Opinie

Digitalisering beperkt zich niet tot autonoom varen

Stel je voor, het is 2045. Tussen 2030 en 2040 is geprobeerd de binnenvaart echt te digitaliseren, maar dat is faliekant mislukt. Daarom is besloten in één keer 4000 schepen te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Schepen worden niet meer op een werf gebouwd, maar rollen aan de lopende band uit grote 3D-printers, net als auto’s en kleine huizen. Elke grote haven heeft er een paar. De aanvoer van printer-grondstoffen (korrels) gebeurt per binnenschip. Dit nieuwe transport heeft een groot aandeel verworven.

OPINIE

Schepen worden in 2045 niet meer op een werf gebouwd door mensen. Archieffoto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Digitalisering beperkt zich niet tot autonoom varen | Schuttevaer.nl
Opinie

Digitalisering beperkt zich niet tot autonoom varen

Stel je voor, het is 2045. Tussen 2030 en 2040 is geprobeerd de binnenvaart echt te digitaliseren, maar dat is faliekant mislukt. Daarom is besloten in één keer 4000 schepen te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Schepen worden niet meer op een werf gebouwd, maar rollen aan de lopende band uit grote 3D-printers, net als auto’s en kleine huizen. Elke grote haven heeft er een paar. De aanvoer van printer-grondstoffen (korrels) gebeurt per binnenschip. Dit nieuwe transport heeft een groot aandeel verworven.

OPINIE

Schepen worden in 2045 niet meer op een werf gebouwd door mensen. Archieffoto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer