Liefde is belangrijker dan varen

Leon Versluis (25) vaart in loondienst bij zijn ouders aan boord op de 1800-tonner Flora W. Of hij het schip van zijn ouders overneemt is niet zeker. Zijn relatie is net stukgelopen en hij is momenteel bezig om alles ‘op een rijtje te krijgen’.

Liefde is belangrijker dan varen

‘Ik heb van de situatie geleerd dat de liefde voor mij belangrijker is dan varen. Verder is het nu gewoon moeilijk. Zij was de afgelopen jaren een groot deel van mijn leven en ineens was het over. Ik was bezig als zetschipper te gaan varen, die plannen heb ik ook maar even uitgesteld. Eerst moet ik mezelf hervinden’, vertelt Leon.

Hij vaart sinds zijn zestiende bij zijn ouders aan boord. Omdat het vaargebied van het ouderlijk schip hoofdzakelijk Nederland en België is, voer hij af en toe met kennissen mee om zijn patent te halen. Een Rijnpatent is erg belangrijk vindt Leon, want het vergroot je mogelijkheden. Altijd bij je ouders aan boord hoeft geen beperking te zijn, vindt hij. ‘Ik heb hier alles geleerd wat nodig was. Er was hier ook altijd genoeg werk voor mij. Misschien had ik bij een ander meer geleerd, maar ik heb niet het idee dat ik het met mijn kennis ergens anders niet redt.’

B-lid

Leon wilde van jongs af aan gaan varen, maar koos voor de LTS in Gorinchem. Daarna deed hij BBL-matroos en stuurman/schipper via het STC. De opleiding beviel goed, ook al wist hij het meeste al, omdat hij met het beroep is opgegroeid. Zijn metaalopleiding van de LTS is nog steeds handig, vindt hij. ‘Bij het repareren weet je beter hoe dingen werken en veel dingen kun je ook.’

Het lidmaatschap van een bond lijkt bij jongeren uit de tijd te zijn en jongeren die in loondienst varen zijn binnen de gelederen al helemaal dun gezaaid. Leon is daarop een uitzondering, want hij is B-lid van Koninklijke Schuttevaer Werkendam. ‘Ik ben lid geworden omdat vrienden van mij lid waren. Zij namen mij mee en zo kwam ik op het idee. Ik ben dus B-lid, want voor A-lid moet je ondernemer zijn. B-leden zijn mensen die in loondienst werken. Ik vind het belangrijk lid te zijn, want je komt een hoop te weten en er worden dingen besproken die mij aangaan. Ik ga altijd naar de jaarvergadering, maar niet naar het congres. Ik weet niet of ik daar naartoe mag.’

Van Leon mogen er op de IJssel meer ligplaatsen komen. ‘Daar is het aanbod wel heel beperkt. Meestal komt het erop neer dat je de hele rivier in een keer moet op- of afvaren. Daarnaast vind ik dat het in Amsterdam slecht is geregeld met de ligplaatsen voor schepen zoals wij.’

Minder werk

De Flora-W heeft het momenteel rustig met het werk. Voor het eerst in jaren is er ruimte tussen twee reizen. ‘Mijn vader heeft al wat opgebouwd in de afgelopen jaren en niet gek gedaan. Maar we hebben een huis aan de wal en een gezin en ik moet ook worden betaald. Ik ben geen econoom, maar ik verwacht dat het weer voorbij gaat. Ze zeggen altijd zeven slechte jaren, zeven goede jaren.’

Een helder toekomstbeeld heeft hij vanwege zijn persoonlijke situatie niet. ‘Ik vind momenteel het buitenwerk minder leuk, omdat ik dat al jaren heb gedaan. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, maar moet eerst weer grip op mijn leven krijgen. De relatie eindigde vrij abrupt. Ik weet in elk geval zeker dat ik stop met varen als mijn partner dat zou willen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Flora-W.
Lengte: 85 meter.
Breedte: 9,50 meter.
Diepgang: 3,22 meter.
Tonnage: 1801.
Europanummer: 2104733.
Motor: Mitsubishi, 950 pk.
Bouwjaar: 1973.
Thuishaven: Werkendam.
Eigenaar: J. Versluis.

Liefde is belangrijker dan varen | Schuttevaer.nl

Liefde is belangrijker dan varen

Leon Versluis (25) vaart in loondienst bij zijn ouders aan boord op de 1800-tonner Flora W. Of hij het schip van zijn ouders overneemt is niet zeker. Zijn relatie is net stukgelopen en hij is momenteel bezig om alles ‘op een rijtje te krijgen’.

Liefde is belangrijker dan varen

‘Ik heb van de situatie geleerd dat de liefde voor mij belangrijker is dan varen. Verder is het nu gewoon moeilijk. Zij was de afgelopen jaren een groot deel van mijn leven en ineens was het over. Ik was bezig als zetschipper te gaan varen, die plannen heb ik ook maar even uitgesteld. Eerst moet ik mezelf hervinden’, vertelt Leon.

Hij vaart sinds zijn zestiende bij zijn ouders aan boord. Omdat het vaargebied van het ouderlijk schip hoofdzakelijk Nederland en België is, voer hij af en toe met kennissen mee om zijn patent te halen. Een Rijnpatent is erg belangrijk vindt Leon, want het vergroot je mogelijkheden. Altijd bij je ouders aan boord hoeft geen beperking te zijn, vindt hij. ‘Ik heb hier alles geleerd wat nodig was. Er was hier ook altijd genoeg werk voor mij. Misschien had ik bij een ander meer geleerd, maar ik heb niet het idee dat ik het met mijn kennis ergens anders niet redt.’

B-lid

Leon wilde van jongs af aan gaan varen, maar koos voor de LTS in Gorinchem. Daarna deed hij BBL-matroos en stuurman/schipper via het STC. De opleiding beviel goed, ook al wist hij het meeste al, omdat hij met het beroep is opgegroeid. Zijn metaalopleiding van de LTS is nog steeds handig, vindt hij. ‘Bij het repareren weet je beter hoe dingen werken en veel dingen kun je ook.’

Het lidmaatschap van een bond lijkt bij jongeren uit de tijd te zijn en jongeren die in loondienst varen zijn binnen de gelederen al helemaal dun gezaaid. Leon is daarop een uitzondering, want hij is B-lid van Koninklijke Schuttevaer Werkendam. ‘Ik ben lid geworden omdat vrienden van mij lid waren. Zij namen mij mee en zo kwam ik op het idee. Ik ben dus B-lid, want voor A-lid moet je ondernemer zijn. B-leden zijn mensen die in loondienst werken. Ik vind het belangrijk lid te zijn, want je komt een hoop te weten en er worden dingen besproken die mij aangaan. Ik ga altijd naar de jaarvergadering, maar niet naar het congres. Ik weet niet of ik daar naartoe mag.’

Van Leon mogen er op de IJssel meer ligplaatsen komen. ‘Daar is het aanbod wel heel beperkt. Meestal komt het erop neer dat je de hele rivier in een keer moet op- of afvaren. Daarnaast vind ik dat het in Amsterdam slecht is geregeld met de ligplaatsen voor schepen zoals wij.’

Minder werk

De Flora-W heeft het momenteel rustig met het werk. Voor het eerst in jaren is er ruimte tussen twee reizen. ‘Mijn vader heeft al wat opgebouwd in de afgelopen jaren en niet gek gedaan. Maar we hebben een huis aan de wal en een gezin en ik moet ook worden betaald. Ik ben geen econoom, maar ik verwacht dat het weer voorbij gaat. Ze zeggen altijd zeven slechte jaren, zeven goede jaren.’

Een helder toekomstbeeld heeft hij vanwege zijn persoonlijke situatie niet. ‘Ik vind momenteel het buitenwerk minder leuk, omdat ik dat al jaren heb gedaan. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, maar moet eerst weer grip op mijn leven krijgen. De relatie eindigde vrij abrupt. Ik weet in elk geval zeker dat ik stop met varen als mijn partner dat zou willen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Flora-W.
Lengte: 85 meter.
Breedte: 9,50 meter.
Diepgang: 3,22 meter.
Tonnage: 1801.
Europanummer: 2104733.
Motor: Mitsubishi, 950 pk.
Bouwjaar: 1973.
Thuishaven: Werkendam.
Eigenaar: J. Versluis.