Door
Henriette Driesen-Joanknecht
‘Als je vanaf Moerdijk over de Maas naar Heumen vaart, is dat 13 kilometer korter dan over de Waal en er staat veel minder stroom. Het scheelt ongeveer 400 liter gasolie. Toch is het een gok om voor die route te kiezen. Als je Lith goed treft, dan kun je in Grave de derde schutting hebben en ben je net zoveel tijd kwijt als over de Waal. In onze tonnenmaat weet je overdag nooit of dat lukt, zeker niet als de jachten straks weer komen.’
-
Verlenging Mutatie achteraf niet zo’n goede beslissing
De Mutatie vaart niet altijd van Heumen naar Moerdijk. ‘We hebben dat vorig jaar ook met tussenpozen gedaan. Er zitten voor- en nadelen aan dit werk. Het grootste voordeel is dat we telkens langs Werkendam komen, dan kunnen de kinderen zo opstappen.’
Matroos gezocht
Het echtpaar heeft zes zonen en drie dochters. De oudste zoon vaart met zijn gezin op de Commeare. Floris is de tweede zoon. Hij heeft in principe de Panta Rhei (813 ton) gekocht. Hij ziet, zoals iedere beginnende ondernemer, de toekomst rooskleurig in, want anders was hij er niet aan begonnen. Hij is trouwens nog op zoek naar personeel, meldt hij. ‘Ik heb er zin in. De banken hebben in principe toegezegd mee te gaan. Als het goed is begin ik 27 mei op mijn eigen schip.
-
‘De geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niks leert’
Ik ben vrijgezel. Mijn zusje wil als overbrugging meevaren. Ze heeft dit jaar examen gedaan en begint in het nieuwe schooljaar aan een banketbakkersopleiding. Ik zoek dus nog een matroos, dat kan ik nu ook wel vermelden.’
Zijn vader ziet de toekomst van de binnenvaart ook niet somber in, maar heeft wel enige bedenkingen. ‘Het probleem is, de geschiedenis leert ons dat de geschiedenis ons niks leert. Ikzelf verwacht dat het overal een beetje beter wordt. Het gaat in ons scheepstype nu al beter dan 1,5 tot 2 jaar geleden.’
Slechte beslissing
De Mutatie werd in 2008 verlengd. Dat bleek in de crisis niet de handigste beslissing. ‘Het was achteraf een slechte beslissing, want de tonnenmaat waarin ons schip terechtkwam werd hard geraakt. We gingen van 90 naar 110 meter. Op het moment dat we het besloten leek het een goed idee. Het schip had een nieuwe vloer nodig en we wilden graag naar 110 meter gaan. We hebben de kop en kont gehouden en het middenschip is in China gebouwd.’
De familie Weijma vaart nu 11 jaar op dit schip, daarvoor ongeveer 1,5 jaar op een 1500-tonner, 12 jaar op een 670-tonner en 6 jaar op een Kempenaar. Voor de Kempenaar voeren ze een paar jaar op een klipper van 300 ton. Die klipper is nu de pannenkoekenboot in Leeuwarden.
Filippijn
Hilbrand en Corrie beschouwen hun matroos min of meer als gezinslid. Zondags eet hij bij het gezin achterop. Hij kookt ook af en toe voor ze. ‘Hij hoort er echt bij. Hij speelt vaak een spelletje met de kinderen, schaken of Scrabble in het Engels. Wat hij precies voor ons kookt weten we niet. Het is in elk geval kip of varkensvlees en rijst. Hij kookt Filippijnse menu’s. Wat typisch is, is dat hij de aardappels voor zich uit schilt. Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat kan ik echt niet’, vertelt Corrie.
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Mutatie. Lengte: 110 meter. Breedte: 10 meter. Diepgang: 3,96 meter. Tonnage: 3237. Europanummer: 02319205. Motor: Caterpillar, 1380 pk. Bouwjaar: middenschip 2008 voor- en achterschip 1970. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: VOF Mutatie.