EOC

Overstappen op biobrandstof? Hier moet je aan denken

Wat de brandstof van de toekomst gaat worden, is nog de grote vraag. Tot die tijd zal de binnenvaart al wel stappen moeten zetten om te verduurzamen. Een van die mogelijke stappen is varen op biobrandstof. Maar waar moet je dan op letten? Scheepsverzekeraar EOC zet het op een rijtje.

'Olie-analyses geven snel een beeld als er iets mis is en maatregelen nodig zijn.' Foto Shutterstock

Misschien heeft u er weleens over nagedacht. Op welke brandstof vaar ik over 10 jaar? Want ook al is het emissielabel binnenvaart van de baan, de binnenvaart kan niet stilstaan in de verduurzamingsopgave. Met Europese regelgeving als REDIII (CO2-reductie) en EU-ETS 2 (emissiehandelssysteem) op komst, is het verstandig na te denken over hoe u uw schip kunt vergroenen. Waterstof en batterijpakketten zijn nog niet in overvloed beschikbaar, laat staan betaalbaar. Biobrandstoffen zoals HVO100 en FAME zijndat wel én levert meteen al een serieuze CO2-reductie op. Maar we kennen ook de verhalen over FAME, verstopte filters, stilvallen van motoren en bacteriegroei in brandstoftanks. Overstappen op biobrandstof vergt voorbereiding en bewustwording, stelt Marnix de Bakker, preventiemanager bij EOC.

Transitieplan

‘Maak een plan: hoe ga je het doen? Dat hoef je niet alleen te doen, maar laat je begeleiden. Bespreek het met je motordealer, bevrachter en óók met je verzekeraar. Dat laatste wordt nog weleens vergeten. Maar mocht het misgaan, dan is het wel fijn dat je verzekerd bent. Check dat goed.’

Wat moet er in dat plan staan? ‘Begin bij de motorfabrikant of -dealer. Is mijn motor geschikt voor HVO100 of FAME bijmenging? Vraag om een bewijs van goedkeuring’, stelt De Bakker. ‘En belangrijk: doe dit ook voor de nabehandelingssystemen aan boord. Zijn die van een ander fabricaat? Vraag dan ook daar een bewijs van goedkeuring.’

De volgende stap is de bunkerleverancier. ‘Vraag daar naar een brandstofspecificatie. Voordat je de eerste keer biobrandstof gaat bunkeren is het belangrijk de tanks schoon te maken.’

En start met nieuwebrandstoffilters en schone brandstofleidingen, dan wordt het sneller zichtbaar wanneer zich een probleem voordoet. De Bakker raadt ook dringend aan niet zomaar verschillende biobrandstoffen over elkaar heen te bunkeren. ‘Kies voor één type biobrandstof. Weet wat je bestelt en ontvang ook wat je bestelt, check dat goed. Er zijn grote verschillen tussen bijvoorbeeld HVO100 en FAME, wees je daarvan bewust.’

Infoblad

Voor meer uitleg over HVO100 en FAME heeft EOC een infoblad opgesteld. Deze is hier te downloaden.

Begin niet alleen schoon, maar doe ook aan smeerolie-analyse, stelt De Bakker. ‘Olie-analyses geven snel een beeld als er iets mis is en maatregelen nodig zijn. Wanneer er nog niet aan olie-analyse wordt gedaan. Begin daar dan eerst mee. Het is belangrijk om een referentiepunt te hebben. Daarom is het ook goed om niet zomaar verschillende biobrandstoffen te over elkaar heen te laden. Dat maakt het moeilijker te herleiden waar een probleem vandaan komt.’

Water aftappen

Het op orde hebben van de brandstofhuishouding is al zeer belangrijk, maar wordt in de toekomst alleen maar belangrijker, stelt De Bakker. De praktijk leert dat er nog veel schepen rondvaren waarvan de brandstoftanks niet regelmatig worden gereinigd en zelfs niet over een (deugdelijk) aftappunt te beschikken om water af te tappen.

Overstappen op biobrandstof? Hier moet je aan denken | Schuttevaer.nl
EOC

Overstappen op biobrandstof? Hier moet je aan denken

Wat de brandstof van de toekomst gaat worden, is nog de grote vraag. Tot die tijd zal de binnenvaart al wel stappen moeten zetten om te verduurzamen. Een van die mogelijke stappen is varen op biobrandstof. Maar waar moet je dan op letten? Scheepsverzekeraar EOC zet het op een rijtje.

'Olie-analyses geven snel een beeld als er iets mis is en maatregelen nodig zijn.' Foto Shutterstock

Misschien heeft u er weleens over nagedacht. Op welke brandstof vaar ik over 10 jaar? Want ook al is het emissielabel binnenvaart van de baan, de binnenvaart kan niet stilstaan in de verduurzamingsopgave. Met Europese regelgeving als REDIII (CO2-reductie) en EU-ETS 2 (emissiehandelssysteem) op komst, is het verstandig na te denken over hoe u uw schip kunt vergroenen. Waterstof en batterijpakketten zijn nog niet in overvloed beschikbaar, laat staan betaalbaar. Biobrandstoffen zoals HVO100 en FAME zijndat wel én levert meteen al een serieuze CO2-reductie op. Maar we kennen ook de verhalen over FAME, verstopte filters, stilvallen van motoren en bacteriegroei in brandstoftanks. Overstappen op biobrandstof vergt voorbereiding en bewustwording, stelt Marnix de Bakker, preventiemanager bij EOC.

Transitieplan

‘Maak een plan: hoe ga je het doen? Dat hoef je niet alleen te doen, maar laat je begeleiden. Bespreek het met je motordealer, bevrachter en óók met je verzekeraar. Dat laatste wordt nog weleens vergeten. Maar mocht het misgaan, dan is het wel fijn dat je verzekerd bent. Check dat goed.’

Wat moet er in dat plan staan? ‘Begin bij de motorfabrikant of -dealer. Is mijn motor geschikt voor HVO100 of FAME bijmenging? Vraag om een bewijs van goedkeuring’, stelt De Bakker. ‘En belangrijk: doe dit ook voor de nabehandelingssystemen aan boord. Zijn die van een ander fabricaat? Vraag dan ook daar een bewijs van goedkeuring.’

De volgende stap is de bunkerleverancier. ‘Vraag daar naar een brandstofspecificatie. Voordat je de eerste keer biobrandstof gaat bunkeren is het belangrijk de tanks schoon te maken.’

En start met nieuwebrandstoffilters en schone brandstofleidingen, dan wordt het sneller zichtbaar wanneer zich een probleem voordoet. De Bakker raadt ook dringend aan niet zomaar verschillende biobrandstoffen over elkaar heen te bunkeren. ‘Kies voor één type biobrandstof. Weet wat je bestelt en ontvang ook wat je bestelt, check dat goed. Er zijn grote verschillen tussen bijvoorbeeld HVO100 en FAME, wees je daarvan bewust.’

Infoblad

Voor meer uitleg over HVO100 en FAME heeft EOC een infoblad opgesteld. Deze is hier te downloaden.

Begin niet alleen schoon, maar doe ook aan smeerolie-analyse, stelt De Bakker. ‘Olie-analyses geven snel een beeld als er iets mis is en maatregelen nodig zijn. Wanneer er nog niet aan olie-analyse wordt gedaan. Begin daar dan eerst mee. Het is belangrijk om een referentiepunt te hebben. Daarom is het ook goed om niet zomaar verschillende biobrandstoffen te over elkaar heen te laden. Dat maakt het moeilijker te herleiden waar een probleem vandaan komt.’

Water aftappen

Het op orde hebben van de brandstofhuishouding is al zeer belangrijk, maar wordt in de toekomst alleen maar belangrijker, stelt De Bakker. De praktijk leert dat er nog veel schepen rondvaren waarvan de brandstoftanks niet regelmatig worden gereinigd en zelfs niet over een (deugdelijk) aftappunt te beschikken om water af te tappen.