Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nieuw hefplatform voor Jack-Up Barge

DEN HELDER

Opnieuw heeft Jack-Up Barge een hefplatform in het Verre Oosten besteld. Deze keer gaat het om de JB-117, een hefplatform naar Nederlands ontwerp en een slag groter dan de serie platformen die het bedrijf uit Sliedrecht de afgelopen jaren heeft laten bouwen of nog op stapel heeft staan.

1 / 1
De JB-115 naast het dok en de JB-114 in dok bij de Keppel Verolme-werf, kort na aankomst in Nederland. (Foto Keppel Verolme)

De JB-115 naast het dok en de JB-114 in dok bij de Keppel Verolme-werf, kort na aankomst in Nederland. (Foto Keppel Verolme)

On & OffshoreDe bouworder voor de JB-117 is de zesde op rij voor een modern hefplatform naar een ontwerp van het ingenieursbureau GustoMSC uit Schiedam. Voor dit bouwprogramma zijn tot nu toe vier platformen door de Labroy Marine-werf op het eiland Batam bij Singapore opgeleverd. De eerste twee, de JB-109 en JB-110, in 2008 en de JB-114 en JB-115 een jaar later.

Reden voor de bouw van dit kwartet was de groeiende vraag vanuit de windenergiesector naar hefplatformen voor het installeren van windturbines offshore. Al snel na de oplevering van de JB-109 en JB-110 meldden zich voor deze platformen kopers. De JB-110 werd door Jack-Up Barge verkocht aan Seafox Contractors, die het hefplatform herdoopte in Seafox 7 en er in de offshore-industrie mee aan het werk ging. De JB-109 ging over naar de in de aanleg van windturbineparken offshore gespecialiseerde Deense aannemer A2Sea, die het platform herdoopte in Sea Worker. De overige twee hefplatformen bleven in handen van het bedrijf uit Sliedrecht en werden in de windenergiesector ingezet. De eerste vier zijn van het type MSC SEA-2000. De romp is 55,50 meter lang en 32,20 meter breed en de vier poten hebben elk een lengte van 73,20 meter. Met deze platformen, die zijn uitgerust met een 280-tons kraan, kan installatiewerk worden verricht in vijftig meter diep water en ze bieden accommodatie aan 160 personen.

Nieuwbouw
In aanbouw bij de werf op Batam is momenteel nog het hefplatform JB-116, die dit jaar wordt opgeleverd. De JB-116 is van het type MSC SEA-2750 en zodoende een slag groter dan de vier eerder opgeleverde hefplatformen. De romp is 67,50 meter en veertig meter breed en de vier poten hebben elk een lengte van tachtig meter. De eigenlijke opdrachtgever voor de bouw van de JB-116 is het onlangs  opgerichte bedrijf Self Elevating Platforms. Samen met GDF Suez Energy Services heeft dit bedrijf het samenwerkingsverband Swift Drilling NV opgericht. Onder de vlag van dit bedrijf wordt de JB-116 aangepast en ingezet als een ‘lichtgewicht' boorplatform, dat qua inzet veel goedkoper is dan de grote zelfheffende boorplatformen die nu op de Noordzee actief zijn. De JB-116, waarvan Jack-Up Barge operator wordt, wordt voorzien van een geautomatiseerde boortoren met een GustoMSC XY skiddingsysteem. Na de oplevering gaat de JB-116 voor een periode van vijf jaar voor NAM/Shell op de Noordzee aan de slag. De nu bestelde JB-117 is van het type MSC SEA-3250 en wordt uitgerust met een 1000-tons kraan. De romp wordt 75 meter lang en 40 meter breed en de vier poten elk 85 meter lang. Het platform zal in mei 2011 worden opgeleverd en aan boord komt accommodatie voor 68 personen. Met dit type hefplatform kan in 68 meter diep water worden gewerkt. Indien nodig kunnen de vier poten elk met acht meter worden verlengd tot een maximum van negentig meter. Jack-Up Barge verwacht ook voor de JB-117 werk in de windenergiesector of de olie- en gasindustrie te kunnen vinden. (PAS)

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • jacob vredenborg

    Ik werk aan boord van de 116;is er door de directie eventueel aangedacht om een van de jack-up barges te verhuren als bergingsplatform bij bv de costa concordia of eventeel andere bergingen er kan daarvan af met duikers gewerkt worden worden bergers slapen en mensen kunnen op het wrak met de kraan overgedraait worden en andere voorkomende werkzaamheden compressoren afgesneden delen van het wrak opladen ipv een drijvende bok

Lees ook