VNF zet Franse waterkaarten online

De Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) maakt een deel van de elektronische navigatiekaarten van verschillende waterwegen gratis beschikbaar. Volgens een expert zijn ze niet beter dan commerciële kaarten, maar onder schippers wel geliefd, want gratis.

Onlangs heeft VNF de eerste twee elektronische kaarten op de website beschikbaar gesteld: de Duinkerken-Scheldeverbinding en de Garonne. Met de kaarten kunnen gebruikers informatie vinden, zoals oeverlijnen, werkzaamheden, sluizen, stuwdammen, bakens, markeringsborden, vaargeulen, etc. Een expert nam voor Schuttevaer de kaarten onder de loep en vindt ze erg basic. ‘Alle noodzakelijke informatie staat erin, maar het zijn niet erg duidelijke kaarten. Toch zullen veel mensen dit wel gaan gebruiken, want het is gratis.’ De expert wil niet met zijn naam in de krant, om de relatie met VNF niet te verstoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

VNF zet Franse waterkaarten online | Schuttevaer.nl

VNF zet Franse waterkaarten online

De Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) maakt een deel van de elektronische navigatiekaarten van verschillende waterwegen gratis beschikbaar. Volgens een expert zijn ze niet beter dan commerciële kaarten, maar onder schippers wel geliefd, want gratis.

Onlangs heeft VNF de eerste twee elektronische kaarten op de website beschikbaar gesteld: de Duinkerken-Scheldeverbinding en de Garonne. Met de kaarten kunnen gebruikers informatie vinden, zoals oeverlijnen, werkzaamheden, sluizen, stuwdammen, bakens, markeringsborden, vaargeulen, etc. Een expert nam voor Schuttevaer de kaarten onder de loep en vindt ze erg basic. ‘Alle noodzakelijke informatie staat erin, maar het zijn niet erg duidelijke kaarten. Toch zullen veel mensen dit wel gaan gebruiken, want het is gratis.’ De expert wil niet met zijn naam in de krant, om de relatie met VNF niet te verstoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer