Alumax

Waterbus Delft zet met twee elektrische schepen nieuwe OV-dienst op

Twee volledig elektrische waterbussen gaan vanaf juli 2023 duurzaam en innovatief personenvervoer over water verzorgen in Delft. Een aantal wijken langs de Schie wordt door deze dienst met het centrum verbonden. Na een succesvolle proef eerder dit jaar, heeft scheepsbouwer Alumax deze maand opdracht gekregen de twee waterbussen te bouwen.

V.l.n.r. Remko Germeraad directeur/eigenaar Alumax Boats BV, Kees Schonebaum en Tomas te Velde, initiatiefnemers Waterbus Delft BV. 2022, Waterbus Delft

De Delftse waterbus vaart straks vanaf de steiger bij station Delft naar vijf haltes langs de Schie. De lijndienst is vooral gericht op reizigers die per trein of bus op het NS-station Delft aankomen en vanaf daar verder reizen naar huis, hun werk of de campus. Het tarief is vastgesteld op 2 euro. De stopplaatsen zijn: Nieuwe Haven (10 min.),  Kabeldistrict (13 min.), OGD ter hoogte van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek (16 min.), de Heertjeslaan/Deltares (20 min.) en Schieoevers-Zuid (22 min.). De twee schepen vertrekken in de spits elke 20 minuten. Overdag elke 40 minuten.

Speciale arrangementen

De nieuwe onderneming Waterbus Delft is een idee van Tomas te Velde en Kees Schonebaum. Volgens Schonebaum zijn de schepen straks ook inzetbaar voor verschillende soorten arrangementen. ‘Denk hierbij aan vervoer van bezoekers aan Royal Delft, Lijm & Cultuur, de musical Willem van Oranje en aan bedrijven. Daarnaast wordt het mogelijk een schip af te huren voor vergaderingen, trainingen, diners en borrels op het water tot 50 personen. Voor de bewoners en bezoekers van Delft willen we in de weekeinden ook vaarten naar onder meer Delfshaven (Rotterdam) en Den Haag  organiseren.’

De schepen

Alumax Meppel bouwt de twee elektrische schepen die elk plaats bieden aan 50 personen en een lage kruiplijn krijgen om de bruggen in Delft te kunnen passeren. De indeling is zo gemaakt dat de schepen geschikt zijn voor grote en kleine groepen. In de zomer kan het dak gedeeltelijk open, in de winter zijn de schepen verwarmd, zodat ze 365 dagen per jaar inzetbaar zijn.

‘Het leuke is dat Alumax ook Rotterdamse watertaxi’s heeft gebouwd’, zegt Schonebaum. ‘Het grote verschil is dat zij op afroep varen en wij een vaste route volgen. Ook Watertaxi Rotterdam zet in op duurzaamheid en heeft zijn vloot uitgebreid met een watertaxi op waterstof die is ontwikkeld door het consortium SWIM, waar maritiem innovator Flying Fish deel van uitmaakt. Ik ben twee jaar geleden begonnen bij Flying Fish. Daar is het idee voor Waterbus Delft ontstaan, vervolgens is dat idee door Tomas en mij verder gebracht in een aparte vennootschap.’

Schonebaum voegt nog toe dat ook de waterbus van Rotterdam naar de Drechtsteden niet vergelijkbaar is. ‘De afstand is groter en die waterbus vaart sneller.’

Samenwerking

Waterbus Delft voelt zich gesteund door de gemeente, de provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Ook de TU Delft is voor Schonebaum en Te Velde belangrijk, omdat daar is meegedacht vanuit een duurzaamheids- en mobiliteitsperspectief en over toekomstige mogelijkheden voor autonoom varen.

Wethouder Huijsmans van Financiën, Ruimtelijke ordening en Mobiliteit in Delft: ‘Ruimte is schaars in onze stad. Nieuwe mobiliteitsoplossingen juichen wij toe. Innovaties als deze dragen bij aan een breed aanbod van duurzame mobiliteit in onze stad. En bieden een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Mooi dat dit initiatief start in een gebied als de Schie-oevers, waar werk, wonen en recreatie elkaar intensief ontmoeten.’

De Triodos Bank helpt met de financiering.

Lees ook:

Geert Scheers is al 60 jaar pontbaas van Deventer

Veerpont over Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen nog niet uitgevaren

Waterbus Delft zet met twee elektrische schepen nieuwe OV-dienst op | Schuttevaer.nl
Alumax

Waterbus Delft zet met twee elektrische schepen nieuwe OV-dienst op

Twee volledig elektrische waterbussen gaan vanaf juli 2023 duurzaam en innovatief personenvervoer over water verzorgen in Delft. Een aantal wijken langs de Schie wordt door deze dienst met het centrum verbonden. Na een succesvolle proef eerder dit jaar, heeft scheepsbouwer Alumax deze maand opdracht gekregen de twee waterbussen te bouwen.

V.l.n.r. Remko Germeraad directeur/eigenaar Alumax Boats BV, Kees Schonebaum en Tomas te Velde, initiatiefnemers Waterbus Delft BV. 2022, Waterbus Delft

De Delftse waterbus vaart straks vanaf de steiger bij station Delft naar vijf haltes langs de Schie. De lijndienst is vooral gericht op reizigers die per trein of bus op het NS-station Delft aankomen en vanaf daar verder reizen naar huis, hun werk of de campus. Het tarief is vastgesteld op 2 euro. De stopplaatsen zijn: Nieuwe Haven (10 min.),  Kabeldistrict (13 min.), OGD ter hoogte van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek (16 min.), de Heertjeslaan/Deltares (20 min.) en Schieoevers-Zuid (22 min.). De twee schepen vertrekken in de spits elke 20 minuten. Overdag elke 40 minuten.

Speciale arrangementen

De nieuwe onderneming Waterbus Delft is een idee van Tomas te Velde en Kees Schonebaum. Volgens Schonebaum zijn de schepen straks ook inzetbaar voor verschillende soorten arrangementen. ‘Denk hierbij aan vervoer van bezoekers aan Royal Delft, Lijm & Cultuur, de musical Willem van Oranje en aan bedrijven. Daarnaast wordt het mogelijk een schip af te huren voor vergaderingen, trainingen, diners en borrels op het water tot 50 personen. Voor de bewoners en bezoekers van Delft willen we in de weekeinden ook vaarten naar onder meer Delfshaven (Rotterdam) en Den Haag  organiseren.’

De schepen

Alumax Meppel bouwt de twee elektrische schepen die elk plaats bieden aan 50 personen en een lage kruiplijn krijgen om de bruggen in Delft te kunnen passeren. De indeling is zo gemaakt dat de schepen geschikt zijn voor grote en kleine groepen. In de zomer kan het dak gedeeltelijk open, in de winter zijn de schepen verwarmd, zodat ze 365 dagen per jaar inzetbaar zijn.

‘Het leuke is dat Alumax ook Rotterdamse watertaxi’s heeft gebouwd’, zegt Schonebaum. ‘Het grote verschil is dat zij op afroep varen en wij een vaste route volgen. Ook Watertaxi Rotterdam zet in op duurzaamheid en heeft zijn vloot uitgebreid met een watertaxi op waterstof die is ontwikkeld door het consortium SWIM, waar maritiem innovator Flying Fish deel van uitmaakt. Ik ben twee jaar geleden begonnen bij Flying Fish. Daar is het idee voor Waterbus Delft ontstaan, vervolgens is dat idee door Tomas en mij verder gebracht in een aparte vennootschap.’

Schonebaum voegt nog toe dat ook de waterbus van Rotterdam naar de Drechtsteden niet vergelijkbaar is. ‘De afstand is groter en die waterbus vaart sneller.’

Samenwerking

Waterbus Delft voelt zich gesteund door de gemeente, de provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Ook de TU Delft is voor Schonebaum en Te Velde belangrijk, omdat daar is meegedacht vanuit een duurzaamheids- en mobiliteitsperspectief en over toekomstige mogelijkheden voor autonoom varen.

Wethouder Huijsmans van Financiën, Ruimtelijke ordening en Mobiliteit in Delft: ‘Ruimte is schaars in onze stad. Nieuwe mobiliteitsoplossingen juichen wij toe. Innovaties als deze dragen bij aan een breed aanbod van duurzame mobiliteit in onze stad. En bieden een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Mooi dat dit initiatief start in een gebied als de Schie-oevers, waar werk, wonen en recreatie elkaar intensief ontmoeten.’

De Triodos Bank helpt met de financiering.

Lees ook:

Geert Scheers is al 60 jaar pontbaas van Deventer

Veerpont over Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen nog niet uitgevaren