Het is nu zo goed als zeker dat alle 4500 sluiswachters en andere vaarwegmedewerkers, die tot nu toe rechtstreeks onder het ministerie vielen, per 1 januari 2013 in dienst komen van een ‘vernieuwd’ VNF. Anders dan in het oorspronkelijke hervormingsplan was voorzien, krijgt VNF de Franse vaarwegen niet in eigendom. Doel van de hervorming is het gewicht en de rol van VNF te versterken om de modal shift-doelstellingen van de Grenelle-milieuwet te kunnen halen én de concurrentiekracht van de Franse binnenvaartsector te versterken, ‘met name ten opzichte van de Noord-Europese landen’. Daartoe wil de Franse overheid ook een nieuwe organisatie opzetten, waarin alle belanghebbende partijen, zoals schippers, bevrachters en sluiswachters, vertegenwoordigd zijn. (AvO)
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?