Nieuwe heavylifters in gebruik

Na een geslaagde proeftocht en een succesvolle test van het ballastsysteem heeft Fairstar Heavy Transport de beschikking gekregen over het halfafzinkbare, zelfvarende zwareladingvaartuig Fjell.

Dit 146 meter lange en 36 meter brede vaartuig is een voormalige Noorse Boa-ponton die bij Malta Shipyards is omgebouwd tot een heavylifter waarmee booreilanden, offshoremodules en andere omvangrijke ladingen kunnen worden vervoerd. De 19.300 dwt metende Fjell heeft een dieselelektrische voortstuwing die bestaat uit drie Wärtsilä Vasa 8L32 hoofdmotoren van elk 3840 kW. Hiermee kan een snelheid van twaalf knopen worden gehaald. Het ruime werkdek kan tot tien meter onder de waterspiegel worden afgezonken. De Fjell is een iets kleiner zusje van de Fjord, die Fairstar al eerder door Malta Shipyards had laten ombouwen tot halfzinkbare, zelfvarende heavylifter. De 24.500 dwt metende Fjord is 160 meter lang en ruim 45 meter breed en heeft inmiddels een reeks zwareladingtransporten uitgevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe heavylifters in gebruik | Schuttevaer.nl

Nieuwe heavylifters in gebruik

Na een geslaagde proeftocht en een succesvolle test van het ballastsysteem heeft Fairstar Heavy Transport de beschikking gekregen over het halfafzinkbare, zelfvarende zwareladingvaartuig Fjell.

Dit 146 meter lange en 36 meter brede vaartuig is een voormalige Noorse Boa-ponton die bij Malta Shipyards is omgebouwd tot een heavylifter waarmee booreilanden, offshoremodules en andere omvangrijke ladingen kunnen worden vervoerd. De 19.300 dwt metende Fjell heeft een dieselelektrische voortstuwing die bestaat uit drie Wärtsilä Vasa 8L32 hoofdmotoren van elk 3840 kW. Hiermee kan een snelheid van twaalf knopen worden gehaald. Het ruime werkdek kan tot tien meter onder de waterspiegel worden afgezonken. De Fjell is een iets kleiner zusje van de Fjord, die Fairstar al eerder door Malta Shipyards had laten ombouwen tot halfzinkbare, zelfvarende heavylifter. De 24.500 dwt metende Fjord is 160 meter lang en ruim 45 meter breed en heeft inmiddels een reeks zwareladingtransporten uitgevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer