‘Week leeg liggen niet ondenkbaar’

Peter en Jacqueline Ooms-De Vries varen sinds kort op de nieuwe Pronto. Ze verkochten voor de zekerheid eerst hun oude schip en woonden daarna twee jaar aan de wal in afwachting van het casco. Peter ziet toekomst voor zijn nieuwe schip, maar houdt er wel rekening mee dat het slechter kan worden als de economie terugloopt.

‘Week leeg liggen niet ondenkbaar'

‘In principe hebben veel dingen met elkaar te maken. Als er minder auto’s worden verkocht dan is er minder staal nodig om ze te produceren. De binnenvaart vervoert de grondstoffen en de eindproducten. Het kan best zijn dat we in de nabije toekomst te maken krijgen met schepen die een week leeg liggen, omdat er minder wordt geproduceerd. Daarnaast denk ik dat er teveel is gebouwd door mensen die speculeren met casco’s. Ik verwacht dat de spoeling dunner wordt.’

De bedrijfsvoering in de binnenvaart verandert snel, constateert Peter. ‘Toen wij begonnen begon je met niets. Tegenwoordig beginnen ze op een nieuw schip. Wij verkochten eerst ons schip en kochten daarna een huis in Zwijndrecht. Pas daarna zijn we gaan kijken naar een ander schip. Daarmee ben je tegenwoordig bijna een uitzondering. Veel mensen gaan er vanuit dat ze het tweede bestelde schip ook zullen verkopen’, constateert hij.

Peter voorziet dat het in de toekomst belangrijker wordt als ondernemer je eigen plan te trekken. Hij en zijn vrouw kozen niet voor een 135 meter, omdat ze met de familie wilden blijven varen. ‘Ik heb het idee dat veel mensen een beslissing nemen, omdat de buurman het ook zo doet. Maar waarom zou je veranderen en groter gaan als je het op je huidige tonnenmaat naar je zin hebt en er goed van kunt leven? Dat betekent niet dat je moet blijven stilstaan of moet stoppen met vernieuwing. Je moet als ondernemer altijd open blijven staan voor veranderingen.’

Spudpaalbeleid

De Pronto heeft spudpalen, maar de eigenaren constateren dat het gebruik ervan op steeds meer plaatsen wordt verboden. ‘Ik verwacht dat daar iets achter zit. Misschien is het zo dat, als iedereen spudpalen heeft en gebruikt, er geen geld ter beschikking komt voor ligplaatsen. In principe zie ik het probleem niet met die spudpalen. Voordat iedereen over een kopschroef beschikte, lieten de schepen overal een anker vallen. Bodembeschadiging was toen helemaal geen thema’, stelt Peter vast.

Met ligplaatsen en voorzieningen voor de binnenvaart is het bar en boos gesteld vinden de eigenaren van de Pronto. Ze verwachten dat er winst valt te behalen in het beter indelen en gebruiken van de ligplaatsen. Al zal dat alle problemen niet oplossen. ‘In de praktijk laat het soms echt te wensen over. Dan kunnen er ergens meer schepen liggen en dan ligt er een schip precies in het midden van de lig- of ankerplaats. Dat is in onze ogen echt een mentaliteitsprobleem’, concluderen ze.

De familie Ooms heeft sinds vijf jaar internet aan boord. Inmiddels is het erg belangrijk geworden voor de bedrijfsvoering. ‘In het begin gebruikten we het weinig. Nu hebben zelfs onze kinderen een eigen laptop.’

De familie Ooms is lid van Kantoor Binnenvaart. Informatievoorziening en eensgezindheid in de sector zullen in de toekomst belangrijker zijn voorspelt Peter. ‘Ik wil benadrukken dat het mijn mening is. Ik verwacht dat het steeds belangrijker wordt dat de bonden onderling overleggen en zich hard maken voor de hele binnenvaart. Beleidsveranderingen moeten eerder naar buiten worden gebracht, zodat varenden erop kunnen anticiperen. Soms wordt er een regel afgekondigd en dan heb je er al een tijd niets meer over gehoord. Dan is de beslissing allang genomen en kun je er niets meer aan veranderen. Dat is jammer.’

Kinderen

Peter en Jacqueline zien zichzelf in de nabije toekomt geen vrije tijd gaan varen. Hun kinderen zitten op internaat De Meerpaal in Capelle aan de IJssel. ‘Onze dochter Angela (15) doet dit jaar examen VMBO en onze zoon Martijn zit op de BOL-opleiding kapitein/manager op het STC. Het is de vierjarige opleiding. Het is een lange zit, maar we willen stimuleren dat hij het afmaakt.’

De kinderen varen graag, vertellen de ouders. ‘We hebben in de zomervakantie met de kinderen aan boord gebivakkeerd. De woning was toen nog niet betimmerd. We zaten al twee jaar aan de wal en wilden graag weer varen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Pronto.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 11,45 meter.
Diepgang: 3,50 meter.
Tonnage: 3069.
Europanummer: 02330403.
Motor: Caterpillar 3512 HD, 1835 pk.
Bouwjaar: 2008.
Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf P. Ooms.
Thuishaven: Zwijndrecht.

‘Week leeg liggen niet ondenkbaar’ | Schuttevaer.nl

‘Week leeg liggen niet ondenkbaar’

Peter en Jacqueline Ooms-De Vries varen sinds kort op de nieuwe Pronto. Ze verkochten voor de zekerheid eerst hun oude schip en woonden daarna twee jaar aan de wal in afwachting van het casco. Peter ziet toekomst voor zijn nieuwe schip, maar houdt er wel rekening mee dat het slechter kan worden als de economie terugloopt.

‘Week leeg liggen niet ondenkbaar'

‘In principe hebben veel dingen met elkaar te maken. Als er minder auto’s worden verkocht dan is er minder staal nodig om ze te produceren. De binnenvaart vervoert de grondstoffen en de eindproducten. Het kan best zijn dat we in de nabije toekomst te maken krijgen met schepen die een week leeg liggen, omdat er minder wordt geproduceerd. Daarnaast denk ik dat er teveel is gebouwd door mensen die speculeren met casco’s. Ik verwacht dat de spoeling dunner wordt.’

De bedrijfsvoering in de binnenvaart verandert snel, constateert Peter. ‘Toen wij begonnen begon je met niets. Tegenwoordig beginnen ze op een nieuw schip. Wij verkochten eerst ons schip en kochten daarna een huis in Zwijndrecht. Pas daarna zijn we gaan kijken naar een ander schip. Daarmee ben je tegenwoordig bijna een uitzondering. Veel mensen gaan er vanuit dat ze het tweede bestelde schip ook zullen verkopen’, constateert hij.

Peter voorziet dat het in de toekomst belangrijker wordt als ondernemer je eigen plan te trekken. Hij en zijn vrouw kozen niet voor een 135 meter, omdat ze met de familie wilden blijven varen. ‘Ik heb het idee dat veel mensen een beslissing nemen, omdat de buurman het ook zo doet. Maar waarom zou je veranderen en groter gaan als je het op je huidige tonnenmaat naar je zin hebt en er goed van kunt leven? Dat betekent niet dat je moet blijven stilstaan of moet stoppen met vernieuwing. Je moet als ondernemer altijd open blijven staan voor veranderingen.’

Spudpaalbeleid

De Pronto heeft spudpalen, maar de eigenaren constateren dat het gebruik ervan op steeds meer plaatsen wordt verboden. ‘Ik verwacht dat daar iets achter zit. Misschien is het zo dat, als iedereen spudpalen heeft en gebruikt, er geen geld ter beschikking komt voor ligplaatsen. In principe zie ik het probleem niet met die spudpalen. Voordat iedereen over een kopschroef beschikte, lieten de schepen overal een anker vallen. Bodembeschadiging was toen helemaal geen thema’, stelt Peter vast.

Met ligplaatsen en voorzieningen voor de binnenvaart is het bar en boos gesteld vinden de eigenaren van de Pronto. Ze verwachten dat er winst valt te behalen in het beter indelen en gebruiken van de ligplaatsen. Al zal dat alle problemen niet oplossen. ‘In de praktijk laat het soms echt te wensen over. Dan kunnen er ergens meer schepen liggen en dan ligt er een schip precies in het midden van de lig- of ankerplaats. Dat is in onze ogen echt een mentaliteitsprobleem’, concluderen ze.

De familie Ooms heeft sinds vijf jaar internet aan boord. Inmiddels is het erg belangrijk geworden voor de bedrijfsvoering. ‘In het begin gebruikten we het weinig. Nu hebben zelfs onze kinderen een eigen laptop.’

De familie Ooms is lid van Kantoor Binnenvaart. Informatievoorziening en eensgezindheid in de sector zullen in de toekomst belangrijker zijn voorspelt Peter. ‘Ik wil benadrukken dat het mijn mening is. Ik verwacht dat het steeds belangrijker wordt dat de bonden onderling overleggen en zich hard maken voor de hele binnenvaart. Beleidsveranderingen moeten eerder naar buiten worden gebracht, zodat varenden erop kunnen anticiperen. Soms wordt er een regel afgekondigd en dan heb je er al een tijd niets meer over gehoord. Dan is de beslissing allang genomen en kun je er niets meer aan veranderen. Dat is jammer.’

Kinderen

Peter en Jacqueline zien zichzelf in de nabije toekomt geen vrije tijd gaan varen. Hun kinderen zitten op internaat De Meerpaal in Capelle aan de IJssel. ‘Onze dochter Angela (15) doet dit jaar examen VMBO en onze zoon Martijn zit op de BOL-opleiding kapitein/manager op het STC. Het is de vierjarige opleiding. Het is een lange zit, maar we willen stimuleren dat hij het afmaakt.’

De kinderen varen graag, vertellen de ouders. ‘We hebben in de zomervakantie met de kinderen aan boord gebivakkeerd. De woning was toen nog niet betimmerd. We zaten al twee jaar aan de wal en wilden graag weer varen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Pronto.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 11,45 meter.
Diepgang: 3,50 meter.
Tonnage: 3069.
Europanummer: 02330403.
Motor: Caterpillar 3512 HD, 1835 pk.
Bouwjaar: 2008.
Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf P. Ooms.
Thuishaven: Zwijndrecht.