Tumak voegt zich bij Iskes-vloot

De vloot van Iskes is opnieuw uitgebreid met een sterke kust- en havensleper. Het betreft de Tumak, een van Kotug overgenomen sleper met een trekkracht van 45 ton en een vermogen van 3200 pk. De sleper blijft bij Iskes onder dezelfde naam opereren.

Tumak voegt zich bij Iskes-vloot

De 27 meter lange Tumak is feestelijk ingehaald door de nagenoeg complete Iskes-vloot, die op dit moment uit tien schepen bestaat. Voor haar komst naar IJmuiden is de sleper vanaf 1995 voor Kotug in Hamburg actief geweest. Daarvoor heeft de in 1987 bij Cantieri Nava di Ferrari in het Italiaanse La Spezia gebouwde sleper acht jaar als Germania voor Rimorchiatori Riuniti uit Genua havensleepdiensten verricht. De voortstuwing bestaat uit twee zescilinder Deutz SBV 6M 628 diesels, die elk een Aquamaster-roerpropeller in een Kort-straalbuis aandrijven. Vrijvarend kan een snelheid van 12 knopen worden gehaald. Direct na aankomst in haar nieuwe thuishaven is de Tumak bij de Oranjewerf in Amsterdam drooggezet voor inspectie. Verder is de sleper voor een groot deel in de Iskes-kleuren geschilderd en is het onderwaterschip gestraald en geconserveerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tumak voegt zich bij Iskes-vloot | Schuttevaer.nl

Tumak voegt zich bij Iskes-vloot

De vloot van Iskes is opnieuw uitgebreid met een sterke kust- en havensleper. Het betreft de Tumak, een van Kotug overgenomen sleper met een trekkracht van 45 ton en een vermogen van 3200 pk. De sleper blijft bij Iskes onder dezelfde naam opereren.

Tumak voegt zich bij Iskes-vloot

De 27 meter lange Tumak is feestelijk ingehaald door de nagenoeg complete Iskes-vloot, die op dit moment uit tien schepen bestaat. Voor haar komst naar IJmuiden is de sleper vanaf 1995 voor Kotug in Hamburg actief geweest. Daarvoor heeft de in 1987 bij Cantieri Nava di Ferrari in het Italiaanse La Spezia gebouwde sleper acht jaar als Germania voor Rimorchiatori Riuniti uit Genua havensleepdiensten verricht. De voortstuwing bestaat uit twee zescilinder Deutz SBV 6M 628 diesels, die elk een Aquamaster-roerpropeller in een Kort-straalbuis aandrijven. Vrijvarend kan een snelheid van 12 knopen worden gehaald. Direct na aankomst in haar nieuwe thuishaven is de Tumak bij de Oranjewerf in Amsterdam drooggezet voor inspectie. Verder is de sleper voor een groot deel in de Iskes-kleuren geschilderd en is het onderwaterschip gestraald en geconserveerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer