‘We betalen er een mooie auto van’

Wessel en Jannie Leunis-Dieleman varen sinds hun trouwen op de 1000-tonner Brava. Ze zien zichzelf niet overstappen naar een ander schip, omdat het volgens hen niets toevoegt. ‘We hebben leuk werk. Dit schip bevalt. Ze is goed en mensen doen meestal moeilijk over een mooie auto en een tv en die kunnen we hier ook van betalen’, vinden ze.

‘We betalen er een mooie auto van'

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Hun schip zal mettertijd op de sloop belanden, verwachten ze. ‘We willen er zolang mogelijk op varen. Wessel is nu 56 en moet dus nog wel even’, zegt Jannie.

Ondanks de verwachting dat het schip zal worden gesloopt, ziet het echtpaar wel toekomst voor hun scheepstype. ‘In deze tonnenmaat worden veel schepen gesloopt en met dit schip kun je overal komen. Ik moet het nu volhouden en daarna wordt het beter, omdat er ruimte in de markt ontstaat en nieuwbouw te duur is’, voorziet Wessel.

Slecht hebben ze het allerminst. ‘Ook in de slechte periode hebben wij goed gevaren, maar wij kunnen met dit schip dan ook overal heen.’

Ze gaan er ook vanuit dat de binnenvaart het economisch tij uiteindelijk mee zal hebben. ‘Het is simpel. Het moet allemaal worden vervoerd en de mensen gebruiken steeds meer en willen alles snel hebben.’

  • Wessel Leunis racet met Ford Mustangs

Als zij het voor het zeggen hadden, zouden er twee dingen veranderen. ‘s Nachts laden en lossen hoeft niet van hen. ‘Het komt maar een keer of vijf, zes per jaar voor, maar van mij mogen ze het verbieden’, vindt Wessel. Én de rompslomp rondom walstroom mag wel wat minder. Ze zouden graag zien dat er een Europese standaard komt. ‘Als het overal zo werkt als aan de buitenkant in Deventer, dan heb ik er geen probleem mee. Daar steek je de stekker erin en het werkt. Maar al dat gedoe met kaartjes, codes, verschillende stekkers en systemen die per regio anders zijn maken het erg moeilijk er gebruik van te maken.’

Wessel begon als 11-jarige bij zijn ouders aan boord en op zijn 18de op de Victor H, een tanker van rederij Huyghebaert. Daarna kwam hij op het beunschip Emma terecht. Hij werkte een aantal jaar op de Passaat van Chemgas en voer ook op de sleepboten van Letzer voor Terneuzen, totdat hij trouwde. Twee gewoontes uit de tankvaart nam hij mee, lacht hij. ‘Het ging er in die tijd anders aan toe dan nu, maar ik drink nog steeds een biertje voor het eten. Dat heb ik in mijn tankerperiode geleerd en ik heb er leren roken. Je mocht niet aan boord roken tijdens het laden en lossen. Ik was de enige die niet rookte. Ik stond de hele tijd aan dek, terwijl mijn collega’s telkens naar het rookhol aan de wal vertrokken. Daarom ben ik begonnen met roken’, lacht hij.

Jannie is van de wal. Ze werkte tot haar huwelijk in een bakkerij. Het paar kreeg vier kinderen, waarvan een dochter op het Canal du Nordschip Violento vaart.

  • ‘Graag walstroominstallaties zoals aan IJssel in Deventer’ 

De Brava is vijf jaar geleden uitgebrand. Wessel en Jannie waren niet aan boord, maar volgens ooggetuigen was het in 10 minuten gebeurd. ‘We lagen in Terneuzen en wilden met onze zonen in Breskens gaan karten. We waren nog geen 20 minuten weg toen onze dochter in paniek opbelde dat we waren uitgebrand. Haar man was op visite bij een spits die erachter lag. Het was heel gek. Ineens hadden we niks meer. De krantenfoto’s heb ik later bijbesteld. Ik heb ze nog en hoop het niet meer mee te maken’, vertelt Jannie.

Wessel’s grote hobby is auto’s. Hij bezit twee Ford Mustangs. Een voor op het circuit en een voor normaal gebruik. Ze zijn beide snel. De Ford Mustang met de 3,8 liter motor is voor normaal gebruik, want die rijdt 1:10. ‘De andere is een 5 liter V8. Die rijdt 1:5. Dat zijn een beetje dure weekenden als ik ermee naar Terneuzen rijd.’

Hij rijdt op de circuits Zolder en Lelystad. In Zolder werkt hij als vrijwilliger altijd mee aan de Vroemdag. ‘Dat is een dag voor verstandelijk gehandicapte kinderen. Zij mogen dan om de beurt met de vrijwilligers meerijden. Dat is ongelofelijk. Er staan dan honderden kinderen in de rij die helemaal uit hun dak gaan van plezier. Ik heb er tot nu toe elk jaar een bijdrage aan kunnen leveren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Brava. Lengte: 75 meter. Breedte: 7,50 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 1015. Europanummer: 2316394. Motor: Deutz, 560 pk. Thuishaven: Terneuzen. Bouwjaar: 1963. Eigenaar: VOF Leunis-Dieleman. Url: http://www.circuit-zolder.be/content/vroemdag

 

‘We betalen er een mooie auto van’ | Schuttevaer.nl

‘We betalen er een mooie auto van’

Wessel en Jannie Leunis-Dieleman varen sinds hun trouwen op de 1000-tonner Brava. Ze zien zichzelf niet overstappen naar een ander schip, omdat het volgens hen niets toevoegt. ‘We hebben leuk werk. Dit schip bevalt. Ze is goed en mensen doen meestal moeilijk over een mooie auto en een tv en die kunnen we hier ook van betalen’, vinden ze.

‘We betalen er een mooie auto van'

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Hun schip zal mettertijd op de sloop belanden, verwachten ze. ‘We willen er zolang mogelijk op varen. Wessel is nu 56 en moet dus nog wel even’, zegt Jannie.

Ondanks de verwachting dat het schip zal worden gesloopt, ziet het echtpaar wel toekomst voor hun scheepstype. ‘In deze tonnenmaat worden veel schepen gesloopt en met dit schip kun je overal komen. Ik moet het nu volhouden en daarna wordt het beter, omdat er ruimte in de markt ontstaat en nieuwbouw te duur is’, voorziet Wessel.

Slecht hebben ze het allerminst. ‘Ook in de slechte periode hebben wij goed gevaren, maar wij kunnen met dit schip dan ook overal heen.’

Ze gaan er ook vanuit dat de binnenvaart het economisch tij uiteindelijk mee zal hebben. ‘Het is simpel. Het moet allemaal worden vervoerd en de mensen gebruiken steeds meer en willen alles snel hebben.’

  • Wessel Leunis racet met Ford Mustangs

Als zij het voor het zeggen hadden, zouden er twee dingen veranderen. ‘s Nachts laden en lossen hoeft niet van hen. ‘Het komt maar een keer of vijf, zes per jaar voor, maar van mij mogen ze het verbieden’, vindt Wessel. Én de rompslomp rondom walstroom mag wel wat minder. Ze zouden graag zien dat er een Europese standaard komt. ‘Als het overal zo werkt als aan de buitenkant in Deventer, dan heb ik er geen probleem mee. Daar steek je de stekker erin en het werkt. Maar al dat gedoe met kaartjes, codes, verschillende stekkers en systemen die per regio anders zijn maken het erg moeilijk er gebruik van te maken.’

Wessel begon als 11-jarige bij zijn ouders aan boord en op zijn 18de op de Victor H, een tanker van rederij Huyghebaert. Daarna kwam hij op het beunschip Emma terecht. Hij werkte een aantal jaar op de Passaat van Chemgas en voer ook op de sleepboten van Letzer voor Terneuzen, totdat hij trouwde. Twee gewoontes uit de tankvaart nam hij mee, lacht hij. ‘Het ging er in die tijd anders aan toe dan nu, maar ik drink nog steeds een biertje voor het eten. Dat heb ik in mijn tankerperiode geleerd en ik heb er leren roken. Je mocht niet aan boord roken tijdens het laden en lossen. Ik was de enige die niet rookte. Ik stond de hele tijd aan dek, terwijl mijn collega’s telkens naar het rookhol aan de wal vertrokken. Daarom ben ik begonnen met roken’, lacht hij.

Jannie is van de wal. Ze werkte tot haar huwelijk in een bakkerij. Het paar kreeg vier kinderen, waarvan een dochter op het Canal du Nordschip Violento vaart.

  • ‘Graag walstroominstallaties zoals aan IJssel in Deventer’ 

De Brava is vijf jaar geleden uitgebrand. Wessel en Jannie waren niet aan boord, maar volgens ooggetuigen was het in 10 minuten gebeurd. ‘We lagen in Terneuzen en wilden met onze zonen in Breskens gaan karten. We waren nog geen 20 minuten weg toen onze dochter in paniek opbelde dat we waren uitgebrand. Haar man was op visite bij een spits die erachter lag. Het was heel gek. Ineens hadden we niks meer. De krantenfoto’s heb ik later bijbesteld. Ik heb ze nog en hoop het niet meer mee te maken’, vertelt Jannie.

Wessel’s grote hobby is auto’s. Hij bezit twee Ford Mustangs. Een voor op het circuit en een voor normaal gebruik. Ze zijn beide snel. De Ford Mustang met de 3,8 liter motor is voor normaal gebruik, want die rijdt 1:10. ‘De andere is een 5 liter V8. Die rijdt 1:5. Dat zijn een beetje dure weekenden als ik ermee naar Terneuzen rijd.’

Hij rijdt op de circuits Zolder en Lelystad. In Zolder werkt hij als vrijwilliger altijd mee aan de Vroemdag. ‘Dat is een dag voor verstandelijk gehandicapte kinderen. Zij mogen dan om de beurt met de vrijwilligers meerijden. Dat is ongelofelijk. Er staan dan honderden kinderen in de rij die helemaal uit hun dak gaan van plezier. Ik heb er tot nu toe elk jaar een bijdrage aan kunnen leveren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Brava. Lengte: 75 meter. Breedte: 7,50 meter. Diepgang: 2,60 meter. Tonnage: 1015. Europanummer: 2316394. Motor: Deutz, 560 pk. Thuishaven: Terneuzen. Bouwjaar: 1963. Eigenaar: VOF Leunis-Dieleman. Url: http://www.circuit-zolder.be/content/vroemdag