A’werpen gaat containers efficiënter afhandelen

Om de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Antwerpse haven verder te optimaliseren, hebben de containerbinnenvaartorganisatie ICBO, de beroepsvereniging van de Antwerpse stouwerij- en havenbedrijven ABAS, de twee Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen een intentieverklaring ondertekend.

Een verbeterde samenwerking is volgens het Havenbedrijf nodig willen de partijen een antwoord bieden op de forse groei van de containertrafiek. In 2007 werd in de haven van Antwerpen meer dan 89 miljoen ton met de binnenvaart aan- en afgevoerd waarvan de containertrafiek vandaag meer dan één vierde uitmaakt. ‘Voor 2018 wordt een totale binnenvaarttrafiek van meer dan 115 miljoen ton verwacht.  Vandaag ligt het aandeel van de binnenvaart voor het containerverkeer van- en naar het achterland op 33%, maar het is een belangrijke strategische doelstelling om binnen tien jaar een modal split van veertig procent weg en water en twintig procent spoor te bereiken. Dit vergt tijd en inspanningen, daarom is een actieve rol van en samenwerking tussen alle betrokken actoren noodzakelijk.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

A’werpen gaat containers efficiënter afhandelen | Schuttevaer.nl

A’werpen gaat containers efficiënter afhandelen

Om de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Antwerpse haven verder te optimaliseren, hebben de containerbinnenvaartorganisatie ICBO, de beroepsvereniging van de Antwerpse stouwerij- en havenbedrijven ABAS, de twee Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen een intentieverklaring ondertekend.

Een verbeterde samenwerking is volgens het Havenbedrijf nodig willen de partijen een antwoord bieden op de forse groei van de containertrafiek. In 2007 werd in de haven van Antwerpen meer dan 89 miljoen ton met de binnenvaart aan- en afgevoerd waarvan de containertrafiek vandaag meer dan één vierde uitmaakt. ‘Voor 2018 wordt een totale binnenvaarttrafiek van meer dan 115 miljoen ton verwacht.  Vandaag ligt het aandeel van de binnenvaart voor het containerverkeer van- en naar het achterland op 33%, maar het is een belangrijke strategische doelstelling om binnen tien jaar een modal split van veertig procent weg en water en twintig procent spoor te bereiken. Dit vergt tijd en inspanningen, daarom is een actieve rol van en samenwerking tussen alle betrokken actoren noodzakelijk.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer