Neckar zeker 10 dagen gestremd

De Neckar is sinds maandagmiddag tussen Mannheim en Plochingen gestremd. De sluis van Hessigheim is zo zwaar beschadigd dat die met onmiddellijke ingang buiten bedrijf is gesteld. De stremming gaat volgens het Wasser – und Schifffahrtsamt (WSA) Stuttgart tot 10 of 11 juli duren. Meer dan 15 schepen liggen achter de sluis opgesloten en ook in de opvaart liggen geladen schepen voor de stremming.

Schade Neckarsluis

De sluitbalk van de deuren is gebroken. Er zit een diepe scheur in en de deur is volgens het WSA niet meer te repareren. De beschadiging is waarschijnlijk veroorzaakt door een onder water liggende boomstam.
De sluiswachter ontdekte de beschadiging aan de 50 jaar oude deur maandagmiddag, toen de sluisdeuren niet meer goed sloten. Hij sloeg meteen alarm bij het WSA, dat een crisisteam samenstelde. Duikers stelden een eerste diagnose. Daaruit kwam naar voren dat de deur de waterdruk van een gevulde sluiskamer waarschijnlijk niet meer aankan. De sluis wordt nu drooggelegd, waarna nader onderzoek volgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Neckar zeker 10 dagen gestremd | Schuttevaer.nl

Neckar zeker 10 dagen gestremd

De Neckar is sinds maandagmiddag tussen Mannheim en Plochingen gestremd. De sluis van Hessigheim is zo zwaar beschadigd dat die met onmiddellijke ingang buiten bedrijf is gesteld. De stremming gaat volgens het Wasser – und Schifffahrtsamt (WSA) Stuttgart tot 10 of 11 juli duren. Meer dan 15 schepen liggen achter de sluis opgesloten en ook in de opvaart liggen geladen schepen voor de stremming.

Schade Neckarsluis

De sluitbalk van de deuren is gebroken. Er zit een diepe scheur in en de deur is volgens het WSA niet meer te repareren. De beschadiging is waarschijnlijk veroorzaakt door een onder water liggende boomstam.
De sluiswachter ontdekte de beschadiging aan de 50 jaar oude deur maandagmiddag, toen de sluisdeuren niet meer goed sloten. Hij sloeg meteen alarm bij het WSA, dat een crisisteam samenstelde. Duikers stelden een eerste diagnose. Daaruit kwam naar voren dat de deur de waterdruk van een gevulde sluiskamer waarschijnlijk niet meer aankan. De sluis wordt nu drooggelegd, waarna nader onderzoek volgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer