Drie jonge sleepbootfreaks op Saluté

Christiaan Huizing, Jonathan Smedeman en Claudy Renssen zijn alle drie sleepbootfreaks. Het is daarom niet vreemd dat Christiaan drie maanden geleden de duwsleepboot Saluté kocht, zodra hij zijn opleiding had afgerond en als duwsleepbootondernemer kon varen. Jonathan stapte als stuurman bij hem aan boord. Claudy is aflosmatroos en wil zich dit jaar oriënteren op haar toekomst. Het drietal kent elkaar uit de wereld van opduwers- en sleepbootliefhebbers.

Drie jonge sleepbootfreaks op Saluté

De ouders van de 23-jarige Christiaan varen op het vrachtschip Liberté (600 ton). Hij volgde MBO op het STC in Rotterdam. Daarna voer hij bij zijn ouders, maar pakte ook afloswerk aan. ‘Ik voer op tankers, containerschepen en naar de Moezel. Dat deed ik voor het geld, maar ook om ervaring op te doen. Uiteindelijk kocht ik de Saluté (ex Lotus), omdat ik een passie voor sleepboten heb’, vertelt hij.

Christiaan kent Jonathan van de grote sleep- en duwvaart en Claudy vanuit de hobbykant, vertelt hij. Want zowel hij als Jonathan zijn sleepbootliefhebbers en hij en Claudy bezitten een eigen opduwer.

Sleepbootfoto’s

Jonathan is ook een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Dortmunder Moria. Hij ging op z’n veertiende van school, omdat het daar niet lekker liep. ‘Gelukkig kon ik gaan werken, want het ging niet tussen de leraren en mij. Ik ben toen op een sleepboot in Sas van Gent gekomen. Dat heb ik zeven jaar gedaan. Sinds kort werk ik hier. Binnenkort ga ik de kapiteinsopleiding in België volgen, de BBL-opleiding voor matroos deed ik via het STC. Als ik genoeg ervaring heb, wil ik een eigen sleepduwboot hebben.’

Ook Jonathan is een freak, want hij heeft volgens zeggen meer dan 100.000 sleepbootfoto’s op zijn pc staan en zet die graag online. ‘Hier aan boord staat internet de hele dag aan. Zodra ik een mooi plaatje van een sleepboot schiet, zet ik het op tugspotters.’

Claudy heeft een andere achtergrond, maar kreeg de liefde voor het varen met de paplepel ingegoten. Ze vertelt graag over haar eigen opduwertje. ‘Mijn opduwertje heet Opzouter. Er staat een SABB van acht pk in. Ik heb er een keer een pontonnetje mee gesleept. Mijn vader, Marc Renssen, was jarenlang voorzitter van vereniging De Motorsleepboot. Inmiddels is hij afgetreden en genietend lid. Mijn broer heeft de site opduwers.nl. Ik deed het MBO-SPW, maar werk ook in de horeca. Dit jaar wil ik gebruiken om mij te oriënteren op mijn toekomst. Ik sluit niet uit dat ik een binnenvaartopleiding ga doen, maar zeker weet ik dat nog niet. Ik vind het varen en het aan boord zijn in elk geval erg leuk.’

Uurtarief

Christiaan constateert dat het kapitein-eigenaar zijn tot nu toe goed gaat. Over het werkaanbod heeft hij niet te klagen. Zijn werk haalt hij bij bevrachters, dat heeft overeenkomsten met de droge lading, maar is niet gelijk. ‘Er is werk genoeg voor mij. Ik heb zeven weken in de bagger gezeten. Mijn voorkeur gaat uit naar het losse werk, omdat dat afwisselender is. Het verschil met de droge lading is, dat wij in deze markt minder bevrachters kennen en dat je wordt betaald met een uurtarief. Een uurtarief kennen ze in de droge lading niet.’

Of het bij één boot blijft weet hij niet zeker. ‘Ik wil mijn vader niet al teveel aan het schrikken maken, maar het lijkt me mooi om meerdere boten te bezitten. Ik wil alleen zelf niet aan de wal zitten, maar blijven varen. Dan is het moeilijker om meerdere boten te hebben, omdat je meer moet regelen, verwacht ik. Sleepboten zijn mooie schepen.’

De sleepbootwereld is volgens de bemanningsleden van de Saluté een tak van de binnenvaart waarin veel jongeren actief zijn. ‘Internet is erg belangrijk voor ons. We zitten heel de dag op MSN en alle mooie foto’s zetten we online. Het voelt geweldig om dat soort momenten digitaal met gelijkgestemden te delen. De sleepbootwereld is anders dan de vrachtvaart en heel erg van ons kent ons. Maar er zijn veel jongeren in actief, zowel bedrijfmatig als voor het plezier.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Saluté.
Lengte: 21,90 meter.
Breedte: 5,50 meter.
Diepgang: 2 meter.
Duwcapaciteit: 4900 kuub.
Motor: BAM Deutz 960 pk.
Europanummer: 03031867.
Thuishaven: Delfzijl.
Bouwjaar: 1928.
Eigenaar: Christiaan Huizing.

Drie jonge sleepbootfreaks op Saluté | Schuttevaer.nl

Drie jonge sleepbootfreaks op Saluté

Christiaan Huizing, Jonathan Smedeman en Claudy Renssen zijn alle drie sleepbootfreaks. Het is daarom niet vreemd dat Christiaan drie maanden geleden de duwsleepboot Saluté kocht, zodra hij zijn opleiding had afgerond en als duwsleepbootondernemer kon varen. Jonathan stapte als stuurman bij hem aan boord. Claudy is aflosmatroos en wil zich dit jaar oriënteren op haar toekomst. Het drietal kent elkaar uit de wereld van opduwers- en sleepbootliefhebbers.

Drie jonge sleepbootfreaks op Saluté

De ouders van de 23-jarige Christiaan varen op het vrachtschip Liberté (600 ton). Hij volgde MBO op het STC in Rotterdam. Daarna voer hij bij zijn ouders, maar pakte ook afloswerk aan. ‘Ik voer op tankers, containerschepen en naar de Moezel. Dat deed ik voor het geld, maar ook om ervaring op te doen. Uiteindelijk kocht ik de Saluté (ex Lotus), omdat ik een passie voor sleepboten heb’, vertelt hij.

Christiaan kent Jonathan van de grote sleep- en duwvaart en Claudy vanuit de hobbykant, vertelt hij. Want zowel hij als Jonathan zijn sleepbootliefhebbers en hij en Claudy bezitten een eigen opduwer.

Sleepbootfoto’s

Jonathan is ook een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Dortmunder Moria. Hij ging op z’n veertiende van school, omdat het daar niet lekker liep. ‘Gelukkig kon ik gaan werken, want het ging niet tussen de leraren en mij. Ik ben toen op een sleepboot in Sas van Gent gekomen. Dat heb ik zeven jaar gedaan. Sinds kort werk ik hier. Binnenkort ga ik de kapiteinsopleiding in België volgen, de BBL-opleiding voor matroos deed ik via het STC. Als ik genoeg ervaring heb, wil ik een eigen sleepduwboot hebben.’

Ook Jonathan is een freak, want hij heeft volgens zeggen meer dan 100.000 sleepbootfoto’s op zijn pc staan en zet die graag online. ‘Hier aan boord staat internet de hele dag aan. Zodra ik een mooi plaatje van een sleepboot schiet, zet ik het op tugspotters.’

Claudy heeft een andere achtergrond, maar kreeg de liefde voor het varen met de paplepel ingegoten. Ze vertelt graag over haar eigen opduwertje. ‘Mijn opduwertje heet Opzouter. Er staat een SABB van acht pk in. Ik heb er een keer een pontonnetje mee gesleept. Mijn vader, Marc Renssen, was jarenlang voorzitter van vereniging De Motorsleepboot. Inmiddels is hij afgetreden en genietend lid. Mijn broer heeft de site opduwers.nl. Ik deed het MBO-SPW, maar werk ook in de horeca. Dit jaar wil ik gebruiken om mij te oriënteren op mijn toekomst. Ik sluit niet uit dat ik een binnenvaartopleiding ga doen, maar zeker weet ik dat nog niet. Ik vind het varen en het aan boord zijn in elk geval erg leuk.’

Uurtarief

Christiaan constateert dat het kapitein-eigenaar zijn tot nu toe goed gaat. Over het werkaanbod heeft hij niet te klagen. Zijn werk haalt hij bij bevrachters, dat heeft overeenkomsten met de droge lading, maar is niet gelijk. ‘Er is werk genoeg voor mij. Ik heb zeven weken in de bagger gezeten. Mijn voorkeur gaat uit naar het losse werk, omdat dat afwisselender is. Het verschil met de droge lading is, dat wij in deze markt minder bevrachters kennen en dat je wordt betaald met een uurtarief. Een uurtarief kennen ze in de droge lading niet.’

Of het bij één boot blijft weet hij niet zeker. ‘Ik wil mijn vader niet al teveel aan het schrikken maken, maar het lijkt me mooi om meerdere boten te bezitten. Ik wil alleen zelf niet aan de wal zitten, maar blijven varen. Dan is het moeilijker om meerdere boten te hebben, omdat je meer moet regelen, verwacht ik. Sleepboten zijn mooie schepen.’

De sleepbootwereld is volgens de bemanningsleden van de Saluté een tak van de binnenvaart waarin veel jongeren actief zijn. ‘Internet is erg belangrijk voor ons. We zitten heel de dag op MSN en alle mooie foto’s zetten we online. Het voelt geweldig om dat soort momenten digitaal met gelijkgestemden te delen. De sleepbootwereld is anders dan de vrachtvaart en heel erg van ons kent ons. Maar er zijn veel jongeren in actief, zowel bedrijfmatig als voor het plezier.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Saluté.
Lengte: 21,90 meter.
Breedte: 5,50 meter.
Diepgang: 2 meter.
Duwcapaciteit: 4900 kuub.
Motor: BAM Deutz 960 pk.
Europanummer: 03031867.
Thuishaven: Delfzijl.
Bouwjaar: 1928.
Eigenaar: Christiaan Huizing.