Haventarieven Amsterdam stijgen in 2014 met 1%

De haventarieven voor 2014 stijgen met 1% ten opzichte van 2013. Dat heeft Havenbedrijf Amsterdam besloten na een zorgvuldige marktconsultatie van het havenbedrijfsleven onder leiding van ORAM. ORAM was als havenbranchevereniging betrokken bij de totstandkoming van de tarieven. Er zijn afspraken gemaakt over indexering, het tarief voor boord-boord overslag en de frequentiekorting voor lijndiensten.

  • Vastgesteld na consultatie van ORAM en havenbedrijfsleven

De nieuwe tarieven zijn samengesteld door de indexatiekorting van 2,3% in 2013 maar voor 1% door te berekenen. Havenbedrijf Amsterdam compenseert de indexering van de tarieven voor 2014 van 2% eenmalig, waardoor per saldo de tarieven het komend jaar slechts met 1% stijgen.
Daarnaast wordt het overslagtarief voor boord-boord overslag afgeschaft. De frequentiekorting voor lijndiensten is uitgebreid met twee extra staffels, waardoor het voor rederijen aantrekkelijker wordt om met meer schepen Amsterdam aan te lopen.

Onderling overleg

‘Met dit prijsbeleid houdt Havenbedrijf Amsterdam rekening met de wensen van het havenbedrijfsleven. Het is dan ook goed dat we in onderling overleg tussen ORAM, havenbedrijfsleven en Havenbedrijf Amsterdam tot deze nieuwe tarieven zijn gekomen’, zegt Koen Overtoom, COO Havenbedrijf Amsterdam. ‘De beperkte stijging verbetert de concurrentiekracht van de Amsterdamse haven.’

‘In deze eerste consultatie van een verzelfstandigd havenbedrijf heeft Havenbedrijf Amsterdam laten zien rekening te houden met de geluiden uit de markt en de huidige economische omstandigheden. Een mooie eerste keer van de jaarlijkse marktconsultatie met ORAM’, vindt directeur Kees Noorman van ondernemersvereniging ORAM.

Havengeld

De beperkte stijging van de Amsterdamse tarieven is in lijn met de havengelden die in omliggende havens in Noord-West Europa worden berekend. Havengeld is, naast erfpachtinkomsten, een van de inkomstenbronnen van Havenbedrijf Amsterdam. Sinds 1 april 2013 is het havenbedrijf zelfstandig en bepaalt het zelf de hoogte van de tarieven. Havenbedrijf Amsterdam consulteert ORAM en het havenbedrijfsleven over de hoogte van de tarieven.

De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied slaat jaarlijks circa 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 80 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal 55.000 mensen bij bedrijven in de haven of haven gerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 23.000 mensen in Amsterdam.

 

Haventarieven Amsterdam stijgen in 2014 met 1% | Schuttevaer.nl

Haventarieven Amsterdam stijgen in 2014 met 1%

De haventarieven voor 2014 stijgen met 1% ten opzichte van 2013. Dat heeft Havenbedrijf Amsterdam besloten na een zorgvuldige marktconsultatie van het havenbedrijfsleven onder leiding van ORAM. ORAM was als havenbranchevereniging betrokken bij de totstandkoming van de tarieven. Er zijn afspraken gemaakt over indexering, het tarief voor boord-boord overslag en de frequentiekorting voor lijndiensten.

  • Vastgesteld na consultatie van ORAM en havenbedrijfsleven

De nieuwe tarieven zijn samengesteld door de indexatiekorting van 2,3% in 2013 maar voor 1% door te berekenen. Havenbedrijf Amsterdam compenseert de indexering van de tarieven voor 2014 van 2% eenmalig, waardoor per saldo de tarieven het komend jaar slechts met 1% stijgen.
Daarnaast wordt het overslagtarief voor boord-boord overslag afgeschaft. De frequentiekorting voor lijndiensten is uitgebreid met twee extra staffels, waardoor het voor rederijen aantrekkelijker wordt om met meer schepen Amsterdam aan te lopen.

Onderling overleg

‘Met dit prijsbeleid houdt Havenbedrijf Amsterdam rekening met de wensen van het havenbedrijfsleven. Het is dan ook goed dat we in onderling overleg tussen ORAM, havenbedrijfsleven en Havenbedrijf Amsterdam tot deze nieuwe tarieven zijn gekomen’, zegt Koen Overtoom, COO Havenbedrijf Amsterdam. ‘De beperkte stijging verbetert de concurrentiekracht van de Amsterdamse haven.’

‘In deze eerste consultatie van een verzelfstandigd havenbedrijf heeft Havenbedrijf Amsterdam laten zien rekening te houden met de geluiden uit de markt en de huidige economische omstandigheden. Een mooie eerste keer van de jaarlijkse marktconsultatie met ORAM’, vindt directeur Kees Noorman van ondernemersvereniging ORAM.

Havengeld

De beperkte stijging van de Amsterdamse tarieven is in lijn met de havengelden die in omliggende havens in Noord-West Europa worden berekend. Havengeld is, naast erfpachtinkomsten, een van de inkomstenbronnen van Havenbedrijf Amsterdam. Sinds 1 april 2013 is het havenbedrijf zelfstandig en bepaalt het zelf de hoogte van de tarieven. Havenbedrijf Amsterdam consulteert ORAM en het havenbedrijfsleven over de hoogte van de tarieven.

De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied slaat jaarlijks circa 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 80 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal 55.000 mensen bij bedrijven in de haven of haven gerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 23.000 mensen in Amsterdam.