Transito houdt haar 500-tonspartijen wel

Adrie en Joke Mudde-Tromer varen op de Kempenaar Transito. Ze willen haar in elk geval nog voor zeven jaar onder SI houden, maar nemen een afwachtende houding aan met betrekking tot AIS. De Transito vaart internationaal en veel naar Veghel. De verruiming van de Zuid-Willemsvaart naar Veghel volgen ze in de media. Er zitten voor- en nadelen aan.

Adrie en Joke

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Aan boord van de Transito overheerst de positieve gedachte over de verruiming van het kanaal. Voor de regionale economie is het erg interessant, zegt Adrie. ‘Je ziet nu al dat bedrijven interesse hebben om zich in Veghel te vestigen of uit te breiden. Cehave, De Hees en de containerterminal. Je leest er ook over in de kranten. De bedrijven willen ook steeds grotere schepen. De uitbreiding is dus goed voor de binnenvaart en gericht op de toekomst.’

  • Adrie Mudde kijkt met bewondering naar verruimingswerk Veghel
  • ‘AIS kan ons een politiestaat opleveren’

Adrie kijkt met bewondering naar de enorme hoeveelheid werk die wordt verzet om het kanaal naar Veghel te vergroten. ‘Het is een gigantische investering in de vaarwegen. Het kanaal gaat acht kilometer en met twee sluizen om Den Bosch heen.’

Technische eisen

Voor de huidige kleine binnenlandse vaart is de uitbreiding nadelig, als is het de vraag of de tijd dat probleem niet inhaalt, denkt Adrie. ‘Voor de kleine binnenlandse vaart is het jammer, want grote schepen kunnen Veghel nog niet bereiken. Aan de andere kant zijn er veel oudere schippers op die kleinere schepen en is een deel van die schepen verouderd. Het is de vraag of het loont om ze te renoveren.’

Het kost de Mudde’s ongeveer 15.000 euro om de Transito voor de komende jaren aan de technische eisen te laten voldoen. Dat zijn ze van plan uit te geven, want Adrie wil het schip in de toekomst verkopen in plaats van slopen.
Hij verwacht dat er voor zijn Kempenaar voldoende lading blijft, want niet alle bedrijven willen een grote partij met de bijhorende lostijd. Bovendien vervoerden ze ondanks de crisis voor ‘vaarbare’ tarieven. ‘Ik verwacht haar te verkopen en houd haar goed bij. Zo hebben we drie jaar geleden nog de stuurhut vernieuwd. Er blijft wel vraag naar 500-tonspartijen. Het nadeel van een grote partij is dat de lostijd dan te lang wordt en de kraan moet het bredere schip aankunnen. Wij hebben in de crisis ook geen reizen onder de kostprijs hoeven doen.’

Politiestaat

Wat betreft de komst van AIS-transponders in de binnenvaart nemen de eigenaren van de Transito een afwachtende houding aan. Ze zijn er niet blij mee, omdat ze bang zijn dat de binnenvaart in een politiestaat moet werken. Dat komt ook door uitlatingen van agenten. ‘De WSP van het Mittellandkanaal zegt, dat ze dan niet meer met de boten hoeven te varen en daar niet meer in hoeven te investeren. Ze hoeven alleen nog maar vanachter hun bureau acceptgiro’s te versturen, want ze kunnen daar alles zien. Ze zien precies hoe hard we varen en waar we varen en wanneer we varen. Het lijkt dan wel alsof we in Rusland zitten. Een ander nadeel van AIS is, dat ik hoor dat het radarbeeld er drukker van wordt en dat het voor de stad niet is te gebruiken. Ik kijk dus maar de kat uit de boom.’

Weg ligplaats

Adrie is een schipperszoon. Hij kwam op zijn 13e bij zijn ouders aan boord op de Neljan. Later werkte hij onder meer op de tanker Jans 2 en daarna voor zijn patent op de Hanzestad. Na zijn trouwen begonnen ze op een spits, die ook Transito heette. Ze voeren 11 jaar op de spits en kochten toen dit schip.
Joke is van de wal. Ze was bejaardenverzorgster en moest in het begin erg wennen aan boord. ‘Het was een andere tijd. Er was in het begin geen telefoon en ook geen marifoon bij ons aan boord.’

De Transito vaart veel vanaf de Rijn naar de kleinere binnenlandse havens. Adrie maakt zich zorgen over de ligplaatsen langs de Rijn. De situaties in de havens van Schierstein en Bingen verbazen hem. ‘De haven van Schierstein is prachtig en je mag erin volgens de WSP. Er ontbreekt alleen een mogelijkheid om vast te maken. In Bingen mogen we niet meer liggen, omdat de ligplaats een autosteiger is geworden, waar je niks aan hebt. De grote schepen kunnen die haven niet in en de kleine schepen zijn een ligplaats kwijt.’
De eigenaren van de Transito zijn volgend jaar 25 jaar lid van Koninklijke Schuttevaer Rotterdam. Adrie kijkt uit naar zijn jubileum. ‘Ik hoop volgend jaar een speldje te krijgen. Ik ben vanaf 1986 lid in Rotterdam. Soms pak ik ook een vergadering in Werkendam mee, omdat daar meer schippers zijn. Rotterdam is toch meer voor de bazen en het havenbedrijf en de politie.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Transito. Lengte: 60 meter. Breedte: 2,38 meter. Diepgang: 2,38 meter. Tonnage: 610 ton. Europanummer: 3170631. Motor: 510 pk Industrie. Bouwjaar: 1964. Thuishaven: Krimpen aan de IJssel. Eigenaar: VOF A Mudde-Tromer.

Transito houdt haar 500-tonspartijen wel | Schuttevaer.nl

Transito houdt haar 500-tonspartijen wel

Adrie en Joke Mudde-Tromer varen op de Kempenaar Transito. Ze willen haar in elk geval nog voor zeven jaar onder SI houden, maar nemen een afwachtende houding aan met betrekking tot AIS. De Transito vaart internationaal en veel naar Veghel. De verruiming van de Zuid-Willemsvaart naar Veghel volgen ze in de media. Er zitten voor- en nadelen aan.

Adrie en Joke

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Aan boord van de Transito overheerst de positieve gedachte over de verruiming van het kanaal. Voor de regionale economie is het erg interessant, zegt Adrie. ‘Je ziet nu al dat bedrijven interesse hebben om zich in Veghel te vestigen of uit te breiden. Cehave, De Hees en de containerterminal. Je leest er ook over in de kranten. De bedrijven willen ook steeds grotere schepen. De uitbreiding is dus goed voor de binnenvaart en gericht op de toekomst.’

  • Adrie Mudde kijkt met bewondering naar verruimingswerk Veghel
  • ‘AIS kan ons een politiestaat opleveren’

Adrie kijkt met bewondering naar de enorme hoeveelheid werk die wordt verzet om het kanaal naar Veghel te vergroten. ‘Het is een gigantische investering in de vaarwegen. Het kanaal gaat acht kilometer en met twee sluizen om Den Bosch heen.’

Technische eisen

Voor de huidige kleine binnenlandse vaart is de uitbreiding nadelig, als is het de vraag of de tijd dat probleem niet inhaalt, denkt Adrie. ‘Voor de kleine binnenlandse vaart is het jammer, want grote schepen kunnen Veghel nog niet bereiken. Aan de andere kant zijn er veel oudere schippers op die kleinere schepen en is een deel van die schepen verouderd. Het is de vraag of het loont om ze te renoveren.’

Het kost de Mudde’s ongeveer 15.000 euro om de Transito voor de komende jaren aan de technische eisen te laten voldoen. Dat zijn ze van plan uit te geven, want Adrie wil het schip in de toekomst verkopen in plaats van slopen.
Hij verwacht dat er voor zijn Kempenaar voldoende lading blijft, want niet alle bedrijven willen een grote partij met de bijhorende lostijd. Bovendien vervoerden ze ondanks de crisis voor ‘vaarbare’ tarieven. ‘Ik verwacht haar te verkopen en houd haar goed bij. Zo hebben we drie jaar geleden nog de stuurhut vernieuwd. Er blijft wel vraag naar 500-tonspartijen. Het nadeel van een grote partij is dat de lostijd dan te lang wordt en de kraan moet het bredere schip aankunnen. Wij hebben in de crisis ook geen reizen onder de kostprijs hoeven doen.’

Politiestaat

Wat betreft de komst van AIS-transponders in de binnenvaart nemen de eigenaren van de Transito een afwachtende houding aan. Ze zijn er niet blij mee, omdat ze bang zijn dat de binnenvaart in een politiestaat moet werken. Dat komt ook door uitlatingen van agenten. ‘De WSP van het Mittellandkanaal zegt, dat ze dan niet meer met de boten hoeven te varen en daar niet meer in hoeven te investeren. Ze hoeven alleen nog maar vanachter hun bureau acceptgiro’s te versturen, want ze kunnen daar alles zien. Ze zien precies hoe hard we varen en waar we varen en wanneer we varen. Het lijkt dan wel alsof we in Rusland zitten. Een ander nadeel van AIS is, dat ik hoor dat het radarbeeld er drukker van wordt en dat het voor de stad niet is te gebruiken. Ik kijk dus maar de kat uit de boom.’

Weg ligplaats

Adrie is een schipperszoon. Hij kwam op zijn 13e bij zijn ouders aan boord op de Neljan. Later werkte hij onder meer op de tanker Jans 2 en daarna voor zijn patent op de Hanzestad. Na zijn trouwen begonnen ze op een spits, die ook Transito heette. Ze voeren 11 jaar op de spits en kochten toen dit schip.
Joke is van de wal. Ze was bejaardenverzorgster en moest in het begin erg wennen aan boord. ‘Het was een andere tijd. Er was in het begin geen telefoon en ook geen marifoon bij ons aan boord.’

De Transito vaart veel vanaf de Rijn naar de kleinere binnenlandse havens. Adrie maakt zich zorgen over de ligplaatsen langs de Rijn. De situaties in de havens van Schierstein en Bingen verbazen hem. ‘De haven van Schierstein is prachtig en je mag erin volgens de WSP. Er ontbreekt alleen een mogelijkheid om vast te maken. In Bingen mogen we niet meer liggen, omdat de ligplaats een autosteiger is geworden, waar je niks aan hebt. De grote schepen kunnen die haven niet in en de kleine schepen zijn een ligplaats kwijt.’
De eigenaren van de Transito zijn volgend jaar 25 jaar lid van Koninklijke Schuttevaer Rotterdam. Adrie kijkt uit naar zijn jubileum. ‘Ik hoop volgend jaar een speldje te krijgen. Ik ben vanaf 1986 lid in Rotterdam. Soms pak ik ook een vergadering in Werkendam mee, omdat daar meer schippers zijn. Rotterdam is toch meer voor de bazen en het havenbedrijf en de politie.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Transito. Lengte: 60 meter. Breedte: 2,38 meter. Diepgang: 2,38 meter. Tonnage: 610 ton. Europanummer: 3170631. Motor: 510 pk Industrie. Bouwjaar: 1964. Thuishaven: Krimpen aan de IJssel. Eigenaar: VOF A Mudde-Tromer.