Scherpe zintuigen nodig voor Interceptor

De Interceptor 1102 (10,97 x 2,49 meter) is het snelste zeewaardige patrouilleschip dat Damen Shipyards tot nu toe heeft ontwikkeld en gebouwd. Met een kruissnelheid van 40 knopen (74 kilometer per uur) en een top van 57 knopen (105 kilometer), haalt de ‘Ultra High Speed Patrolboat’ vluchtende drugsmokkelaars of piraten probleemloos in.

Interceptor

Door Hans Heynen
Rond de accommodatie bevat de met glasvezel en koolstof versterkte epoxy-sandwich-romp een extra laag kogelwerend Dyneema.
De Interceptor biedt plaats aan zes bemanningsleden die in schokabsorberende, met veiligheidsriemen uitgeruste stoelen zitten. De stoelen zijn laag geplaatst, zodat de romp de inzittenden beschermt tegen de elementen. Omdat de kracht en het geluid van de wind vergelijkbaar is met wat een motorrijder ondervindt (windkracht 11), hebben de opvarenden allemaal een veiligheidshelm op met een ingebouwde microfoon en luidsprekers, waarmee zij met elkaar kunnen communiceren. De helm van de navigator is ook aangesloten op de VHF of een eventuele andere te gebruiken radio-installatie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scherpe zintuigen nodig voor Interceptor | Schuttevaer.nl

Scherpe zintuigen nodig voor Interceptor

De Interceptor 1102 (10,97 x 2,49 meter) is het snelste zeewaardige patrouilleschip dat Damen Shipyards tot nu toe heeft ontwikkeld en gebouwd. Met een kruissnelheid van 40 knopen (74 kilometer per uur) en een top van 57 knopen (105 kilometer), haalt de ‘Ultra High Speed Patrolboat’ vluchtende drugsmokkelaars of piraten probleemloos in.

Interceptor

Door Hans Heynen
Rond de accommodatie bevat de met glasvezel en koolstof versterkte epoxy-sandwich-romp een extra laag kogelwerend Dyneema.
De Interceptor biedt plaats aan zes bemanningsleden die in schokabsorberende, met veiligheidsriemen uitgeruste stoelen zitten. De stoelen zijn laag geplaatst, zodat de romp de inzittenden beschermt tegen de elementen. Omdat de kracht en het geluid van de wind vergelijkbaar is met wat een motorrijder ondervindt (windkracht 11), hebben de opvarenden allemaal een veiligheidshelm op met een ingebouwde microfoon en luidsprekers, waarmee zij met elkaar kunnen communiceren. De helm van de navigator is ook aangesloten op de VHF of een eventuele andere te gebruiken radio-installatie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer