D) Aanpassing van financieringsvoorwaarden en fiscale maatregelen

Financieringsvoorwaarden zijn voorwaarden die passen bij een financieel gezonde onderneming. In beginsel is het versoepelen van deze financieringsvoorwaarden geen economisch duurzame oplossing voor de bedrijfstak. Wel zijn er mogelijkheden om door samenwerking tussen binnenvaartondernemingen gunstigere financieringsvoorwaarden te creëren. De binnenvaartbranche zou samen met financiële instellingen een gunstig borgstellingskrediet (BSK) specifiek voor het kleine schip kunnen definiëren.

Binnen het SBIR-programma is al een eerste verkenning gestart naar de mogelijkheden voor de oprichting van een Waarborgfonds. Dit fonds zou aan een startende ondernemer op een klein schip moeten garanderen dat het fonds dit schip koopt zodra de ondernemer wil stoppen of veranderen (een soort statiegeld op schepen). Wat er wordt verdiend met het schip is aan de schipper, maar de winst/het verlies bij verkoop is aan het fonds. Dit fonds kan samengaan met de opzet van een Kleine Schepen Herwaarderingsprogramma (KSH).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

D) Aanpassing van financieringsvoorwaarden en fiscale maatregelen | Schuttevaer.nl

D) Aanpassing van financieringsvoorwaarden en fiscale maatregelen

Financieringsvoorwaarden zijn voorwaarden die passen bij een financieel gezonde onderneming. In beginsel is het versoepelen van deze financieringsvoorwaarden geen economisch duurzame oplossing voor de bedrijfstak. Wel zijn er mogelijkheden om door samenwerking tussen binnenvaartondernemingen gunstigere financieringsvoorwaarden te creëren. De binnenvaartbranche zou samen met financiële instellingen een gunstig borgstellingskrediet (BSK) specifiek voor het kleine schip kunnen definiëren.

Binnen het SBIR-programma is al een eerste verkenning gestart naar de mogelijkheden voor de oprichting van een Waarborgfonds. Dit fonds zou aan een startende ondernemer op een klein schip moeten garanderen dat het fonds dit schip koopt zodra de ondernemer wil stoppen of veranderen (een soort statiegeld op schepen). Wat er wordt verdiend met het schip is aan de schipper, maar de winst/het verlies bij verkoop is aan het fonds. Dit fonds kan samengaan met de opzet van een Kleine Schepen Herwaarderingsprogramma (KSH).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer