Bestuurslidmaatschap is leerzaam

Jaap en Dinie de Groen-Fontijn varen op de 1200-tonner Poolster. De Poolster is met haar bouwjaar van 1980 een van de jongste kleine schepen. Jaap de Groen was negen jaar bestuurslid van het CBOB. Het was een tijd waarin hij veel heeft meegemaakt en geleerd.

Bestuurslidmaatschap is leerzaam

De Groen vond het niet zwaar bestuurslid te zijn, maar noemt de tijd eerder inspannend. ‘Het was soms lastig plannen, maar ik heb altijd geprobeerd er tijd voor te maken. Het bestuurslidmaatschap heeft mij opgeleverd dat mijn blik breder is geworden. Je leert ervan dingen anders te bekijken.’

De Groen was bestuurslid in de tijd van de acties. Het was ook bestuurlijk gezien een rumoerige tijd, erkent Groen. ‘Na verloop van tijd werd duidelijk dat ONS en CBOB verschillende standpunten hadden en dat begon te wringen. Dat gaf gedoe en er zijn wat confrontaties geweest, bedreigingen, maar een echte tik heb ik nooit gehad. Later vond ik het interessant om die mensen weer tegen te komen en gezamenlijk dingen aan te pakken.’

Hij is ervan overtuigd dat de binnenvaart met elkaar meer bereikt dan door tegen elkaar te vechten. ‘Mensen verliezen soms uit het oog dat je grotendeels dezelfde belangen hebt, ook al heb je een verschillend scala aan schepen.’

Een zwak punt van de binnenvaart is dat de sector geen marktmacht heeft, constateert De Groen. ‘Je ziet dat het de binnenvaart, ondanks alle investeringen van de afgelopen jaren, nog steeds niet is gelukt om marktmacht te verwerven. Dat blijft een zwak punt van de sector. Als je aan de wal een bedrijf hebt voor hetzelfde bedrag als een binnenvaartonderneming, dan heb je daar een leuk bedrijf en gaat niet bij het minste of geringste het tarief naar beneden. Kijk maar naar de reparatiebedrijven, de prijzen zijn daar nauwelijks gedaald. Als ik zie dat een groot aantal schepen momenteel hard vaart bij een redelijk ladingaanbod, maar tegen een te lage prijs, dan maak ik mij zorgen.’

Niet zielig

De Groen spreekt voorzichtig van een crisis in de binnenvaart en refereert daarbij aan zijn eigen ervaring. ‘Als ik me vorig jaar op Bargelink aanmeldde ging een paar minuten later de telefoon. Nu staat die stil. Dat is sinds oktober 2008 aan de gang. In tijd van een week viel het werk stil. Dat vond ik verbijsterend, want ik heb wel vaker slechte tijden meegemaakt, maar die begonnen niet zo abrupt als nu. In 1975, voor de toerbeurt Noord-Zuid, was het ook slecht en lag je vier weken op de beurs en in 1984 was het slecht. In die laatste slechte tijd ben ik voorzichtig naar Duitsland gaan varen en heb mijn Rijnpatent gehaald. We kochten een 55-meterschip, omdat onze toenmalige Sambrespits voor die markt eigenlijk te klein was.’

Volgens De Groen is het belangrijk dat de binnenvaart naar een betere belangenbehartiging streeft en dat de binnenvaart in de toekomst over een diverse vloot blijft beschikken. Daarbij acht hij het belangrijk dat de binnenvaart de eigen broek ophoudt, maar daar moet dan wel tegenover staan dat de politiek de sector ook serieus neemt.

De Groen ergert zich soms aan de opstelling van sommige schippers. ‘Mijn moeder was een tijdje niet lekker. Ze zei: "Ik ben ziek, niet zielig." In de binnenvaart vinden bepaalde groepen zich zielig. Als een bedrijf niet meer kan voortbestaan moet het niet in leven worden gehouden in een reservaat. Dat is economisch geen gezonde situatie. Het is bedrijfsmatig geen probleem als mensen die niet in hun bedrijf investeren er geen geld voor terugzien.’

Spitsenvaart

Het echtpaar De Groen begon in de spitsenvaart, stapte over op een Sambrespits en daarna op een 55 x 7,20 meter. Na dat schip kwam de huidige Poolster. Groter zijn ze niet gegaan, want Dinie wilde het niet en het echtpaar heeft geen opvolger. De Poolster vaart niet op zondag en sinds twintig jaar niet meer ’s nachts. Sinds een jaar of drie streven ze ernaar vijf dagen per week te varen. ‘We hebben kleinkinderen die we willen zien en we streven naar meer ontspanning. We verwachten binnen twee tot vijf jaar te stoppen en hopen haar dan te verkopen. We hebben nog geen huis aan de wal, omdat we het te druk vinden om op twee plaatsen te wonen. Dat is een bewuste keuze, al is het financieel gezien voor onze toekomst misschien niet slim. Mensen moeten niet te angstig zijn. Dat lijkt ons het belangrijkste voor de toekomst.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Poolster.
Lengte: 75 meter.
Breedte: 7,50 meter.
Diepgang: 3 meter.
Tonnage: 1148 ton.
Europanummer: 2205595.
Motor: GM 825 pk.
Bouwjaar: 1980.
Thuishaven: Dordrecht.
Eigenaar: VOF De Groen Poolster.

 

Bestuurslidmaatschap is leerzaam | Schuttevaer.nl

Bestuurslidmaatschap is leerzaam

Jaap en Dinie de Groen-Fontijn varen op de 1200-tonner Poolster. De Poolster is met haar bouwjaar van 1980 een van de jongste kleine schepen. Jaap de Groen was negen jaar bestuurslid van het CBOB. Het was een tijd waarin hij veel heeft meegemaakt en geleerd.

Bestuurslidmaatschap is leerzaam

De Groen vond het niet zwaar bestuurslid te zijn, maar noemt de tijd eerder inspannend. ‘Het was soms lastig plannen, maar ik heb altijd geprobeerd er tijd voor te maken. Het bestuurslidmaatschap heeft mij opgeleverd dat mijn blik breder is geworden. Je leert ervan dingen anders te bekijken.’

De Groen was bestuurslid in de tijd van de acties. Het was ook bestuurlijk gezien een rumoerige tijd, erkent Groen. ‘Na verloop van tijd werd duidelijk dat ONS en CBOB verschillende standpunten hadden en dat begon te wringen. Dat gaf gedoe en er zijn wat confrontaties geweest, bedreigingen, maar een echte tik heb ik nooit gehad. Later vond ik het interessant om die mensen weer tegen te komen en gezamenlijk dingen aan te pakken.’

Hij is ervan overtuigd dat de binnenvaart met elkaar meer bereikt dan door tegen elkaar te vechten. ‘Mensen verliezen soms uit het oog dat je grotendeels dezelfde belangen hebt, ook al heb je een verschillend scala aan schepen.’

Een zwak punt van de binnenvaart is dat de sector geen marktmacht heeft, constateert De Groen. ‘Je ziet dat het de binnenvaart, ondanks alle investeringen van de afgelopen jaren, nog steeds niet is gelukt om marktmacht te verwerven. Dat blijft een zwak punt van de sector. Als je aan de wal een bedrijf hebt voor hetzelfde bedrag als een binnenvaartonderneming, dan heb je daar een leuk bedrijf en gaat niet bij het minste of geringste het tarief naar beneden. Kijk maar naar de reparatiebedrijven, de prijzen zijn daar nauwelijks gedaald. Als ik zie dat een groot aantal schepen momenteel hard vaart bij een redelijk ladingaanbod, maar tegen een te lage prijs, dan maak ik mij zorgen.’

Niet zielig

De Groen spreekt voorzichtig van een crisis in de binnenvaart en refereert daarbij aan zijn eigen ervaring. ‘Als ik me vorig jaar op Bargelink aanmeldde ging een paar minuten later de telefoon. Nu staat die stil. Dat is sinds oktober 2008 aan de gang. In tijd van een week viel het werk stil. Dat vond ik verbijsterend, want ik heb wel vaker slechte tijden meegemaakt, maar die begonnen niet zo abrupt als nu. In 1975, voor de toerbeurt Noord-Zuid, was het ook slecht en lag je vier weken op de beurs en in 1984 was het slecht. In die laatste slechte tijd ben ik voorzichtig naar Duitsland gaan varen en heb mijn Rijnpatent gehaald. We kochten een 55-meterschip, omdat onze toenmalige Sambrespits voor die markt eigenlijk te klein was.’

Volgens De Groen is het belangrijk dat de binnenvaart naar een betere belangenbehartiging streeft en dat de binnenvaart in de toekomst over een diverse vloot blijft beschikken. Daarbij acht hij het belangrijk dat de binnenvaart de eigen broek ophoudt, maar daar moet dan wel tegenover staan dat de politiek de sector ook serieus neemt.

De Groen ergert zich soms aan de opstelling van sommige schippers. ‘Mijn moeder was een tijdje niet lekker. Ze zei: "Ik ben ziek, niet zielig." In de binnenvaart vinden bepaalde groepen zich zielig. Als een bedrijf niet meer kan voortbestaan moet het niet in leven worden gehouden in een reservaat. Dat is economisch geen gezonde situatie. Het is bedrijfsmatig geen probleem als mensen die niet in hun bedrijf investeren er geen geld voor terugzien.’

Spitsenvaart

Het echtpaar De Groen begon in de spitsenvaart, stapte over op een Sambrespits en daarna op een 55 x 7,20 meter. Na dat schip kwam de huidige Poolster. Groter zijn ze niet gegaan, want Dinie wilde het niet en het echtpaar heeft geen opvolger. De Poolster vaart niet op zondag en sinds twintig jaar niet meer ’s nachts. Sinds een jaar of drie streven ze ernaar vijf dagen per week te varen. ‘We hebben kleinkinderen die we willen zien en we streven naar meer ontspanning. We verwachten binnen twee tot vijf jaar te stoppen en hopen haar dan te verkopen. We hebben nog geen huis aan de wal, omdat we het te druk vinden om op twee plaatsen te wonen. Dat is een bewuste keuze, al is het financieel gezien voor onze toekomst misschien niet slim. Mensen moeten niet te angstig zijn. Dat lijkt ons het belangrijkste voor de toekomst.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Poolster.
Lengte: 75 meter.
Breedte: 7,50 meter.
Diepgang: 3 meter.
Tonnage: 1148 ton.
Europanummer: 2205595.
Motor: GM 825 pk.
Bouwjaar: 1980.
Thuishaven: Dordrecht.
Eigenaar: VOF De Groen Poolster.