.’

Slechte prijzen

Een huis aan de wal heeft Pasman nog niet. ‘Het is in mijn geval beter te wachten met de aankoop van een huis, want ze worden steeds goedkoper.’ Het lukt ook nog goed de kost te verdienen met zijn sleepduwcombinatie. Maar hij benadrukt dat het geen probleem is als hij een reis afslaat en blijft liggen. Hij heeft wel zijn vaargebied verlegd, omdat de prijzen onder druk staan. ‘Voorheen voer ik veel op het Twentekanaal. Maar nu ben ik daar al vier jaar niet meer geweest vanwege de slechte prijzen. Ik ging voor 9000 euro naar Hengelo. In 2009 gingen ze voor 3500 euro. Ik denk dat dat moest van de bank.’

De sleepboot Boreas kocht Pasman in 1976, omdat hij er destijds goed geld mee kon verdienen. ‘Het was geen grote investering. Ik kocht haar voor 35.000 gulden en had haar vrij snel vrij gevaren. Ik versleepte er schepen mee in Rotterdam voor de stad.’

Logisch nadenken

Wat deze schipper betreft zou de top van Rijkswaterstaat wel eens mogen worden doorgelicht, want hij heeft zo zijn vraagtekens bij het beleid. ‘De top mag van mij worden vervangen door mensen die logisch kunnen nadenken. Ik bedoel niet de mensen op de posten, die doen gewoon hun werk.’

Als voorbeeld noemt hij de aanleg van de grasrand bij de sluis in Wijk bij Duurstede. ‘Ze hebben vorige jaar in Wijk voor de sluis een grasmat neergelegd, waardoor je niet meer met de auto kon wegrijden. Er is toen een ongeluk gebeurd, waarbij een man uit het ruim moest worden gehaald. Die konden ze dus niet van boord krijgen, terwijl je daar vroeger zo weg kon rijden. Het kan zijn dat het intussen weer is veranderd, maar dat je tot zoiets besluit is al niet voor te stellen als je kijk op de praktijk hebt.’

Vraagtekens zet hij ook bij de zwemvestplicht. ‘Als je onder de vaart op een schip met een smal gangboord en een lage den naar voren moet kan ik het me voorstellen. Je moet ook vaak helemaal buitenboord hangen vanwege de luikenwagen die de gangboordbreedte in beslag neemt. Maar als je de wal op moet stappen of moet overstappen tussen twee schepen is het met zwemvest gevaarlijker. Als je tussen wal en schip of tussen twee schepen valt, dan blaast het zwemvest zich op als je onder water bent en kom je vast te zitten.’

Bewaren

Wie al generaties lang op een schip vaart en belangrijke documenten bewaart, kan af en toe nog eens wat opzoeken of aan een museum schenken. ‘Ik heb het koopcontract van mijn opa nog liggen van dit schip. Ook de boekhouding uit die tijd had ik nog. Die heb geschonken aan Vereniging De Binnenvaart. In die documenten staat wat een bezemsteel in het verleden kostte en een vaatje teer en wat er aan vracht werd betaald. Die documenten blijven nu allemaal bewaard.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Susanna. Lengte: 80 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,53 meter. Tonnage: 1350. Europanummer: 2100730. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1927. Eigenaar: P.T.G. Pasman. Scheepsnaam: Boreas. Lengte: 17,60 meter. Breedte: 4,10 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 10. Europanummer: 2301979. Motor: Deutz, 380 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1916. Eigenaar: P.T.G. Pasman.