Huren vanwege tekort aan handelsgeld

Jorg en Rowena van der Velde-Heida huren de 900-tonner Gramper. In principe willen ze graag op een eigen schip varen, maar ze hebben te weinig handelsgeld om die stap te zetten. Jorg is van de wal en koos voor een bestaan als binnenvaartschipper toen hij bij zijn schoonouders meevoer.

Huren vanwege tekort aan handelsgeld

Het huren bevalt in principe goed, al is het hun wens een eigen schip te bezitten, vertelt Rowena. Het echtpaar heeft al meer ervaring met huren en wisselde dat af met een bestaan als zetschipper. ‘Wij zijn begonnen bij mijn ouders aan boord, want mijn man is van de wal. Daarna zijn we als zetschipper gaan varen, daarna weer huren, daarna weer als zetschipper. We hebben ook nog aan een huurkoopconstructie meegedaan, waarop we ons hebben verkeken. We willen ooit voor onszelf varen, maar we zijn van mening dat een schip rendabel moet zijn. We vinden een 85 bij 9,50 meter een mooie maat voor ons.’

Behalve hun persoonlijke situatie speelt de kredietcrisis ook mee. Behalve dat de vrachtprijzen niet best zijn, is het ook moeilijk als ondernemer te starten. ‘Wij hebben heel erg last van de crisis. Momenteel krijg je reizen aangeboden voor veel te lage vrachten, er is geen onderhandelingsruimte. Het is "take it or leave it". Daarnaast is het vrij moeilijk om bij een bank geld te krijgen voor een schip. Het verhaal gaat, dat banken geneigd zijn bedrijven die veel eigen geld hebben eerder tegen de kant te leggen dan mensen met weinig geld’, zegt Rowena.

Supermarkt

Het echtpaar heeft drie kinderen, waarvan Jort (4) nog aan boord is. De andere twee wonen in Terneuzen op het internaat. De middelste van vijf mocht eerder komen. ‘Daarvoor is toestemming gevraagd. Ik heb een tijdje aan de wal gewoond met de kinderen toen Jorg vrije tijd voer. Het was niet goed voor het kind dat er al aan gewend was om elke dag naar de kleuterschool te gaan om naar boord te gaan en pas weer naar school te gaan als het zes was.’

De internaten zijn belangrijk voor de vrouwen die varen als beroep zien, constateert Rowena. ‘Ik heb mijn Rijnpatent. Ik kan mijn beroep niet uitoefenen als er geen internaten zijn. Zelf zat ik ook in Terneuzen op het internaat. Ik ben er niet slechter van geworden. Goede en slechte momenten heb je overal.’

Jorg is van de wal en deed heel ander werk voordat hij Rowena leerde kennen. Hij komt van huis uit uit de supermarktbranche, maar werkte bij Weber Rohrleitungsbau. ‘Mijn ouders hadden een supermarkt in Sluiskil. Ik heb supermarktmanagement gedaan en heb mijn slagerspapieren. Bij Weber Rohrleitungsbau deed ik inkoop en personeelsmanagement. Ik ben dat werk echt ingerold.’

Hij vindt dat hij destijds de juiste keuze heeft gemaakt door voor de binnenvaart te kiezen. ‘Ondanks de crisis sta ik nog steeds achter mijn keuze. Ik zou niet meer terugwillen. Ik ben aan de wal gestopt vanwege de stress: 23 jaar en dan tachtig uur per week op kantoor zitten. Ik ging met mijn schoonouders een reisje mee naar Frouard en was gelijk verkocht.’

Meer werk

Jorg verwacht dat economie binnen afzienbare tijd weer aantrekt. ‘Al is het afwachten wat er na de bouwvak gaat gebeuren. In deze tonnenmaat zie je dat de hoeveelheid werk weer toeneemt, maar dat de vrachtprijzen nog niet meegaan, omdat er teveel zijn die ervoor willen varen.’

Een ergernis van het tweetal is, dat de binnenvaart in hun vaargebied vaak moet wijken voor walbewoners.  ‘Het is de omgekeerde wereld dat de binnenvaart een walaansluiting moet pakken, omdat er mensen aan het water komen wonen. Wie was er nou eerst? Ook in Terneuzen is een deel van de haven gedempt voor kantoorruimte en achterin de haven is een deel van de ligplaatsen tegenwoordig bestemd voor jachten.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Gramper.
Lengte: 74 meter.
Breedte: 7,55 meter.
Diepgang: 2,51 meter.
Tonnage: 912.
Europanummer: 2313224.
Motor: GM, 730 pk.
Bouwjaar: 1959.
Thuishaven: Roosendaal.
Eigenaar: VOF Peters-Gelens.

 

Huren vanwege tekort aan handelsgeld | Schuttevaer.nl

Huren vanwege tekort aan handelsgeld

Jorg en Rowena van der Velde-Heida huren de 900-tonner Gramper. In principe willen ze graag op een eigen schip varen, maar ze hebben te weinig handelsgeld om die stap te zetten. Jorg is van de wal en koos voor een bestaan als binnenvaartschipper toen hij bij zijn schoonouders meevoer.

Huren vanwege tekort aan handelsgeld

Het huren bevalt in principe goed, al is het hun wens een eigen schip te bezitten, vertelt Rowena. Het echtpaar heeft al meer ervaring met huren en wisselde dat af met een bestaan als zetschipper. ‘Wij zijn begonnen bij mijn ouders aan boord, want mijn man is van de wal. Daarna zijn we als zetschipper gaan varen, daarna weer huren, daarna weer als zetschipper. We hebben ook nog aan een huurkoopconstructie meegedaan, waarop we ons hebben verkeken. We willen ooit voor onszelf varen, maar we zijn van mening dat een schip rendabel moet zijn. We vinden een 85 bij 9,50 meter een mooie maat voor ons.’

Behalve hun persoonlijke situatie speelt de kredietcrisis ook mee. Behalve dat de vrachtprijzen niet best zijn, is het ook moeilijk als ondernemer te starten. ‘Wij hebben heel erg last van de crisis. Momenteel krijg je reizen aangeboden voor veel te lage vrachten, er is geen onderhandelingsruimte. Het is "take it or leave it". Daarnaast is het vrij moeilijk om bij een bank geld te krijgen voor een schip. Het verhaal gaat, dat banken geneigd zijn bedrijven die veel eigen geld hebben eerder tegen de kant te leggen dan mensen met weinig geld’, zegt Rowena.

Supermarkt

Het echtpaar heeft drie kinderen, waarvan Jort (4) nog aan boord is. De andere twee wonen in Terneuzen op het internaat. De middelste van vijf mocht eerder komen. ‘Daarvoor is toestemming gevraagd. Ik heb een tijdje aan de wal gewoond met de kinderen toen Jorg vrije tijd voer. Het was niet goed voor het kind dat er al aan gewend was om elke dag naar de kleuterschool te gaan om naar boord te gaan en pas weer naar school te gaan als het zes was.’

De internaten zijn belangrijk voor de vrouwen die varen als beroep zien, constateert Rowena. ‘Ik heb mijn Rijnpatent. Ik kan mijn beroep niet uitoefenen als er geen internaten zijn. Zelf zat ik ook in Terneuzen op het internaat. Ik ben er niet slechter van geworden. Goede en slechte momenten heb je overal.’

Jorg is van de wal en deed heel ander werk voordat hij Rowena leerde kennen. Hij komt van huis uit uit de supermarktbranche, maar werkte bij Weber Rohrleitungsbau. ‘Mijn ouders hadden een supermarkt in Sluiskil. Ik heb supermarktmanagement gedaan en heb mijn slagerspapieren. Bij Weber Rohrleitungsbau deed ik inkoop en personeelsmanagement. Ik ben dat werk echt ingerold.’

Hij vindt dat hij destijds de juiste keuze heeft gemaakt door voor de binnenvaart te kiezen. ‘Ondanks de crisis sta ik nog steeds achter mijn keuze. Ik zou niet meer terugwillen. Ik ben aan de wal gestopt vanwege de stress: 23 jaar en dan tachtig uur per week op kantoor zitten. Ik ging met mijn schoonouders een reisje mee naar Frouard en was gelijk verkocht.’

Meer werk

Jorg verwacht dat economie binnen afzienbare tijd weer aantrekt. ‘Al is het afwachten wat er na de bouwvak gaat gebeuren. In deze tonnenmaat zie je dat de hoeveelheid werk weer toeneemt, maar dat de vrachtprijzen nog niet meegaan, omdat er teveel zijn die ervoor willen varen.’

Een ergernis van het tweetal is, dat de binnenvaart in hun vaargebied vaak moet wijken voor walbewoners.  ‘Het is de omgekeerde wereld dat de binnenvaart een walaansluiting moet pakken, omdat er mensen aan het water komen wonen. Wie was er nou eerst? Ook in Terneuzen is een deel van de haven gedempt voor kantoorruimte en achterin de haven is een deel van de ligplaatsen tegenwoordig bestemd voor jachten.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Gramper.
Lengte: 74 meter.
Breedte: 7,55 meter.
Diepgang: 2,51 meter.
Tonnage: 912.
Europanummer: 2313224.
Motor: GM, 730 pk.
Bouwjaar: 1959.
Thuishaven: Roosendaal.
Eigenaar: VOF Peters-Gelens.