Mike leert aan boord via Wereldschool

Rachel Koopmans-Van den Akker vaart met haar gezin op de Dortmunder Santiago. Ze geeft haar zoon Mike (8) les aan boord via de Wereldschool. Zij en haar man kozen daarvoor omdat Mike diabetes type 1 heeft en ze hem niet naar het internaat willen laten gaan voordat hij zelf zijn suikerziekte kan regelen.

Mike leert aan boord via Wereldschool

Rachel verbaast zich soms over de reacties van buitenstaanders op thuisonderwijs, want in grote delen van de wereld is het heel gewoon. ‘Mij wordt regelmatig verweten dat kinderen die thuisonderwijs krijgen niet sociaal zijn. Aan mijn eigen kind merk ik dat niet. Ook de Wereldschool heeft onderzocht of dat waar is. Daaruit kwam naar voren dat negentig procent van de kinderen die thuisonderwijs volgden later welzijnswerk gaat doen. Het is dus niet waar dat ze niet sociaal zijn. Het is lastig om met die kritiek om te gaan, want ik moet mezelf continu verdedigen over onze keuze en vraag me daardoor af of ik het wel goed doe’, vertelt ze.

Rekenen en taal

Mike wekt in elk geval geen verlegen of achtergebleven indruk. Hij vindt het leuk les te krijgen aan boord. ‘Ik zit nu in groep vijf. Het is mijn derde jaar aan boord. Het eerste en tweede jaar deed ik op de Zwarte Zwaan. Ik wil les aan boord hebben tot ik met suikerziekte kan omgaan. Het leukste vakken zijn rekenen en taal.’

Lesgeven aan boord is niet de gemakkelijkste optie en een gewone basisschool is goedkoper. Een lesjaar kost aan materiaal ongeveer 2800 euro en moet voor elk kind opnieuw worden aangeschaft. De ouders moeten jaarlijks een nieuwe groep kopen. Het bedrag loopt op naarmate het kind op de basisschool vordert. ‘Het verwijt dat het minder werk is, omdat je de kinderen niet naar het internaat hoeft te brengen, of dat thuisonderwijs goedkoop is, klopt dus niet. Het is veel drukker, want ik heb ook het bedrijf erbij en ons dochtertje Iris van twee. Ik geef Mike van acht tot half een les met een kwartiertje pauze. Daarna moet hij een half uurtje voor zichzelf lezen. Hij heeft ’s middags geen les en maakt van vijf uur tot etenstijd huiswerk. Het vergt veel discipline, om acht uur moet ik alles klaar hebben. Daarom bereid ik de lessen ’s avonds voor. De Wereldschool heeft minder vakanties. In de herfstvakantie leren wij bijvoorbeeld door om de tijd in te halen die je verliest met bijvoorbeeld tandartsbezoek.’

Insulinepomp

De ouders van Mike waren eerst van plan een pleeggezin te zoeken toen Mike de internaatsleeftijd naderde. Tijdens die zoektocht kwamen ze met deze manier van lesgeven in aanraking. Mike kreeg diabetes toen hij bijna vier was. Er is met diabetes goed te leven, maar het is een constante zorg bij een klein kind. ‘We lagen in Oldenburg en hij vertoonde griepachtige verschijnselen. Hij wilde veel drinken. In het ziekenhuis bleek dat hij diabetes type 1 had. Er flitst vanalles door je heen, van hij mag niks meer, maar het valt erg mee’, vertelt Rachel.

Intussen heeft Mike een insulinepomp. Het voordeel is, dat zijn suikergehalte beter regelbaar is. Het nadeel is, dat je er over moet nadenken. ‘Hij draagt de pomp dag en nacht om zijn middel. Met het spelen is de pomp stootvast. Maar hij kan niet tegen water. Als we gaan zwemmen koppelen we het infuus dus af. Dan blijft de sticker zitten, maar die kan losraken door het water. Dan moet het infuus opnieuw worden geprikt. Als de suiker van Mike hoog staat is hij gevoeliger, wat opnieuw prikken minder leuk maakt.’

Wonderlijk goed

Het plan was om Mike alleen voor groep drie en vier aan boord les te geven, maar het gaat zo goed dat zijn ouders het voorlopig voortzetten. ‘Ik heb eerst Stappen langs het Water met hem gedaan om te kijken of hij wat van me zou aannemen. Dat ging wonderlijk goed. Nu denk ik erover om Iris ook aan boord les te geven. Zolang ik onze kinderen er niet tekort mee doe wil ik het voortzetten. Mensen moeten niet zo voorbarig oordelen zijn over thuis leren. Een internaat is niet in alle gevallen de beste oplossing. In Australië leert zeventig procent van de bevolking thuis. Die mensen zijn ook niet achterlijk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Santiago.
Lengte: 80 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,59 meter.
Tonnage: 1094.
Europanummer: 2103104.
Motor: nieuwe gereviseerde GM 780 pk.
Bouwjaar: 1955.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: VOF R. Koopmans.

 

Mike leert aan boord via Wereldschool | Schuttevaer.nl

Mike leert aan boord via Wereldschool

Rachel Koopmans-Van den Akker vaart met haar gezin op de Dortmunder Santiago. Ze geeft haar zoon Mike (8) les aan boord via de Wereldschool. Zij en haar man kozen daarvoor omdat Mike diabetes type 1 heeft en ze hem niet naar het internaat willen laten gaan voordat hij zelf zijn suikerziekte kan regelen.

Mike leert aan boord via Wereldschool

Rachel verbaast zich soms over de reacties van buitenstaanders op thuisonderwijs, want in grote delen van de wereld is het heel gewoon. ‘Mij wordt regelmatig verweten dat kinderen die thuisonderwijs krijgen niet sociaal zijn. Aan mijn eigen kind merk ik dat niet. Ook de Wereldschool heeft onderzocht of dat waar is. Daaruit kwam naar voren dat negentig procent van de kinderen die thuisonderwijs volgden later welzijnswerk gaat doen. Het is dus niet waar dat ze niet sociaal zijn. Het is lastig om met die kritiek om te gaan, want ik moet mezelf continu verdedigen over onze keuze en vraag me daardoor af of ik het wel goed doe’, vertelt ze.

Rekenen en taal

Mike wekt in elk geval geen verlegen of achtergebleven indruk. Hij vindt het leuk les te krijgen aan boord. ‘Ik zit nu in groep vijf. Het is mijn derde jaar aan boord. Het eerste en tweede jaar deed ik op de Zwarte Zwaan. Ik wil les aan boord hebben tot ik met suikerziekte kan omgaan. Het leukste vakken zijn rekenen en taal.’

Lesgeven aan boord is niet de gemakkelijkste optie en een gewone basisschool is goedkoper. Een lesjaar kost aan materiaal ongeveer 2800 euro en moet voor elk kind opnieuw worden aangeschaft. De ouders moeten jaarlijks een nieuwe groep kopen. Het bedrag loopt op naarmate het kind op de basisschool vordert. ‘Het verwijt dat het minder werk is, omdat je de kinderen niet naar het internaat hoeft te brengen, of dat thuisonderwijs goedkoop is, klopt dus niet. Het is veel drukker, want ik heb ook het bedrijf erbij en ons dochtertje Iris van twee. Ik geef Mike van acht tot half een les met een kwartiertje pauze. Daarna moet hij een half uurtje voor zichzelf lezen. Hij heeft ’s middags geen les en maakt van vijf uur tot etenstijd huiswerk. Het vergt veel discipline, om acht uur moet ik alles klaar hebben. Daarom bereid ik de lessen ’s avonds voor. De Wereldschool heeft minder vakanties. In de herfstvakantie leren wij bijvoorbeeld door om de tijd in te halen die je verliest met bijvoorbeeld tandartsbezoek.’

Insulinepomp

De ouders van Mike waren eerst van plan een pleeggezin te zoeken toen Mike de internaatsleeftijd naderde. Tijdens die zoektocht kwamen ze met deze manier van lesgeven in aanraking. Mike kreeg diabetes toen hij bijna vier was. Er is met diabetes goed te leven, maar het is een constante zorg bij een klein kind. ‘We lagen in Oldenburg en hij vertoonde griepachtige verschijnselen. Hij wilde veel drinken. In het ziekenhuis bleek dat hij diabetes type 1 had. Er flitst vanalles door je heen, van hij mag niks meer, maar het valt erg mee’, vertelt Rachel.

Intussen heeft Mike een insulinepomp. Het voordeel is, dat zijn suikergehalte beter regelbaar is. Het nadeel is, dat je er over moet nadenken. ‘Hij draagt de pomp dag en nacht om zijn middel. Met het spelen is de pomp stootvast. Maar hij kan niet tegen water. Als we gaan zwemmen koppelen we het infuus dus af. Dan blijft de sticker zitten, maar die kan losraken door het water. Dan moet het infuus opnieuw worden geprikt. Als de suiker van Mike hoog staat is hij gevoeliger, wat opnieuw prikken minder leuk maakt.’

Wonderlijk goed

Het plan was om Mike alleen voor groep drie en vier aan boord les te geven, maar het gaat zo goed dat zijn ouders het voorlopig voortzetten. ‘Ik heb eerst Stappen langs het Water met hem gedaan om te kijken of hij wat van me zou aannemen. Dat ging wonderlijk goed. Nu denk ik erover om Iris ook aan boord les te geven. Zolang ik onze kinderen er niet tekort mee doe wil ik het voortzetten. Mensen moeten niet zo voorbarig oordelen zijn over thuis leren. Een internaat is niet in alle gevallen de beste oplossing. In Australië leert zeventig procent van de bevolking thuis. Die mensen zijn ook niet achterlijk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Santiago.
Lengte: 80 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,59 meter.
Tonnage: 1094.
Europanummer: 2103104.
Motor: nieuwe gereviseerde GM 780 pk.
Bouwjaar: 1955.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: VOF R. Koopmans.