Zeestuurman wordt binnenvaartdeksman

Matthijs Geertsema (22) vaart als matroos op de 1200-tonner Deo Volente. Hij komt uit de zeevaart, heeft het MBO-zeevaart afgerond en twee jaar op zee gevaren. Het is grootste verschil is, dat hij op zee de rang stuurman heeft en in de binnenvaart slechts de rang deksman in zijn dienstboekje kreeg. Dat kwam omdat hij maar anderhalf jaar vaartijd mocht meenemen. De situatie verbaast hem.

Matthijs

Door

Henriette Driesen-Joankecht

‘Het probleem lijkt te zijn dat niemand precies schijnt te weten hoe het zit. Toen ik opbelde naar de SAB werd me toegezegd dat ik gelijk matroos werd, omdat ik een nautisch MBO-diploma en vaartijd had. Uiteindelijk stond er deksman in mijn dienstboekje. Het werd daardoor duidelijk dat degene die ik aan de telefoon had ook niet wist hoe het werkte. Ik vond het heel raar, want ik heb een maritieme opleiding en ben niet voor het eerst op een schip’, vertelt hij.

  • Officiersrang op zee van weinig waarde in de binnenvaart
  • ‘Heel raar, ik heb maritieme opleiding en vaartijd’

Matthijs wilde altijd al de binnenvaart in, maar liep tegen het probleem aan dat hij dan uit huis moest. Hij koos daarom voor de zeevaartopleiding op het Deltioncollege in Zwolle. ‘Bij ons in de buurt is geen binnenvaartopleiding. Mijn ouders vonden het beter dat ik dan in de buurt van die school in de kost zou gaan. Daar had ik op mijn zestiende geen zin in en ik ben naar de zeevaartopleiding gegaan, omdat die vlakbij huis zat.’

Groot nadeel

Matthijs maakte de zeevaartschool af, maar de binnenvaart bleef trekken. Het resulteerde erin dat hij op de Deo Volente solliciteerde. ‘Op de zeevaart zit je dagen op zee. Daar vaar je soms vijf dagen en dan zag je geen land, dan had ik zoiets van, bestaat de wereld nog? Ik vond de reizen naar Duitsland het leukste in de tijd dat ik op zee zat. Ik zag in de krant een advertentie van dit schip, ben er op gesprek geweest en hier begonnen. Dat is anderhalf jaar geleden.’
Het lange van huis zijn was voor hem was het grootste probleem van de zeevaart. ‘Ik vind het vele weg zijn, wat de zeevaart met zich meebrengt een nadeel. Hier op dit schip ben ik elk weekend thuis. Mijn auto gaat mee aan boord. Toen ik voor de binnenvaart koos, had ik nog geen relatie. Dat had er niks mee te maken. Het lang van huis zijn, dat lag mij gewoon niet.’

Zelfstudie moeilijk

Matthijs is nu bezig met zijn binnenvaartpapieren en volgt de schriftelijke cursus in IJmuiden. Zelfstudie blijkt in de praktijk erg moeilijk. Toch is hij vastbesloten alle papieren te halen. ‘Ik vind het erg moeilijk om mezelf te motiveren om te gaan leren. Ik heb veel vrijstellingen en moet nog drie vakken doen. Ik heb ook nog niet alle vaardagen. Mijn patent wil ik ook halen. Dat zie ik bij mijn schipper. Hij heeft alle patenten en ik zie bij hem dat het erg gemakkelijk is.’

In de toekomst ligt in de binnenvaart, verwacht Matthijs. Of hij als ondernemer werkzaam wil zijn is nog niet zeker. ‘Ik ga eerst alle schipperspapieren halen. Verder is het voor mij nog de vraag of ik wel of geen eigen schip wil hebben. Het lijkt me leuk, maar ik zie op tegen de risico’s. In loondienst krijg je elke maand je geld, dat heeft ook wel wat. Ik heb nog even, voordat ik die stap zet.’
Matthijs heeft nauwelijks varende familieleden. ‘Een neef van mijn vader vaart op het binnenvaartschip Nocht en mijn vader heeft op zee gevaren. Verder vaart er niemand van mijn familie.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Deo Volente. Lengte: 80 meter. Breedte: 9,30 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1196.
Europanummer: 2313868. Motor: Deutz 816, 800 pk. Bouwjaar: 1970. Eigenaar: Bote Watertransport. Thuishaven: Ochten.

Zeestuurman wordt binnenvaartdeksman | Schuttevaer.nl

Zeestuurman wordt binnenvaartdeksman

Matthijs Geertsema (22) vaart als matroos op de 1200-tonner Deo Volente. Hij komt uit de zeevaart, heeft het MBO-zeevaart afgerond en twee jaar op zee gevaren. Het is grootste verschil is, dat hij op zee de rang stuurman heeft en in de binnenvaart slechts de rang deksman in zijn dienstboekje kreeg. Dat kwam omdat hij maar anderhalf jaar vaartijd mocht meenemen. De situatie verbaast hem.

Matthijs

Door

Henriette Driesen-Joankecht

‘Het probleem lijkt te zijn dat niemand precies schijnt te weten hoe het zit. Toen ik opbelde naar de SAB werd me toegezegd dat ik gelijk matroos werd, omdat ik een nautisch MBO-diploma en vaartijd had. Uiteindelijk stond er deksman in mijn dienstboekje. Het werd daardoor duidelijk dat degene die ik aan de telefoon had ook niet wist hoe het werkte. Ik vond het heel raar, want ik heb een maritieme opleiding en ben niet voor het eerst op een schip’, vertelt hij.

  • Officiersrang op zee van weinig waarde in de binnenvaart
  • ‘Heel raar, ik heb maritieme opleiding en vaartijd’

Matthijs wilde altijd al de binnenvaart in, maar liep tegen het probleem aan dat hij dan uit huis moest. Hij koos daarom voor de zeevaartopleiding op het Deltioncollege in Zwolle. ‘Bij ons in de buurt is geen binnenvaartopleiding. Mijn ouders vonden het beter dat ik dan in de buurt van die school in de kost zou gaan. Daar had ik op mijn zestiende geen zin in en ik ben naar de zeevaartopleiding gegaan, omdat die vlakbij huis zat.’

Groot nadeel

Matthijs maakte de zeevaartschool af, maar de binnenvaart bleef trekken. Het resulteerde erin dat hij op de Deo Volente solliciteerde. ‘Op de zeevaart zit je dagen op zee. Daar vaar je soms vijf dagen en dan zag je geen land, dan had ik zoiets van, bestaat de wereld nog? Ik vond de reizen naar Duitsland het leukste in de tijd dat ik op zee zat. Ik zag in de krant een advertentie van dit schip, ben er op gesprek geweest en hier begonnen. Dat is anderhalf jaar geleden.’
Het lange van huis zijn was voor hem was het grootste probleem van de zeevaart. ‘Ik vind het vele weg zijn, wat de zeevaart met zich meebrengt een nadeel. Hier op dit schip ben ik elk weekend thuis. Mijn auto gaat mee aan boord. Toen ik voor de binnenvaart koos, had ik nog geen relatie. Dat had er niks mee te maken. Het lang van huis zijn, dat lag mij gewoon niet.’

Zelfstudie moeilijk

Matthijs is nu bezig met zijn binnenvaartpapieren en volgt de schriftelijke cursus in IJmuiden. Zelfstudie blijkt in de praktijk erg moeilijk. Toch is hij vastbesloten alle papieren te halen. ‘Ik vind het erg moeilijk om mezelf te motiveren om te gaan leren. Ik heb veel vrijstellingen en moet nog drie vakken doen. Ik heb ook nog niet alle vaardagen. Mijn patent wil ik ook halen. Dat zie ik bij mijn schipper. Hij heeft alle patenten en ik zie bij hem dat het erg gemakkelijk is.’

In de toekomst ligt in de binnenvaart, verwacht Matthijs. Of hij als ondernemer werkzaam wil zijn is nog niet zeker. ‘Ik ga eerst alle schipperspapieren halen. Verder is het voor mij nog de vraag of ik wel of geen eigen schip wil hebben. Het lijkt me leuk, maar ik zie op tegen de risico’s. In loondienst krijg je elke maand je geld, dat heeft ook wel wat. Ik heb nog even, voordat ik die stap zet.’
Matthijs heeft nauwelijks varende familieleden. ‘Een neef van mijn vader vaart op het binnenvaartschip Nocht en mijn vader heeft op zee gevaren. Verder vaart er niemand van mijn familie.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Deo Volente. Lengte: 80 meter. Breedte: 9,30 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1196.
Europanummer: 2313868. Motor: Deutz 816, 800 pk. Bouwjaar: 1970. Eigenaar: Bote Watertransport. Thuishaven: Ochten.