Calando blijft een gezinsbedrijf

Ronnie en Patricia Rutjes varen met Dionne (4,5) en straks een baby op de 2400-tonner Calando. Ze varen geen vrije tijd en zijn dat ook niet van plan. Ze zijn te spreken over het ligplaatsenbeleid in Weurt, want ze mogen er blijven liggen tot de baby is geboren. ‘Onze tweede is op komst. We hebben in Weurt een vergunning aangevraagd om te mogen blijven liggen. Het was geen punt’, vertelt Ronnie.

ronnie en patricia

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Elders in Europa is de service van een ander niveau. De Calando is de laatste tijd veel in Bazel. Dat werk bevalt goed, op de problematiek rondom de sluizen op de Boven-Rijn na dan. De situatie is daar ronduit ergerlijk te noemen. ‘Nu ligt Iffezheim er een jaar uit. In het Franse gedeelte liggen er drie sluizen uit. Je kunt nergens liggen met je schip.

  • Ronnie en Patricia Rutjes liggen voor bevalling langer in Weurt
  • ‘Merkwaardig dat internaat kinderkleding niet wast’ 

Het kan ook anders. Laatst hebben we lang voor de Kreekraksluis gelegen, daar was wel ligplaats. Je geeft je telefoonnummer en wordt gebeld. Er is een wereld van verschil tussen Nederland en de andere landen’, constateert Ronnie.

Rheinbrohl

Het gebrek aan overnachtingshavens en autoafzetplaatsen op de Rijn zijn een bron van gemis. Zeker omdat Dionne over een paar jaar naar het internaat gaat. Ronnie begrijpt er niets van. ‘In Duitsland is een paar jaar geleden 10 miljoen voor autosteigers beschikbaar gesteld. Ik weet niet precies waar dat geld is gebleven, maar ik heb nog geen steiger gezien. Daar zien we tegenop. Hoe gaan we dat doen als Dionne naar het internaat gaat? We willen haar graag elk weekend aan boord hebben.’

Als hij een plaats mag opnoemen, waar gemakkelijk een haven kan worden gemaakt, dan is dat Rheinbrohl. ‘Dat zou in mijn ogen best een fatsoenlijke overnachtingshaven kunnen worden. Op de strekdam in Brohl kunnen vijf schepen liggen. Volgens mij zijn er daar niet zoveel aanpassingen voor nodig. We liggen regelmatig voor anker. Daar hebben we geen probleem mee. Het probleem begint als je van boord af wilt’, legt Ronnie uit.

Mooi internaat

Ronnie en Patricia zaten beiden op het internaat. Patricia in Sportdorp en Ronnie in Nijmegen. De ouders van Ronnie varen op de Resoluto. Patricia’s ouders zijn in april gestopt. Beiden stapten na hun middelbare schooltijd als matroos bij hun ouders aan boord, omdat ze het varen leuk werk vonden.

Hun dochter Dionne staat sinds kort ingeschreven op de nieuwbouw in Nijmegen-Noord. Ze zijn te spreken over de locatie. ‘Wij weten dat de mensen die er nu zitten het niet leuk vinden dat ze moeten verhuizen, maar wij vinden de nieuwbouw erg mooi. Het is een mooie jonge wijk en het ligt centraal. Het enige merkwaardige vind ik dat het internaat de kleren van de kinderen niet wast. Ik moet nog zien, hoe ik dat ik het weekend ga doen. Dan krijg ik natuurlijk een hele plunjezak met wasgoed mee’, zegt Patricia.

LOVK

Het hele gezin is lid van de Bibliotheek voor Varenden. Ze vinden het een ontzettend goede instelling. ‘We zijn al een jaar of acht lid. We gaan altijd in Nijmegen. Voor ons is het ideaal. We lenen er detectives voor Ronnie en boeken en cd’s voor Dionne’, vertelt Patricia.
Ze noemt het LOVK (Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters) als haar eigen hobby en constateert dat het erg goed is geregeld. Ze besteedt veel tijd aan het LOVK. Dat kan ook omdat er een matroos aan boord is.

Dionne gaat overal waar het kan naar school. ‘Dat vind ik het enige nadeel van varen. Dionne gaat erg graag naar school en dat moet ze missen. Ze vierde Sinterklaas in Meppel en is in Lochem, Zwartsluis, Dordrecht, Hoogerheide en Weurt naar school geweest. Weurt was de enige school die moeilijk deed. Dat is jammer, want daar kunnen we met de fiets vanaf de sluis naartoe.’
Ronnie en Patricia zien toekomst in het gezinsbedrijf. ‘In deze tijd is het een voordeel, omdat je flexibeler bent. Ik zag in de krant dat de binnenvaart in Rotterdam het marktaandeel in de containers had vergroot. Dat is toch wel knap. En als je ook ziet hoe vaak de LOVK-vlag in de mast wappert, dan moeten er toch best nog een hoop gezinsbedrijven zijn.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Calando. Lengte: 105 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,19 meter. Tonnage: 2407. Europanummer: 2326010. Motor: Caterpillar, 1520 pk. Bouwjaar: 2003. Thuishaven: Nijmegen. Eigenaar: VOF Rutjes-Grinwis.

Calando blijft een gezinsbedrijf | Schuttevaer.nl

Calando blijft een gezinsbedrijf

Ronnie en Patricia Rutjes varen met Dionne (4,5) en straks een baby op de 2400-tonner Calando. Ze varen geen vrije tijd en zijn dat ook niet van plan. Ze zijn te spreken over het ligplaatsenbeleid in Weurt, want ze mogen er blijven liggen tot de baby is geboren. ‘Onze tweede is op komst. We hebben in Weurt een vergunning aangevraagd om te mogen blijven liggen. Het was geen punt’, vertelt Ronnie.

ronnie en patricia

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Elders in Europa is de service van een ander niveau. De Calando is de laatste tijd veel in Bazel. Dat werk bevalt goed, op de problematiek rondom de sluizen op de Boven-Rijn na dan. De situatie is daar ronduit ergerlijk te noemen. ‘Nu ligt Iffezheim er een jaar uit. In het Franse gedeelte liggen er drie sluizen uit. Je kunt nergens liggen met je schip.

  • Ronnie en Patricia Rutjes liggen voor bevalling langer in Weurt
  • ‘Merkwaardig dat internaat kinderkleding niet wast’ 

Het kan ook anders. Laatst hebben we lang voor de Kreekraksluis gelegen, daar was wel ligplaats. Je geeft je telefoonnummer en wordt gebeld. Er is een wereld van verschil tussen Nederland en de andere landen’, constateert Ronnie.

Rheinbrohl

Het gebrek aan overnachtingshavens en autoafzetplaatsen op de Rijn zijn een bron van gemis. Zeker omdat Dionne over een paar jaar naar het internaat gaat. Ronnie begrijpt er niets van. ‘In Duitsland is een paar jaar geleden 10 miljoen voor autosteigers beschikbaar gesteld. Ik weet niet precies waar dat geld is gebleven, maar ik heb nog geen steiger gezien. Daar zien we tegenop. Hoe gaan we dat doen als Dionne naar het internaat gaat? We willen haar graag elk weekend aan boord hebben.’

Als hij een plaats mag opnoemen, waar gemakkelijk een haven kan worden gemaakt, dan is dat Rheinbrohl. ‘Dat zou in mijn ogen best een fatsoenlijke overnachtingshaven kunnen worden. Op de strekdam in Brohl kunnen vijf schepen liggen. Volgens mij zijn er daar niet zoveel aanpassingen voor nodig. We liggen regelmatig voor anker. Daar hebben we geen probleem mee. Het probleem begint als je van boord af wilt’, legt Ronnie uit.

Mooi internaat

Ronnie en Patricia zaten beiden op het internaat. Patricia in Sportdorp en Ronnie in Nijmegen. De ouders van Ronnie varen op de Resoluto. Patricia’s ouders zijn in april gestopt. Beiden stapten na hun middelbare schooltijd als matroos bij hun ouders aan boord, omdat ze het varen leuk werk vonden.

Hun dochter Dionne staat sinds kort ingeschreven op de nieuwbouw in Nijmegen-Noord. Ze zijn te spreken over de locatie. ‘Wij weten dat de mensen die er nu zitten het niet leuk vinden dat ze moeten verhuizen, maar wij vinden de nieuwbouw erg mooi. Het is een mooie jonge wijk en het ligt centraal. Het enige merkwaardige vind ik dat het internaat de kleren van de kinderen niet wast. Ik moet nog zien, hoe ik dat ik het weekend ga doen. Dan krijg ik natuurlijk een hele plunjezak met wasgoed mee’, zegt Patricia.

LOVK

Het hele gezin is lid van de Bibliotheek voor Varenden. Ze vinden het een ontzettend goede instelling. ‘We zijn al een jaar of acht lid. We gaan altijd in Nijmegen. Voor ons is het ideaal. We lenen er detectives voor Ronnie en boeken en cd’s voor Dionne’, vertelt Patricia.
Ze noemt het LOVK (Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters) als haar eigen hobby en constateert dat het erg goed is geregeld. Ze besteedt veel tijd aan het LOVK. Dat kan ook omdat er een matroos aan boord is.

Dionne gaat overal waar het kan naar school. ‘Dat vind ik het enige nadeel van varen. Dionne gaat erg graag naar school en dat moet ze missen. Ze vierde Sinterklaas in Meppel en is in Lochem, Zwartsluis, Dordrecht, Hoogerheide en Weurt naar school geweest. Weurt was de enige school die moeilijk deed. Dat is jammer, want daar kunnen we met de fiets vanaf de sluis naartoe.’
Ronnie en Patricia zien toekomst in het gezinsbedrijf. ‘In deze tijd is het een voordeel, omdat je flexibeler bent. Ik zag in de krant dat de binnenvaart in Rotterdam het marktaandeel in de containers had vergroot. Dat is toch wel knap. En als je ook ziet hoe vaak de LOVK-vlag in de mast wappert, dan moeten er toch best nog een hoop gezinsbedrijven zijn.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Calando. Lengte: 105 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,19 meter. Tonnage: 2407. Europanummer: 2326010. Motor: Caterpillar, 1520 pk. Bouwjaar: 2003. Thuishaven: Nijmegen. Eigenaar: VOF Rutjes-Grinwis.