Jongere kan snel carrière maken in binnenvaart

Tom Kieboom (22) vaart met zijn matroos Arjen Visser en stuurman Ladislav Kroiidlo op de dubbelwandige 1700-tonner Elma. Zijn vriendin Elise van Hoorebeeck vaart mee als ze vrij heeft van haar binnenvaartopleiding aan Cenflumare in Antwerpen. Tom deed zijn opleiding daar ook, maar ze leerden elkaar niet op school kennen. Tom en Elise vinden het belangrijk dat meer Belgische jongeren voor een baan in de binnenvaart kiezen.

Jongere kan snel carrière maken in binnenvaart

‘Toen Elise op de opleiding zat werkte ik al twee jaar. We waren klaar met de afbouw van dit schip in Lemmer en voeren naar Antwerpen voor het doopfeestje. Het opleidingsschip van Cenflumare lag tegenover ons en daar maakte ik kennis met haar’, vertelt Tom.

Elise kwam via een omweg op de Belgische binnenvaartopleiding terecht. ‘Mijn broer oriënteerde zich op een nieuwe richting. Hij dacht aan de scheepvaart. Ik en mijn mama gingen meekijken toen hij zich oriënteerde. Hij koos voor de opleiding korte omvaart (kustvaart). Ik vroeg toen aan mama of ze mij wilde inschrijven voor de Rijn- en binnenvaartopleiding. Het bevalt me erg goed. Ik ben nu twee jaar bezig en moet nog twee jaar. Als ik de opleiding voor kapitein heb afgerond wil ik ook het extra jaar estuaire vaart doen. Ik hoop over drie jaar kapitein te zijn in deze stuurstoel.’

Ook matroos Arjen kwam op een bijzondere manier in de binnenvaart terecht. Hij is de enige uit zijn familie die vaart. ‘Ik volgde de opleiding megatronica, maar vond dat niet leuk en vroeg aan iemand of hij een baantje voor me wist. Een kennis wist dat ze op de Elma, die bij ons in de buurt werd afgebouwd, een schilder zochten. Ik ben gebleven en matroos geworden. Ik volg nu de schriftelijke opleiding en wil kapitein worden, net als Tom.’

Tom verwacht de Elma in de toekomst van zijn vader over te nemen en een vorm van vrije tijd te kunnen varen. Hij wil blijven varen, want het varen zit hem in het bloed en hij wil niets anders. Hij zou wel meer schepen willen hebben. Hij vindt het belangrijk dat jongeren en met name Belgische jongeren positief over een beroepskeuze in de binnenvaart zijn, want het is mooi werk en als je gemotiveerd bent kun je veel bereiken. Hij hoopt met dit artikel daaraan bij te dragen. ‘Veel jongeren denken, dat ze alleen maar rotklusjes krijgen als ze gaan varen, maar je kunt het op jonge leeftijd ver schoppen in de binnenvaart. Je moet wel gemotiveerd zijn. Dat geldt voor elk werk. Ook als je geen schipperszoon bent kun je tegenwoordig veel bereiken. Een maat van mij is van de wal en net zo oud als ik en vaart ook als kapitein. Het is een goede ontwikkeling als meer jongeren van de wal gaan varen.’

In België kiezen minder jongeren voor een baan in de binnenvaart dan in Nederland. Tom en Elise denken dat het te maken heeft met de pr en doordat België in de geschiedenis minder met water te maken heeft gehad. ‘Er is te weinig reclame voor de binnenvaart op de televisie. Jongeren denken er daarom niet aan. Nederland heeft meer met water, misschien dat het meespeelt. De Belgische binnenvaartschool ligt helaas erg afgelegen, dat kan ook meewerken. Je rijdt er niet zomaar langs. Je moet echt bewust op zoek zijn om met de opleiding in contact te komen.’

De hoge gasolieprijs heeft het vaargedrag veranderd, valt Tom op. ‘Vroeger zag je iedereen doorvaren en voer je op snelheid. Tegenwoordig doet iedereen rustig aan en zie je de schepen varen op gasolieverbruik.’

De Elma is gebouwd voor het kanaalwerk. Ze vervoert veel chemicaliën en vaart regelmatig op het Albertkanaal en naar Duinkerken en Wingles. De enkelwandige tankers die daar voorheen chemicaliën voeren komen meer en meer in het mineraal terecht, constateert de bemanning van de Elma. Maar om alles dubbelwandig te kunnen vervoeren moet er in de tonnenmaat van de Elma nog veel worden bijgebouwd. Zo heeft bij Elise in de klas, voor zover zij weet, niemand een dubbelwandige tanker.

In de klas van Elise is meer dan de helft van de jongeren van de wal, maar de school is niet zo groot en er zijn weinig meisjes. ‘Het zou goed zijn voor de Belgische binnenvaart als meer gemotiveerde jongeren voor de binnenvaart kiezen. Wie moet er anders in de toekomst op de Belgische schepen varen’, vraagt ze zich af. (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Elma.

Lengte: 81,30 meter.

Breedte: 10,19 meter.

Diepgang: 3,20 meter.

Tonnage: 1668 ton.

Europanummer: 2328449.

Motor: Caterpillar 3512, 1380 pk.

Thuishaven: Terneuzen.

Eigenaar: Kieboom. Bouwjaar: 2007.

Jongere kan snel carrière maken in binnenvaart | Schuttevaer.nl

Jongere kan snel carrière maken in binnenvaart

Tom Kieboom (22) vaart met zijn matroos Arjen Visser en stuurman Ladislav Kroiidlo op de dubbelwandige 1700-tonner Elma. Zijn vriendin Elise van Hoorebeeck vaart mee als ze vrij heeft van haar binnenvaartopleiding aan Cenflumare in Antwerpen. Tom deed zijn opleiding daar ook, maar ze leerden elkaar niet op school kennen. Tom en Elise vinden het belangrijk dat meer Belgische jongeren voor een baan in de binnenvaart kiezen.

Jongere kan snel carrière maken in binnenvaart

‘Toen Elise op de opleiding zat werkte ik al twee jaar. We waren klaar met de afbouw van dit schip in Lemmer en voeren naar Antwerpen voor het doopfeestje. Het opleidingsschip van Cenflumare lag tegenover ons en daar maakte ik kennis met haar’, vertelt Tom.

Elise kwam via een omweg op de Belgische binnenvaartopleiding terecht. ‘Mijn broer oriënteerde zich op een nieuwe richting. Hij dacht aan de scheepvaart. Ik en mijn mama gingen meekijken toen hij zich oriënteerde. Hij koos voor de opleiding korte omvaart (kustvaart). Ik vroeg toen aan mama of ze mij wilde inschrijven voor de Rijn- en binnenvaartopleiding. Het bevalt me erg goed. Ik ben nu twee jaar bezig en moet nog twee jaar. Als ik de opleiding voor kapitein heb afgerond wil ik ook het extra jaar estuaire vaart doen. Ik hoop over drie jaar kapitein te zijn in deze stuurstoel.’

Ook matroos Arjen kwam op een bijzondere manier in de binnenvaart terecht. Hij is de enige uit zijn familie die vaart. ‘Ik volgde de opleiding megatronica, maar vond dat niet leuk en vroeg aan iemand of hij een baantje voor me wist. Een kennis wist dat ze op de Elma, die bij ons in de buurt werd afgebouwd, een schilder zochten. Ik ben gebleven en matroos geworden. Ik volg nu de schriftelijke opleiding en wil kapitein worden, net als Tom.’

Tom verwacht de Elma in de toekomst van zijn vader over te nemen en een vorm van vrije tijd te kunnen varen. Hij wil blijven varen, want het varen zit hem in het bloed en hij wil niets anders. Hij zou wel meer schepen willen hebben. Hij vindt het belangrijk dat jongeren en met name Belgische jongeren positief over een beroepskeuze in de binnenvaart zijn, want het is mooi werk en als je gemotiveerd bent kun je veel bereiken. Hij hoopt met dit artikel daaraan bij te dragen. ‘Veel jongeren denken, dat ze alleen maar rotklusjes krijgen als ze gaan varen, maar je kunt het op jonge leeftijd ver schoppen in de binnenvaart. Je moet wel gemotiveerd zijn. Dat geldt voor elk werk. Ook als je geen schipperszoon bent kun je tegenwoordig veel bereiken. Een maat van mij is van de wal en net zo oud als ik en vaart ook als kapitein. Het is een goede ontwikkeling als meer jongeren van de wal gaan varen.’

In België kiezen minder jongeren voor een baan in de binnenvaart dan in Nederland. Tom en Elise denken dat het te maken heeft met de pr en doordat België in de geschiedenis minder met water te maken heeft gehad. ‘Er is te weinig reclame voor de binnenvaart op de televisie. Jongeren denken er daarom niet aan. Nederland heeft meer met water, misschien dat het meespeelt. De Belgische binnenvaartschool ligt helaas erg afgelegen, dat kan ook meewerken. Je rijdt er niet zomaar langs. Je moet echt bewust op zoek zijn om met de opleiding in contact te komen.’

De hoge gasolieprijs heeft het vaargedrag veranderd, valt Tom op. ‘Vroeger zag je iedereen doorvaren en voer je op snelheid. Tegenwoordig doet iedereen rustig aan en zie je de schepen varen op gasolieverbruik.’

De Elma is gebouwd voor het kanaalwerk. Ze vervoert veel chemicaliën en vaart regelmatig op het Albertkanaal en naar Duinkerken en Wingles. De enkelwandige tankers die daar voorheen chemicaliën voeren komen meer en meer in het mineraal terecht, constateert de bemanning van de Elma. Maar om alles dubbelwandig te kunnen vervoeren moet er in de tonnenmaat van de Elma nog veel worden bijgebouwd. Zo heeft bij Elise in de klas, voor zover zij weet, niemand een dubbelwandige tanker.

In de klas van Elise is meer dan de helft van de jongeren van de wal, maar de school is niet zo groot en er zijn weinig meisjes. ‘Het zou goed zijn voor de Belgische binnenvaart als meer gemotiveerde jongeren voor de binnenvaart kiezen. Wie moet er anders in de toekomst op de Belgische schepen varen’, vraagt ze zich af. (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Elma.

Lengte: 81,30 meter.

Breedte: 10,19 meter.

Diepgang: 3,20 meter.

Tonnage: 1668 ton.

Europanummer: 2328449.

Motor: Caterpillar 3512, 1380 pk.

Thuishaven: Terneuzen.

Eigenaar: Kieboom. Bouwjaar: 2007.