Naar zee met de Tucana (4)

Wander Naaraat (20) volgt de zeevaartopleiding Stuurman op het Deltion College in Zwolle. Hij wil het liefst varend leren en heeft een stage geregeld aan boord van de Tucana (3850 dwt) van reder-kapitein Martin van den Burg (Toucan Maritime) uit Heerhugowaard. Hij doet de komende weken verslag van zijn reizen.

Naar zee met de Tucana (4)

9 maart

Vanochtend kwamen we om 5 uur aan bij het
loodsstation van Paldiski in Estland. In de haven ligt een dikke laag ijs, pas na
een paar pogingen om aan te meren liggen we vast.

Hoeveel havenwerkers heb je nodig om een tros
vast te maken? Er staat uiteindelijk een mannetje of zeven, acht om de bolder
heen te kijken hoe de tros om de bolder wordt gelegd door een van de collega’s.

Nadat we de luiken hebben opengegooid is het
tijd voor koffie. De stuwadoors zouden 24 uur achter elkaar doorwerken, zodat we
binnen twee dagen geladen zijn en naar Stavanger in Noorwegen kunnen
vertrekken. Maar na anderhalf uur nemen ze anderhalf uur pauze en staan er nog
maar drie modules van het hotel in het ruim. Er moeten er nog 89 worden geladen.
Er was ook beloofd dat er ‘s nachts zou worden doorgewerkt, maar om 20 uur is
iedereen verdwenen.

10 maart

Om 7 uur deze ochtend begint had laden weer. En
opnieuw wordt na elke anderhalf uur werken anderhalf uur pauze gehouden.

Vanmiddag even in Paldiski zelf gekeken. Het
is van oorsprong een oude Russische marinebasis. De basis werd in 1962  – toen Estland nog deel uitmaakte van de
Sovjet-Unie – in gebruik genomen en was gesloten voor de buitenwereld. In 1992 ging
de basis dicht. Als je de stad in loopt zie je nog overal overblijfselen van de
basis. De meeste gebouwen zijn betonnen flats. Het is het allemaal behoorlijk
grauw, grijs en saai.

11 maart

Vannacht hebben de stuwadoors doorgewerkt en
vandaag wordt de deklading aan boord gezet. Hiervoor worden op de luiken
stoppers gelast (L-vormige stukken metaal van 10 cm hoog). Die moeten ervoor
zorgen dat de lading niet gaat schuiven.

Aan het eind van de middag staat alles aan
dek vastgesjord en kunnen we vertrekken.

15 maart

Vandaag hebben we alvast een begin gemaakt om
de stoppers los te slijpen, in totaal zijn er 80 stoppers op de luiken gelast.

Na het avondeten  kunnen we de laatste stoppers eraf slijpen en alle sjorringen
losmaken. Uiteindelijk liggen we rond 00.45 uur vast in Stavanger.

16 maart

Vandaag wordt Egbert
ingeruild voor een verse stuurman, Rick.

Naar zee met de Tucana (4) | Schuttevaer.nl

Naar zee met de Tucana (4)

Wander Naaraat (20) volgt de zeevaartopleiding Stuurman op het Deltion College in Zwolle. Hij wil het liefst varend leren en heeft een stage geregeld aan boord van de Tucana (3850 dwt) van reder-kapitein Martin van den Burg (Toucan Maritime) uit Heerhugowaard. Hij doet de komende weken verslag van zijn reizen.

Naar zee met de Tucana (4)

9 maart

Vanochtend kwamen we om 5 uur aan bij het
loodsstation van Paldiski in Estland. In de haven ligt een dikke laag ijs, pas na
een paar pogingen om aan te meren liggen we vast.

Hoeveel havenwerkers heb je nodig om een tros
vast te maken? Er staat uiteindelijk een mannetje of zeven, acht om de bolder
heen te kijken hoe de tros om de bolder wordt gelegd door een van de collega’s.

Nadat we de luiken hebben opengegooid is het
tijd voor koffie. De stuwadoors zouden 24 uur achter elkaar doorwerken, zodat we
binnen twee dagen geladen zijn en naar Stavanger in Noorwegen kunnen
vertrekken. Maar na anderhalf uur nemen ze anderhalf uur pauze en staan er nog
maar drie modules van het hotel in het ruim. Er moeten er nog 89 worden geladen.
Er was ook beloofd dat er ‘s nachts zou worden doorgewerkt, maar om 20 uur is
iedereen verdwenen.

10 maart

Om 7 uur deze ochtend begint had laden weer. En
opnieuw wordt na elke anderhalf uur werken anderhalf uur pauze gehouden.

Vanmiddag even in Paldiski zelf gekeken. Het
is van oorsprong een oude Russische marinebasis. De basis werd in 1962  – toen Estland nog deel uitmaakte van de
Sovjet-Unie – in gebruik genomen en was gesloten voor de buitenwereld. In 1992 ging
de basis dicht. Als je de stad in loopt zie je nog overal overblijfselen van de
basis. De meeste gebouwen zijn betonnen flats. Het is het allemaal behoorlijk
grauw, grijs en saai.

11 maart

Vannacht hebben de stuwadoors doorgewerkt en
vandaag wordt de deklading aan boord gezet. Hiervoor worden op de luiken
stoppers gelast (L-vormige stukken metaal van 10 cm hoog). Die moeten ervoor
zorgen dat de lading niet gaat schuiven.

Aan het eind van de middag staat alles aan
dek vastgesjord en kunnen we vertrekken.

15 maart

Vandaag hebben we alvast een begin gemaakt om
de stoppers los te slijpen, in totaal zijn er 80 stoppers op de luiken gelast.

Na het avondeten  kunnen we de laatste stoppers eraf slijpen en alle sjorringen
losmaken. Uiteindelijk liggen we rond 00.45 uur vast in Stavanger.

16 maart

Vandaag wordt Egbert
ingeruild voor een verse stuurman, Rick.