Intensief jaar voor Koedood bekroond

Motorfabrikant Koedood. Tot enkele jaren terug was die benaming ondenkbaar. Maar nu is ze een feit. In zijn productiehal bouwt het oorspronkelijke scheepsmotorenbedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht CCR2-scheepsdiesels van Mitsubishi om naar zijn eigen Fase V- en IMO Tier III-gecertificeerde KEES-motoren. Onder zijn eigen vertrouwde bedrijfsnaam, ook na de overname.

BRANDSTORY

Algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen en sales manager Wim Boom bij een KEES-motor. (Foto's Koedood Marine Group)
Algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen en sales manager Wim Boom bij een KEES-motor. (Foto's Koedood Marine Group)
  • Toekomstgericht met Stage V, Tier III en waterstofcontainers

Een puur Hollandse naam, Kees. Maar de motoren uit ’t Ambacht hebben een Engelse doopnaam: Koedood Engine Emission Systems. Afgekort tot KEES, dus. Dat is andere koek dan ”Mitsubishi”: die naam konden Nederlanders vijftig jaar geleden amper uitspreken, toen Motorenrevisiebedrijf Koedood dealer werd van de Japanse motorfabrikant.

Sinds die tijd (1978) groeide het bedrijf door tot een respectabele onderneming, met meerdere divisies. Te beginnen met het moederbedrijf Koedood Dieselservice, dat scheepsmotoren voor de zee- en binnenvaart en de baggerindustrie levert, plaatst, onderhoudt en reviseert. Haar monteurs kun je overal ter wereld vinden.

Pionier

Het energieneutrale bedrijfspand (uit 2019) in Hendrik-Ido-Ambacht herbergt naast van het moederbedrijf nog twee dochterondernemingen van de Koedood Marine Group: Koedood Roestvrijstaal, dat roestvrijstaalproducten maakt voor aan de binnenvaart, en Emigreen: een innovatieve ontwikkelaar van nabehandelingssystemen. Emigreen valt sinds 2015 onder de Koedood Marine Group. De onderneming pioniert op het gebied van efficiënte nabehandeling van uitlaatgassen. Haar vernieuwende oplossingen helpen de maritieme sector vergroenen, waarbij ze een steeds grotere emissiereductie bij verbrandingsmotoren bewerkstelligen.

Ombouwoperatie

Die overname van Emigreen pakt goed uit. Eind oktober van dit jaar kwam naar buiten dat Koedood alle Mitsubishi SR-motoren (van 500 tot 1700 kW) en de Mitsubishi S12A2-motor (724 kW) succesvol aan de uiterst strenge Fase V-norm had aangepast. Dochterbedrijf Emigreen ontwikkelde en levert de voor de ombouwoperaties benodigde uitlaatgassenreinigers, met een roetfilter en een SCR-katalysator. De Europese Stage V-emissienorm geldt per 2022 voor scheepsmotoren in nieuwbouwschepen. De overgangsregeling voor hermotorisering met voorradige CCR2-motoren uit 2019 in bestaande schepen eindigt na september 2022. Sales manager Wim Boom van Koedood Diesel Services: ‘We zijn de eerste partij die haar complete CCR2-motorenreeks heeft aangepast aan Stage V.’ Sinds deze maand (13 december) staan de KEES-motoren zelfs op de CESNI-lijst van gekwalificeerde motoren. Hierdoor kan de afnemer van de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen gebruik maken. Boom: ‘Het gemiddelde verbruik ligt namelijk onder de 195 gram per kilowatt.’ De KEES-motoren draaien 5 tot 8 procent zuiniger dan de CCR2-basismotoren. ‘Ook op bijvoorbeeld kanalen, bij langdurig laag belast varen, draait de motor optimaal zuinig.’

KEES-motor (met een Mitsubishi S6R als basismotor) op de proefstand van de TNO in Helmond. 
KEES-motor (met een Mitsubishi S6R als basismotor) op de proefstand van de TNO in Helmond.

Kennismaking

Het traject om het vereiste Fase V-certificaat te behalen heeft Koedood met uitsluitend Nederlandse partijen doorlopen: kennisinstituut TNO en de RDW. Beide partijen zijn vooral vertrouwd met het wegverkeer, dus het was gelijk een kennismaking. ‘De certificering heeft op de meest strenge manier plaatsgevonden’, vertelt Boom. ‘De motoren hebben namelijk 2500 uren achtereen op een zogenaamde proefstand gedraaid.’ De testbank beproefde de motor zodoende ruim 104 dagen ononderbroken, in een voortstuwingscyclus van allerlei toerentallen en vermogens. Dit gebeurde in het kenniscentrum van de TNO, het Powertrain Test Centre in Helmond. De TNO, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie, heeft hier allerlei speciaal ingerichte onderzoeksruimten voor tests met motoren.

Het ministerie van IenW had de RDW aangewezen als certificerende instantie. Die moest dus even schakelen: de rijksdienst heeft tenslotte vooral ervaring met wegverkeer, niet met het water. Boom: ‘Dankzij steun van het ministerie kon de RDW gelukkig na verloop van tijd een ambtenaar speciaal op ons certificeringstraject zetten. Die heeft het proces de benodigde vaart gegeven.’

Getwijfeld

Bij heel het traject bleef Mitsubishi als fabrikant van de ”basismotor” betrokken. Hierbij leverde de fabrikant zowel technisch als financieel een bijdrage. Hierdoor blijft de fabrieksgarantie behouden. Koedood Marine is daarnaast 10.000 draaiuren aansprakelijk voor het aan de Fase V-norm voldoen van de emissies. Boom: ‘Die verantwoordelijkheid ligt dus niet bij de klant.’ Het bedrijf kijkt terug op een intensieve periode. ‘Halverwege hebben we weleens getwijfeld of we dit wel door moesten zetten, maar nu zijn we er heel blij mee. Dit is echt een prestatie van heel het Koedood Stage V-team.’

TNO heeft dankzij dit project overigens besloten tot de bouw van een proefstand voor  scheepsmotoren tot 1400 kW. De bestaande konden tot maximaal 700 kW testen en valideren. Vandaar dat Koedood een Mitsubishi S6R (maximaal 635 kW) als proefkonijn gebruikte. Boom: ‘Het ging namelijk niet om het motorvermogen, maar of het emissiesysteem de duurproef kon doorstaan. Dat is voor heel de SR-motorserie hetzelfde systeem.’ De eerste drie schepen varen al met een KEES-motor; bij elkaar heeft het verkoopteam er inmiddels zo’n 50 verkocht.

IMO Tier III

Vermeldenswaardig is dat Koedood dankzij het certificeringtraject eveneens scheepsmotoren kan leveren die aan de IMO Tier III-norm  voldoen. Die uitstootnorm geldt sinds dit jaar (2021) voor scheepsmotoren van nieuwgebouwde zeeschepen en de offshore. Boom: ‘Die norm is minder streng dan de Fase V-norm. Bij die motoren volstaat de door ons ontwikkelde SCR-katalysator, zonder de voor Stage V verplichte roetfilter.’

Aan de maritieme sector levert, installeert en onderhoudt Koedood scheepsmotoren tot 2984 kW, en generatorsets tot 3580 kWm. Emigreen kan Tier II-motoren overigens ook uitrusten met een externe katalysator. Die verlaagt hun NOx-uitstoot tot ver onder de IMO Tier III-limieten.

Overname

Sinds het achterliggende jaar valt de Koedood Marine Group onder het in Duitsland gevestigde familiebedrijf August Storm GmbH & Co.

Een goede kandidaat, vonden de voormalige eigenaren, de broers Arie en Bert Koedood. De bedrijfsnaam veranderde niet na de overname. ‘De klant heeft een leven lang gekozen voor Koedood, dus die naam gaan we niet veranderen’, verklaart de huidig algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen.

Ook de dochterbedrijven blijven actief onder de bekende namen. Naast Emigreen en Koedood Roestvrijstaal gaat het onder meer om Koedood Dieseltechniek uit Serooskerke (een feitelijke voortzetting van Van der Peijl Techniek uit Goes). Het dagelijkse werk van deze onderneming bestaat vooral uit het repareren, reviseren en kalibreren van brandstofpompen en brandstofverstuivers. Niet alleen wat de maritieme sector betreft: ook de landbouw en de automotive weten Koedood Dieseltechniek te vinden.

Scan Diesel

Hybrid Ship Propulsion houdt eveneens zijn eigen naam. Samen met het elektrotechnisch installatiebureau Oechies leidt Koedood sinds 2014 deze gezamenlijke onderneming. Hybrid Ship Propulsion ontwerpt, levert en installeert hybride en volledig elektrische voortstuwingen voor binnenvaartschepen. ‘Zeker Emigreen en Hybrid Ship Propulsion zijn als innovatieve bedrijven zeer interessant voor August Storm’, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘Zij zijn experts in de nieuwe duurzame technologieën.’

Het energieneutrale pand van de Koedood Marine Group uit 2019. 
Het energieneutrale pand van de Koedood Marine Group uit 2019.

De Duitse scheepsmotordistributeur Scan Diesel, een al langer bestaand onderdeel van August Storm, kan nu bijvoorbeeld ook de Stage V-gecertificeerde KEES-motoren verkopen. Evenals de producten van Hybrid Ship Propulsion. Van Nieuwenhuizen: ‘Dit aspect gaf aan de overname van Koedood een belangrijke meerwaarde voor August Storm.’

Waterstofcontainer geschikt voor wal en schip

Samen met de scheepsbouwers van de Kooiman Marine Group heeft Koedood in het achterliggende jaar K2 opgericht. De naam verwijst naar de beginletter K van beide ondernemingen. Het prototype van hun K2-waterstofcontainer stond in november op de beurs Europort.

De 20-voetscontainer bevat techniek die waterstof omzet in elektrische energie. Efficiënt, veilig en emissievrij. De containers moeten zeer breed inzetbaar worden, vertelt Boom: ‘Onze containers kunnen straks niet alleen schepen maar ook treinen, bedrijfspanden en woningen in hun energiebehoefte voorzien. Als alternatief voor fossiele energie.’

De K2-waterstofcontainer maakt gebruik van zogenaamde PEM-brandstofcellen. Die zetten waterstof, onder hoge druk opgeslagen in waterstoftanks, om in elektriciteit. Het enige afvalproduct van de brandstofcel: water.

Lees ook:

‘Het bedrijf bestaat niet alleen uit Bert en Arie Koedood’

Schone Mitsubishi van Koedood Marine krijgt Hollandse naam

Intensief jaar voor Koedood bekroond | Schuttevaer.nl

Intensief jaar voor Koedood bekroond

Motorfabrikant Koedood. Tot enkele jaren terug was die benaming ondenkbaar. Maar nu is ze een feit. In zijn productiehal bouwt het oorspronkelijke scheepsmotorenbedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht CCR2-scheepsdiesels van Mitsubishi om naar zijn eigen Fase V- en IMO Tier III-gecertificeerde KEES-motoren. Onder zijn eigen vertrouwde bedrijfsnaam, ook na de overname.

BRANDSTORY

Algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen en sales manager Wim Boom bij een KEES-motor. (Foto's Koedood Marine Group)
Algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen en sales manager Wim Boom bij een KEES-motor. (Foto's Koedood Marine Group)
  • Toekomstgericht met Stage V, Tier III en waterstofcontainers

Een puur Hollandse naam, Kees. Maar de motoren uit ’t Ambacht hebben een Engelse doopnaam: Koedood Engine Emission Systems. Afgekort tot KEES, dus. Dat is andere koek dan ”Mitsubishi”: die naam konden Nederlanders vijftig jaar geleden amper uitspreken, toen Motorenrevisiebedrijf Koedood dealer werd van de Japanse motorfabrikant.

Sinds die tijd (1978) groeide het bedrijf door tot een respectabele onderneming, met meerdere divisies. Te beginnen met het moederbedrijf Koedood Dieselservice, dat scheepsmotoren voor de zee- en binnenvaart en de baggerindustrie levert, plaatst, onderhoudt en reviseert. Haar monteurs kun je overal ter wereld vinden.

Pionier

Het energieneutrale bedrijfspand (uit 2019) in Hendrik-Ido-Ambacht herbergt naast van het moederbedrijf nog twee dochterondernemingen van de Koedood Marine Group: Koedood Roestvrijstaal, dat roestvrijstaalproducten maakt voor aan de binnenvaart, en Emigreen: een innovatieve ontwikkelaar van nabehandelingssystemen. Emigreen valt sinds 2015 onder de Koedood Marine Group. De onderneming pioniert op het gebied van efficiënte nabehandeling van uitlaatgassen. Haar vernieuwende oplossingen helpen de maritieme sector vergroenen, waarbij ze een steeds grotere emissiereductie bij verbrandingsmotoren bewerkstelligen.

Ombouwoperatie

Die overname van Emigreen pakt goed uit. Eind oktober van dit jaar kwam naar buiten dat Koedood alle Mitsubishi SR-motoren (van 500 tot 1700 kW) en de Mitsubishi S12A2-motor (724 kW) succesvol aan de uiterst strenge Fase V-norm had aangepast. Dochterbedrijf Emigreen ontwikkelde en levert de voor de ombouwoperaties benodigde uitlaatgassenreinigers, met een roetfilter en een SCR-katalysator. De Europese Stage V-emissienorm geldt per 2022 voor scheepsmotoren in nieuwbouwschepen. De overgangsregeling voor hermotorisering met voorradige CCR2-motoren uit 2019 in bestaande schepen eindigt na september 2022. Sales manager Wim Boom van Koedood Diesel Services: ‘We zijn de eerste partij die haar complete CCR2-motorenreeks heeft aangepast aan Stage V.’ Sinds deze maand (13 december) staan de KEES-motoren zelfs op de CESNI-lijst van gekwalificeerde motoren. Hierdoor kan de afnemer van de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen gebruik maken. Boom: ‘Het gemiddelde verbruik ligt namelijk onder de 195 gram per kilowatt.’ De KEES-motoren draaien 5 tot 8 procent zuiniger dan de CCR2-basismotoren. ‘Ook op bijvoorbeeld kanalen, bij langdurig laag belast varen, draait de motor optimaal zuinig.’

KEES-motor (met een Mitsubishi S6R als basismotor) op de proefstand van de TNO in Helmond. 
KEES-motor (met een Mitsubishi S6R als basismotor) op de proefstand van de TNO in Helmond.

Kennismaking

Het traject om het vereiste Fase V-certificaat te behalen heeft Koedood met uitsluitend Nederlandse partijen doorlopen: kennisinstituut TNO en de RDW. Beide partijen zijn vooral vertrouwd met het wegverkeer, dus het was gelijk een kennismaking. ‘De certificering heeft op de meest strenge manier plaatsgevonden’, vertelt Boom. ‘De motoren hebben namelijk 2500 uren achtereen op een zogenaamde proefstand gedraaid.’ De testbank beproefde de motor zodoende ruim 104 dagen ononderbroken, in een voortstuwingscyclus van allerlei toerentallen en vermogens. Dit gebeurde in het kenniscentrum van de TNO, het Powertrain Test Centre in Helmond. De TNO, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie, heeft hier allerlei speciaal ingerichte onderzoeksruimten voor tests met motoren.

Het ministerie van IenW had de RDW aangewezen als certificerende instantie. Die moest dus even schakelen: de rijksdienst heeft tenslotte vooral ervaring met wegverkeer, niet met het water. Boom: ‘Dankzij steun van het ministerie kon de RDW gelukkig na verloop van tijd een ambtenaar speciaal op ons certificeringstraject zetten. Die heeft het proces de benodigde vaart gegeven.’

Getwijfeld

Bij heel het traject bleef Mitsubishi als fabrikant van de ”basismotor” betrokken. Hierbij leverde de fabrikant zowel technisch als financieel een bijdrage. Hierdoor blijft de fabrieksgarantie behouden. Koedood Marine is daarnaast 10.000 draaiuren aansprakelijk voor het aan de Fase V-norm voldoen van de emissies. Boom: ‘Die verantwoordelijkheid ligt dus niet bij de klant.’ Het bedrijf kijkt terug op een intensieve periode. ‘Halverwege hebben we weleens getwijfeld of we dit wel door moesten zetten, maar nu zijn we er heel blij mee. Dit is echt een prestatie van heel het Koedood Stage V-team.’

TNO heeft dankzij dit project overigens besloten tot de bouw van een proefstand voor  scheepsmotoren tot 1400 kW. De bestaande konden tot maximaal 700 kW testen en valideren. Vandaar dat Koedood een Mitsubishi S6R (maximaal 635 kW) als proefkonijn gebruikte. Boom: ‘Het ging namelijk niet om het motorvermogen, maar of het emissiesysteem de duurproef kon doorstaan. Dat is voor heel de SR-motorserie hetzelfde systeem.’ De eerste drie schepen varen al met een KEES-motor; bij elkaar heeft het verkoopteam er inmiddels zo’n 50 verkocht.

IMO Tier III

Vermeldenswaardig is dat Koedood dankzij het certificeringtraject eveneens scheepsmotoren kan leveren die aan de IMO Tier III-norm  voldoen. Die uitstootnorm geldt sinds dit jaar (2021) voor scheepsmotoren van nieuwgebouwde zeeschepen en de offshore. Boom: ‘Die norm is minder streng dan de Fase V-norm. Bij die motoren volstaat de door ons ontwikkelde SCR-katalysator, zonder de voor Stage V verplichte roetfilter.’

Aan de maritieme sector levert, installeert en onderhoudt Koedood scheepsmotoren tot 2984 kW, en generatorsets tot 3580 kWm. Emigreen kan Tier II-motoren overigens ook uitrusten met een externe katalysator. Die verlaagt hun NOx-uitstoot tot ver onder de IMO Tier III-limieten.

Overname

Sinds het achterliggende jaar valt de Koedood Marine Group onder het in Duitsland gevestigde familiebedrijf August Storm GmbH & Co.

Een goede kandidaat, vonden de voormalige eigenaren, de broers Arie en Bert Koedood. De bedrijfsnaam veranderde niet na de overname. ‘De klant heeft een leven lang gekozen voor Koedood, dus die naam gaan we niet veranderen’, verklaart de huidig algemeen directeur Erik van Nieuwenhuizen.

Ook de dochterbedrijven blijven actief onder de bekende namen. Naast Emigreen en Koedood Roestvrijstaal gaat het onder meer om Koedood Dieseltechniek uit Serooskerke (een feitelijke voortzetting van Van der Peijl Techniek uit Goes). Het dagelijkse werk van deze onderneming bestaat vooral uit het repareren, reviseren en kalibreren van brandstofpompen en brandstofverstuivers. Niet alleen wat de maritieme sector betreft: ook de landbouw en de automotive weten Koedood Dieseltechniek te vinden.

Scan Diesel

Hybrid Ship Propulsion houdt eveneens zijn eigen naam. Samen met het elektrotechnisch installatiebureau Oechies leidt Koedood sinds 2014 deze gezamenlijke onderneming. Hybrid Ship Propulsion ontwerpt, levert en installeert hybride en volledig elektrische voortstuwingen voor binnenvaartschepen. ‘Zeker Emigreen en Hybrid Ship Propulsion zijn als innovatieve bedrijven zeer interessant voor August Storm’, aldus Van Nieuwenhuizen. ‘Zij zijn experts in de nieuwe duurzame technologieën.’

Het energieneutrale pand van de Koedood Marine Group uit 2019. 
Het energieneutrale pand van de Koedood Marine Group uit 2019.

De Duitse scheepsmotordistributeur Scan Diesel, een al langer bestaand onderdeel van August Storm, kan nu bijvoorbeeld ook de Stage V-gecertificeerde KEES-motoren verkopen. Evenals de producten van Hybrid Ship Propulsion. Van Nieuwenhuizen: ‘Dit aspect gaf aan de overname van Koedood een belangrijke meerwaarde voor August Storm.’

Waterstofcontainer geschikt voor wal en schip

Samen met de scheepsbouwers van de Kooiman Marine Group heeft Koedood in het achterliggende jaar K2 opgericht. De naam verwijst naar de beginletter K van beide ondernemingen. Het prototype van hun K2-waterstofcontainer stond in november op de beurs Europort.

De 20-voetscontainer bevat techniek die waterstof omzet in elektrische energie. Efficiënt, veilig en emissievrij. De containers moeten zeer breed inzetbaar worden, vertelt Boom: ‘Onze containers kunnen straks niet alleen schepen maar ook treinen, bedrijfspanden en woningen in hun energiebehoefte voorzien. Als alternatief voor fossiele energie.’

De K2-waterstofcontainer maakt gebruik van zogenaamde PEM-brandstofcellen. Die zetten waterstof, onder hoge druk opgeslagen in waterstoftanks, om in elektriciteit. Het enige afvalproduct van de brandstofcel: water.

Lees ook:

‘Het bedrijf bestaat niet alleen uit Bert en Arie Koedood’

Schone Mitsubishi van Koedood Marine krijgt Hollandse naam