Leuke reacties op BVB-poster Nomade

Peter en Liesbeth van Haren-Visser varen op de verlengde Kempenaar Nomade. Het schip staat op een poster van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Ze krijgen er leuke reacties op. De Nomade vervoert veevoer en vaart meestal binnenlands en in het Vlaamse deel van België.

Van Haren

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het BVB deed een oproep voor een Kempenaar die op een poster wilde. Daar kwamen telkens geen reacties op. Toen heb ik gezegd dat ik het wel wilde doen, als niemand anders wilde. Mijn schip is een verlengde Kempenaar en dat bleek geen probleem. Ik ben sponsors gaan zoeken en heb er zelf ook aan meebetaald.’
De Van Harens vinden het leuk dat hun schip is afgedrukt. Bij de moeder van Liesbeth hangt de poster in het bejaardentehuis en daar zijn er regelmatig uiteenlopende vragen over. Peter zag zijn schip ook een keer op een sluis hangen. ‘Op Merelbeke, waar ik binnenliep om te betalen. Ze vonden het leuk dat ze het schip in de sluis hadden liggen. De poster hangt ook op het kantoor en we hebben hem thuis mooi ingelijst aan de muur.’

Mooie palen

Peter vindt het BVB een belangrijke organisatie en hij draagt er actief aan bij. ‘Promotie maakt de binnenvaart bekender. Ik stuur soms foto’s van het schip in en heb de BVB-vlag meestal in de mast hangen.’

Hij stuurde ook eens iemand door naar het BVB. ‘In Amsterdam kwam een meneer naar me toe met de vraag of het mogelijk was specifieke constructieonderdelen over water te transporteren. Ik heb hem doorverwezen naar het BVB. Of dat wat is geworden weet ik niet.’

Peter en Liesbeth zijn in hun vaargebied erg te spreken over de staat van de haven van Wageningen. ‘Het is er echt heel erg netjes geworden. Daar hebben we jaren naar uitgekeken. In het begin was het rommelig, omdat ze telkens zeiden dat ze eraan gingen beginnen. Nu zijn er mooie palen en een mooie damwand en de walstroom werkt. We hebben 18,09 euro betaald voor vijf dagen, waarvan we er twee thuis waren.’

In tegenstelling tot de haven van Wageningen is het in Veghel juist achteruit gegaan. ‘De kant waaraan we liggen is erg mooi. Je kunt er goed liggen, maar we liggen er aan een racebaan sinds de wegverbreding. Ook krijg je de auto niet aan de wal en kun je hem niet goed parkeren. We gaan nu meestal aan de overkant liggen, daar is het rustiger.’

Schutcapaciteit

De binnenvaart krijgt er in toenemende mate last van dat de sluizen niet snel genoeg meegroeien met de schaalvergroting. Dat levert ook vertraging op voor kleine schepen als de Nomade. ‘Voorheen konden wij bijvoorbeeld op het Twentekanaal in sluis Eefde vaak met een groter schip mee. Maar nu de schepen steeds groter worden lig je vaak uren te kijken, omdat er nog maar één schip in de sluis past. Dat speelt ook aan Vreeswijk en de Volkeraksluis.’

De eigenaren van de Nomade rekenen erop dat er voldoende werk blijft voor hun schip. Er blijft vraag naar 500-tonspartijen. ‘Als het minder wordt pakken de bedrijven eerder een kleine partij. Als je naar Wageningen kijkt, daar kunnen grote schepen ook komen en toch vragen ze daar om kleine partijen.’

Bezorgder zijn ze over de steeds strengere technische eisen die aan bestaande schepen worden gesteld. Ze vragen zich af of het mogelijk blijft hun schip hieraan te laten voldoen. Als voorbeeld noemen ze het dubbele stuurwerk dat, afhankelijk van de interpretatie, onmogelijk lijkt. ‘We hebben een hydraulisch stuurwerk, maar in de piek is geen ruimte om leidingen erbij te leggen. De fabrikant is nu aan het denken over een oplossing. Het is ook de vraag of het moet, want de een beweert dat je tot aan de cilinders een dubbel systeem nodig hebt, maar er zijn er ook goedgekeurd met alleen een dubbele tank. Er kan veel, maar niet alle nieuwbouweisen lukken altijd op een bestaand schip. Daar mag best wat meer rekening mee worden gehouden.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nomade. Lengte: 60 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,39 meter. Tonnage: 655. Europanummer: 02312902. Motor: Caterpillar, 450 pk. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1958. Eigenaar: VOF Harvis.

Leuke reacties op BVB-poster Nomade | Schuttevaer.nl

Leuke reacties op BVB-poster Nomade

Peter en Liesbeth van Haren-Visser varen op de verlengde Kempenaar Nomade. Het schip staat op een poster van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Ze krijgen er leuke reacties op. De Nomade vervoert veevoer en vaart meestal binnenlands en in het Vlaamse deel van België.

Van Haren

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het BVB deed een oproep voor een Kempenaar die op een poster wilde. Daar kwamen telkens geen reacties op. Toen heb ik gezegd dat ik het wel wilde doen, als niemand anders wilde. Mijn schip is een verlengde Kempenaar en dat bleek geen probleem. Ik ben sponsors gaan zoeken en heb er zelf ook aan meebetaald.’
De Van Harens vinden het leuk dat hun schip is afgedrukt. Bij de moeder van Liesbeth hangt de poster in het bejaardentehuis en daar zijn er regelmatig uiteenlopende vragen over. Peter zag zijn schip ook een keer op een sluis hangen. ‘Op Merelbeke, waar ik binnenliep om te betalen. Ze vonden het leuk dat ze het schip in de sluis hadden liggen. De poster hangt ook op het kantoor en we hebben hem thuis mooi ingelijst aan de muur.’

Mooie palen

Peter vindt het BVB een belangrijke organisatie en hij draagt er actief aan bij. ‘Promotie maakt de binnenvaart bekender. Ik stuur soms foto’s van het schip in en heb de BVB-vlag meestal in de mast hangen.’

Hij stuurde ook eens iemand door naar het BVB. ‘In Amsterdam kwam een meneer naar me toe met de vraag of het mogelijk was specifieke constructieonderdelen over water te transporteren. Ik heb hem doorverwezen naar het BVB. Of dat wat is geworden weet ik niet.’

Peter en Liesbeth zijn in hun vaargebied erg te spreken over de staat van de haven van Wageningen. ‘Het is er echt heel erg netjes geworden. Daar hebben we jaren naar uitgekeken. In het begin was het rommelig, omdat ze telkens zeiden dat ze eraan gingen beginnen. Nu zijn er mooie palen en een mooie damwand en de walstroom werkt. We hebben 18,09 euro betaald voor vijf dagen, waarvan we er twee thuis waren.’

In tegenstelling tot de haven van Wageningen is het in Veghel juist achteruit gegaan. ‘De kant waaraan we liggen is erg mooi. Je kunt er goed liggen, maar we liggen er aan een racebaan sinds de wegverbreding. Ook krijg je de auto niet aan de wal en kun je hem niet goed parkeren. We gaan nu meestal aan de overkant liggen, daar is het rustiger.’

Schutcapaciteit

De binnenvaart krijgt er in toenemende mate last van dat de sluizen niet snel genoeg meegroeien met de schaalvergroting. Dat levert ook vertraging op voor kleine schepen als de Nomade. ‘Voorheen konden wij bijvoorbeeld op het Twentekanaal in sluis Eefde vaak met een groter schip mee. Maar nu de schepen steeds groter worden lig je vaak uren te kijken, omdat er nog maar één schip in de sluis past. Dat speelt ook aan Vreeswijk en de Volkeraksluis.’

De eigenaren van de Nomade rekenen erop dat er voldoende werk blijft voor hun schip. Er blijft vraag naar 500-tonspartijen. ‘Als het minder wordt pakken de bedrijven eerder een kleine partij. Als je naar Wageningen kijkt, daar kunnen grote schepen ook komen en toch vragen ze daar om kleine partijen.’

Bezorgder zijn ze over de steeds strengere technische eisen die aan bestaande schepen worden gesteld. Ze vragen zich af of het mogelijk blijft hun schip hieraan te laten voldoen. Als voorbeeld noemen ze het dubbele stuurwerk dat, afhankelijk van de interpretatie, onmogelijk lijkt. ‘We hebben een hydraulisch stuurwerk, maar in de piek is geen ruimte om leidingen erbij te leggen. De fabrikant is nu aan het denken over een oplossing. Het is ook de vraag of het moet, want de een beweert dat je tot aan de cilinders een dubbel systeem nodig hebt, maar er zijn er ook goedgekeurd met alleen een dubbele tank. Er kan veel, maar niet alle nieuwbouweisen lukken altijd op een bestaand schip. Daar mag best wat meer rekening mee worden gehouden.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nomade. Lengte: 60 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,39 meter. Tonnage: 655. Europanummer: 02312902. Motor: Caterpillar, 450 pk. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1958. Eigenaar: VOF Harvis.