Linda vaart met man voorop de Linda

Linda de Wit vaart met haar man voorop de 3000-tonner Linda. Beiden zijn afkomstig uit de passagiersvaart en besloten na 10 jaar aan de wal weer te gaan varen. In de toekomst willen ze een eigen schip hebben, maar de uitvoering van dat plan is uitgesteld vanwege de economische situatie in de binnenvaart.

Linda

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Onze voorkeur gaat uit naar een 1000-tonner, want we willen het samen kunnen doen. Maar daar wachten we nu even mee. De schepen worden nu wel iets goedkoper aangeboden, maar als er geen werk voor is houdt het op’, zegt Linda.

  • Groen als gras begonnen in de passagiersvaart

Linda verhuisde als 14-jarige van Den Haag naar Limburg, nadat haar vader bij een bedrijfsongeval arbeidsongeschikt was geraakt. Haar ouders reageerden op een advertentie voor woningruil. Die verhuizing viel tegen voor Linda, want ze had moeite om de leraren te verstaan. Uiteindelijk kwam ze in Limburg op een huishoudschool terecht, waarvan de directeur uit Utrecht kwam. Die kon zich het taalprobleem goed voorstellen, want zijn kinderen hadden hetzelfde probleem.

Na de huishoudschool volgde de middelbare land- en tuinbouwschool en daarna diverse uitzendbaantjes. Haar ouders waren intussen naar Westervoort verhuisd en lazen een advertentie voor personeel op een passagiersschip. Linda woonde toen nog in Heerlen op kamers, maar zag zichzelf al helemaal op de witte voorplecht staan. ‘Ik had echt een Loveboat-idee bij werken op een passagiersschip. Wist ik veel. Toen ik solliciteerde vroeg ik vanalles en dacht dat ik niet zou worden aangenomen. Een paar dagen later belde mijn vader dat er een brief voor me lag. ‘Maak open, zei ik. Ik was aangenomen.’

Huttenmeisje

Linda begon als huttenmeisje en eindigde als assistent-manager. Het werk viel haar niet tegen en ze kwam terecht in een leuke ploeg, vertelt ze. ‘Ik wist niet wat ik kon verwachten. We waren met 14 meisjes en we waren allemaal nieuw. Van alle jaren die ik heb gevaren, heb ik daar de meeste lol gehad. Een aantal van hen spreek ik nog steeds op Hyves.’

  • ‘Fijn binnenlands na 12 jaar Bazel en Boedapest’

Nu werkt Linda op de Linda als matroos. Ze ververst de generatoren en doet onderhoud. Ze heeft alleen een dienstboekje. Haar man heeft alle papieren. Dat zij die niet heeft ligt aan haarzelf. ‘Ik ben niet zo van de boeken. Als we een televisie kopen wacht ik ook tot die is aangesloten en ik uitleg heb gehad. Dat heb ik altijd gehad. In de boeken vond ik niet leuk, vandaar dat ik naar de huishoudschool ging. Ze zeiden dat ik gemakkelijk MAVO kon, maar dat was niks voor mij.’

Zoutvaart

Dat het schip Linda heette was een extra stimulans om erop te willen werken. Ze zag de advertentie met scheepsnaam in de krant staan en zei tegen haar man dat hij erop moest solliciteren. Hij wierp tegen dat de eigenaar een matroos zocht en geen stel. Maar uiteindelijk luisterde hij toch naar zijn vrouw en ze werden aangenomen.
De Linda vaart zout van Delfzijl naar Rotterdam. Het is wel fijn dat het schip binnenlands vaart na al die verre tripjes van de passagiersvaart, vindt ze. ‘Het werk bevalt mij goed. Ik vind het lekker na 12 jaar Bazel en Boedapest.’
Ooit gaat ze haar papieren wel halen, verwacht ze. ‘Ik zal daar toch aanmoeten. Maar ik vind het belangrijk dat ik eerst weet wat een schip doet. Ik leer hier nu ook varen en vaar ook af en toe een stukje. Op een gegeven moment kan ik het halen van mijn papieren niet meer uitstellen, denk ik.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Linda. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,50 meter. Tonnage: 2982. Motor: Caterpillar 3512, 1500 pk. Europanummer: 02325330. Bouwjaar: 2001. Thuishaven: Drachten. Eigenaar: VOF Zeldenrust.

Linda vaart met man voorop de Linda | Schuttevaer.nl

Linda vaart met man voorop de Linda

Linda de Wit vaart met haar man voorop de 3000-tonner Linda. Beiden zijn afkomstig uit de passagiersvaart en besloten na 10 jaar aan de wal weer te gaan varen. In de toekomst willen ze een eigen schip hebben, maar de uitvoering van dat plan is uitgesteld vanwege de economische situatie in de binnenvaart.

Linda

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Onze voorkeur gaat uit naar een 1000-tonner, want we willen het samen kunnen doen. Maar daar wachten we nu even mee. De schepen worden nu wel iets goedkoper aangeboden, maar als er geen werk voor is houdt het op’, zegt Linda.

  • Groen als gras begonnen in de passagiersvaart

Linda verhuisde als 14-jarige van Den Haag naar Limburg, nadat haar vader bij een bedrijfsongeval arbeidsongeschikt was geraakt. Haar ouders reageerden op een advertentie voor woningruil. Die verhuizing viel tegen voor Linda, want ze had moeite om de leraren te verstaan. Uiteindelijk kwam ze in Limburg op een huishoudschool terecht, waarvan de directeur uit Utrecht kwam. Die kon zich het taalprobleem goed voorstellen, want zijn kinderen hadden hetzelfde probleem.

Na de huishoudschool volgde de middelbare land- en tuinbouwschool en daarna diverse uitzendbaantjes. Haar ouders waren intussen naar Westervoort verhuisd en lazen een advertentie voor personeel op een passagiersschip. Linda woonde toen nog in Heerlen op kamers, maar zag zichzelf al helemaal op de witte voorplecht staan. ‘Ik had echt een Loveboat-idee bij werken op een passagiersschip. Wist ik veel. Toen ik solliciteerde vroeg ik vanalles en dacht dat ik niet zou worden aangenomen. Een paar dagen later belde mijn vader dat er een brief voor me lag. ‘Maak open, zei ik. Ik was aangenomen.’

Huttenmeisje

Linda begon als huttenmeisje en eindigde als assistent-manager. Het werk viel haar niet tegen en ze kwam terecht in een leuke ploeg, vertelt ze. ‘Ik wist niet wat ik kon verwachten. We waren met 14 meisjes en we waren allemaal nieuw. Van alle jaren die ik heb gevaren, heb ik daar de meeste lol gehad. Een aantal van hen spreek ik nog steeds op Hyves.’

  • ‘Fijn binnenlands na 12 jaar Bazel en Boedapest’

Nu werkt Linda op de Linda als matroos. Ze ververst de generatoren en doet onderhoud. Ze heeft alleen een dienstboekje. Haar man heeft alle papieren. Dat zij die niet heeft ligt aan haarzelf. ‘Ik ben niet zo van de boeken. Als we een televisie kopen wacht ik ook tot die is aangesloten en ik uitleg heb gehad. Dat heb ik altijd gehad. In de boeken vond ik niet leuk, vandaar dat ik naar de huishoudschool ging. Ze zeiden dat ik gemakkelijk MAVO kon, maar dat was niks voor mij.’

Zoutvaart

Dat het schip Linda heette was een extra stimulans om erop te willen werken. Ze zag de advertentie met scheepsnaam in de krant staan en zei tegen haar man dat hij erop moest solliciteren. Hij wierp tegen dat de eigenaar een matroos zocht en geen stel. Maar uiteindelijk luisterde hij toch naar zijn vrouw en ze werden aangenomen.
De Linda vaart zout van Delfzijl naar Rotterdam. Het is wel fijn dat het schip binnenlands vaart na al die verre tripjes van de passagiersvaart, vindt ze. ‘Het werk bevalt mij goed. Ik vind het lekker na 12 jaar Bazel en Boedapest.’
Ooit gaat ze haar papieren wel halen, verwacht ze. ‘Ik zal daar toch aanmoeten. Maar ik vind het belangrijk dat ik eerst weet wat een schip doet. Ik leer hier nu ook varen en vaar ook af en toe een stukje. Op een gegeven moment kan ik het halen van mijn papieren niet meer uitstellen, denk ik.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Linda. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,50 meter. Tonnage: 2982. Motor: Caterpillar 3512, 1500 pk. Europanummer: 02325330. Bouwjaar: 2001. Thuishaven: Drachten. Eigenaar: VOF Zeldenrust.