In loondienst op een 6770-tonner

Ronald de Haan vaart als kapitein in loondienst op de 6770 ton grootte Zembla. Zijn vader Erik de Haan en kennis Siem Visser lossen tijdelijk af bij hem aan boord, omdat er een kapitein ziek is. Alle drie voorzien een goede toekomst voor het personeel in de binnenvaart, want er wordt genoeg gebouwd en overal moet bemanning op.

In loondienst op een 6770-tonner

Het bemannen van al die schepen is een enorme uitdaging voor de sector en inmiddels zijn veel schepen bemand met aflossers, constateert Siem. Dat komt het materiaal niet ten goede. ‘Ik zie dat het schip achteruit gaat als zij bemand wordt met aflossers. Dat komt niet omdat de mensen niet vakbekwaam zijn of geen kennis hebben, maar omdat alle schepen verschillend zijn. Van de werf af zijn ze allemaal hetzelfde, maar als ze zijn afgebouwd dan werkt het overal anders. Er is geen stuurhut hetzelfde. Waarom is dat niet gestandaardiseerd? Overal moet je opnieuw leren hoe het werkt.’

Erik constateert in elk geval een verschil in de scholing van het personeel ten opzichte van enkele jaren geleden. ‘Ik zie dat weinig mensen nog echt in de praktijk zijn opgeleid. Aan dek lopen Polen en Tsjechen, waarvan de meeste geen ambitie hebben om als kapitein te gaan varen. De stuurlui komen tegenwoordig koud van school.’

Besturingstechniek

De Zembla wordt binnenkort uitgerust met een antenne, zodat het kantoor kan zien waar het schip zit. Ronald vindt het geen al te groot probleem, zo lang er geen misbruik van wordt gemaakt. ‘Mijn baas mag best weten waar ik zit. Ik verwacht niet dat het veel problemen oplevert. Het kantoor wil gewoon graag in een oogopslag kunnen zien waar het schip zit.’

Siem kijkt daar anders tegenaan. Hij vindt het drie keer niks. En Erik kan het zich goed voorstellen dat een reder dat systeem wil hebben. ‘Het zijn tegenwoordig enorme bedragen.’

De Zembla vaart voorlopig op Germersheim. Aflosplaatsen zijn triest geregeld in dit vaargebied, vindt de bemanning. Het is bijna nergens mogelijk, maar met veel creativiteit zijn ze tot nu toe altijd tot een oplossing gekomen.

Ronald is een schipperszoon. Zijn ouders voeren op de Concorde. Ook Siem heeft zijn wortels in de particuliere vaart liggen en voer vroeger op de Tempora.

Ronald had nooit de ambitie ondernemer te worden. Hij wilde servicemonteur worden. Daarom deed hij MTS besturingstechniek. Maar van de drie stages vond hij er slechts één leuk en toen hij zijn diploma op zak had, besloot hij te gaan varen. ‘Ik vertel in principe het verhaal van iedereen die varen leuk vindt. Het is de enorme vrijheid die mij trekt. Ik werk in loondienst, maar heb geen baas die in mijn nek hijgt. In de veertien dagen dat ik thuis ben, ben ik altijd bezig met scheepjes kijken op internet.’

Horten & Stoten

De afmeting van de Zembla bevalt Ronald goed. Hij ziet het als een verrijking van zijn binnenvaartcarrière. ‘Ik vind deze scheepsmaat echt fantastisch. Het is een enorme uitdaging hiermee te varen. Ik heb op allerlei verschillende soorten schepen gevaren, van bunkertanker tot rondvaartboot en bij mijn vader tot beunschip. Hiervoor voer ik op de Montana. Ik wil alles gedaan hebben.’

Siem stond met zijn Tempora ooit in de serie Horten & Stoten in deze krant. ‘Ik heb zelfs het boek gehaald. Mijn stukje heet "De druipsteengrotten van de Tempora". Voor de hermotorisering was het een geweldige bende. De oude motor had de tankjes van de interkoeling bovenin de schacht van de machinekamer zitten. Daar kwam olie in, doordat mijn motor een lekke pees in de voering had. Als het warm werd dan zette het water uit en doordat de olie daar bovenop dreef liep de olie eruit en druppelde op het vliegwiel. Dat joeg het door de machinekamer, vandaar die titel. Met een nieuwe motor was het natuurlijk over met de rommel.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Zembla.
Lengte: 135 meter.
Breedte: 17,50 meter.
Diepgang: 4,40 meter.
Tonnage: 6770 ton.
Europanummer: 02330727.
Motor: 2 x 1500 pk.
Bouwjaar: 2008.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: Gebr. Van Wijngaard.

In loondienst op een 6770-tonner | Schuttevaer.nl

In loondienst op een 6770-tonner

Ronald de Haan vaart als kapitein in loondienst op de 6770 ton grootte Zembla. Zijn vader Erik de Haan en kennis Siem Visser lossen tijdelijk af bij hem aan boord, omdat er een kapitein ziek is. Alle drie voorzien een goede toekomst voor het personeel in de binnenvaart, want er wordt genoeg gebouwd en overal moet bemanning op.

In loondienst op een 6770-tonner

Het bemannen van al die schepen is een enorme uitdaging voor de sector en inmiddels zijn veel schepen bemand met aflossers, constateert Siem. Dat komt het materiaal niet ten goede. ‘Ik zie dat het schip achteruit gaat als zij bemand wordt met aflossers. Dat komt niet omdat de mensen niet vakbekwaam zijn of geen kennis hebben, maar omdat alle schepen verschillend zijn. Van de werf af zijn ze allemaal hetzelfde, maar als ze zijn afgebouwd dan werkt het overal anders. Er is geen stuurhut hetzelfde. Waarom is dat niet gestandaardiseerd? Overal moet je opnieuw leren hoe het werkt.’

Erik constateert in elk geval een verschil in de scholing van het personeel ten opzichte van enkele jaren geleden. ‘Ik zie dat weinig mensen nog echt in de praktijk zijn opgeleid. Aan dek lopen Polen en Tsjechen, waarvan de meeste geen ambitie hebben om als kapitein te gaan varen. De stuurlui komen tegenwoordig koud van school.’

Besturingstechniek

De Zembla wordt binnenkort uitgerust met een antenne, zodat het kantoor kan zien waar het schip zit. Ronald vindt het geen al te groot probleem, zo lang er geen misbruik van wordt gemaakt. ‘Mijn baas mag best weten waar ik zit. Ik verwacht niet dat het veel problemen oplevert. Het kantoor wil gewoon graag in een oogopslag kunnen zien waar het schip zit.’

Siem kijkt daar anders tegenaan. Hij vindt het drie keer niks. En Erik kan het zich goed voorstellen dat een reder dat systeem wil hebben. ‘Het zijn tegenwoordig enorme bedragen.’

De Zembla vaart voorlopig op Germersheim. Aflosplaatsen zijn triest geregeld in dit vaargebied, vindt de bemanning. Het is bijna nergens mogelijk, maar met veel creativiteit zijn ze tot nu toe altijd tot een oplossing gekomen.

Ronald is een schipperszoon. Zijn ouders voeren op de Concorde. Ook Siem heeft zijn wortels in de particuliere vaart liggen en voer vroeger op de Tempora.

Ronald had nooit de ambitie ondernemer te worden. Hij wilde servicemonteur worden. Daarom deed hij MTS besturingstechniek. Maar van de drie stages vond hij er slechts één leuk en toen hij zijn diploma op zak had, besloot hij te gaan varen. ‘Ik vertel in principe het verhaal van iedereen die varen leuk vindt. Het is de enorme vrijheid die mij trekt. Ik werk in loondienst, maar heb geen baas die in mijn nek hijgt. In de veertien dagen dat ik thuis ben, ben ik altijd bezig met scheepjes kijken op internet.’

Horten & Stoten

De afmeting van de Zembla bevalt Ronald goed. Hij ziet het als een verrijking van zijn binnenvaartcarrière. ‘Ik vind deze scheepsmaat echt fantastisch. Het is een enorme uitdaging hiermee te varen. Ik heb op allerlei verschillende soorten schepen gevaren, van bunkertanker tot rondvaartboot en bij mijn vader tot beunschip. Hiervoor voer ik op de Montana. Ik wil alles gedaan hebben.’

Siem stond met zijn Tempora ooit in de serie Horten & Stoten in deze krant. ‘Ik heb zelfs het boek gehaald. Mijn stukje heet "De druipsteengrotten van de Tempora". Voor de hermotorisering was het een geweldige bende. De oude motor had de tankjes van de interkoeling bovenin de schacht van de machinekamer zitten. Daar kwam olie in, doordat mijn motor een lekke pees in de voering had. Als het warm werd dan zette het water uit en doordat de olie daar bovenop dreef liep de olie eruit en druppelde op het vliegwiel. Dat joeg het door de machinekamer, vandaar die titel. Met een nieuwe motor was het natuurlijk over met de rommel.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Zembla.
Lengte: 135 meter.
Breedte: 17,50 meter.
Diepgang: 4,40 meter.
Tonnage: 6770 ton.
Europanummer: 02330727.
Motor: 2 x 1500 pk.
Bouwjaar: 2008.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: Gebr. Van Wijngaard.