Elektrificatie

Buspionier Ebusco wil elektrificering binnenvaart versnellen met overname ZES

De binnenscheepvaart van vandaag vertoont gelijkenis met de busindustrie van 10 jaar geleden, die toen aan de vooravond stond van elektrificatie. Dat maakt de binnenvaart een kansrijke markt voor pionier Ebusco, producent van elektrische bussen in Deurne.

Deze elektrische stadsbus van Ebusco heeft een actieradius van zo'n 575 kilometer. (Foto's Ebusco)
Deze elektrische stadsbus van Ebusco heeft een actieradius van zo'n 575 kilometer. (Foto's Ebusco)

Het bedrijf is grootaandeelhouder geworden van Zero Emission Services (ZES), producent en leverancier van ZESpack energiecontainers voor elektrische binnenvaartschepen. Ebusco heeft het aandelenpakket van Engie Energy overgenomen en is daarmee voor 40% eigenaar geworden van ZES. Als grootste aandeelhouder verwierf het bedrijf daarmee het recht een nieuwe topman aan te stellen. Dat werd Bart Hoevenaars, de business development manager van het Brabantse bedrijf. 

Zijn voorganger, de van het Rotterdamse Havenbedrijf afkomstige CEO Willem Dedden, is teruggetreden. Het Havenbedrijf blijft overigens, net als de twee andere aandeelhouders (ING en Wärtsilä) nauw betrokken bij ZES en Dedden krijgt een adviserende rol. 

De Franse energiemaatschappij Engie bood zijn aandelen te koop aan na het besluit zich volledig terug te trekken uit de Nederlandse markt. Ook de andere Nederlandse belangen van Engie zijn verkocht. 

Koning Willem Alexander opende 29 oktober 2021 een nieuwe fabriek in Deurne voor de bouw elektrische bussen van Ebusco.
Koning Willem Alexander opende 29 oktober 2021 een nieuwe fabriek in Deurne voor de bouw elektrische bussen van Ebusco.

Kennis en geld

De nieuwe grootaandeelhouder Ebusco heeft veel kennis op het gebied van batterijtechniek en laadsystemen voor elektrische autobussen voor openbaar vervoer. Daarnaast heeft het bedrijf innovatieve technieken ontwikkeld om casco’s van elektrische bussen lichter en sterker te maken met behulp van kunststof vezels. Met de investering in ZES breidt Ebusco haar activiteiten op het gebied van accutechniek en laadsystemen uit naar de binnenvaartsector. Ebusco produceert sinds 2012 elektrische bussen en is internationaal actief. Vorig jaar ging het onder de naam Ebus naar de beurs. Bij de aandelenuitgifte werd toen veel geld opgehaald. Een deel wordt nu geïnvesteerd in aandelen ZES.

Logische stap

Dedden spreekt van een logische stap van Ebusco, die de positie van ZES zeker zal versterken. ‘Het is een Nederlandse partij die slagvaardig is en gecommitteerd aan wat er in Nederland gebeurt.’

‘De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de busmarkt kunnen hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.’

Dedden verwacht dat ZES dit jaar diverse schepen van een ZESpack-systeem zal voorzien. Daarnaast is ZES van plan de laadinfrastructuur uit te breiden met vier laadstations. Twee in Rotterdam – in de Eemhaven en op de Maasvlakte – één bij Moerdijk en één bij Alblasserdam. ‘Dan ligt er een basisnetwerk van laadstations’, zegt Dedden. ‘Dan kunnen meer schepen op batterijcontainers gaan varen.’   

Busindustrie koploper 

Tien jaar geleden was Ebusco een pionier in de ontwikkeling van elektrische bussen en de bijbehorende elektrische infrastructuur. Dedden: ‘Het algemene landschap en de acceptatie van elektrisch vervoer zijn nu veel verder gevorderd, zodat de overgang in de binnenvaart waarschijnlijk sneller zal verlopen.’

CEO Peter Bijvelds van Ebusco ziet de binnenvaart dan ook als zeer veelbelovende sector voor elektrificatie. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat Ebusco’s participatie in ZES kan zorgen voor een versnelde groei in de adoptie van elektrische binnenvaart. Samen kunnen we het voortouw nemen in deze vrijwel onontgonnen markt. We kijken uit naar de samenwerking met de andere aandeelhouders en het ZES-team om van schone, emissievrije binnenvaart de nieuwe standaard te maken.’

Grote impact

De participatie in ZES is volgens Ebusco het begin van een samenwerking waarbij ZES kan profiteren van Ebusco’s ervaring met heavy-duty batterijen en batterij-managementsystemen. ‘Als onderdeel van haar Energy Storage Systems (ESS) heeft Ebusco de laatste jaren Mobile Energy Containers (MEC’s) ontwikkeld. Die kunnen perfect worden geïntegreerd in het ZES-concept. De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de busmarkt kunnen hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.’ 

Vlootbeheer

Ebusco heeft daarnaast veel ervaring met het monitoren van haar volledige busvloot (ruim 300) en haar laadinfrastructuur via het speciale softwareplatform Ebusco Live. ‘Dit real-time vlootbeheersysteem en de daarmee opgedane kennis en ervaring kunnen worden gebruikt om het ZES-aanbod en de efficiëntie van haar oplossingen verder te ontwikkelen. Het verwerven van een belang in ZES past in Ebusco’s strategie en missie om bij te dragen aan een betere leefomgeving door veilige, duurzame, emissievrije en betaalbare transport-ecosystemen mogelijk te maken.’

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten.

Lees ook:

Ebusco neemt aandeel in ZES en levert nieuwe CEO

Batterijschip ZES: ‘Die kinderziektes gaan we gewoon allemaal oplossen’ 

Buspionier Ebusco wil elektrificering binnenvaart versnellen met overname ZES | Schuttevaer.nl
Elektrificatie

Buspionier Ebusco wil elektrificering binnenvaart versnellen met overname ZES

De binnenscheepvaart van vandaag vertoont gelijkenis met de busindustrie van 10 jaar geleden, die toen aan de vooravond stond van elektrificatie. Dat maakt de binnenvaart een kansrijke markt voor pionier Ebusco, producent van elektrische bussen in Deurne.

Deze elektrische stadsbus van Ebusco heeft een actieradius van zo'n 575 kilometer. (Foto's Ebusco)
Deze elektrische stadsbus van Ebusco heeft een actieradius van zo'n 575 kilometer. (Foto's Ebusco)

Het bedrijf is grootaandeelhouder geworden van Zero Emission Services (ZES), producent en leverancier van ZESpack energiecontainers voor elektrische binnenvaartschepen. Ebusco heeft het aandelenpakket van Engie Energy overgenomen en is daarmee voor 40% eigenaar geworden van ZES. Als grootste aandeelhouder verwierf het bedrijf daarmee het recht een nieuwe topman aan te stellen. Dat werd Bart Hoevenaars, de business development manager van het Brabantse bedrijf. 

Zijn voorganger, de van het Rotterdamse Havenbedrijf afkomstige CEO Willem Dedden, is teruggetreden. Het Havenbedrijf blijft overigens, net als de twee andere aandeelhouders (ING en Wärtsilä) nauw betrokken bij ZES en Dedden krijgt een adviserende rol. 

De Franse energiemaatschappij Engie bood zijn aandelen te koop aan na het besluit zich volledig terug te trekken uit de Nederlandse markt. Ook de andere Nederlandse belangen van Engie zijn verkocht. 

Koning Willem Alexander opende 29 oktober 2021 een nieuwe fabriek in Deurne voor de bouw elektrische bussen van Ebusco.
Koning Willem Alexander opende 29 oktober 2021 een nieuwe fabriek in Deurne voor de bouw elektrische bussen van Ebusco.

Kennis en geld

De nieuwe grootaandeelhouder Ebusco heeft veel kennis op het gebied van batterijtechniek en laadsystemen voor elektrische autobussen voor openbaar vervoer. Daarnaast heeft het bedrijf innovatieve technieken ontwikkeld om casco’s van elektrische bussen lichter en sterker te maken met behulp van kunststof vezels. Met de investering in ZES breidt Ebusco haar activiteiten op het gebied van accutechniek en laadsystemen uit naar de binnenvaartsector. Ebusco produceert sinds 2012 elektrische bussen en is internationaal actief. Vorig jaar ging het onder de naam Ebus naar de beurs. Bij de aandelenuitgifte werd toen veel geld opgehaald. Een deel wordt nu geïnvesteerd in aandelen ZES.

Logische stap

Dedden spreekt van een logische stap van Ebusco, die de positie van ZES zeker zal versterken. ‘Het is een Nederlandse partij die slagvaardig is en gecommitteerd aan wat er in Nederland gebeurt.’

‘De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de busmarkt kunnen hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.’

Dedden verwacht dat ZES dit jaar diverse schepen van een ZESpack-systeem zal voorzien. Daarnaast is ZES van plan de laadinfrastructuur uit te breiden met vier laadstations. Twee in Rotterdam – in de Eemhaven en op de Maasvlakte – één bij Moerdijk en één bij Alblasserdam. ‘Dan ligt er een basisnetwerk van laadstations’, zegt Dedden. ‘Dan kunnen meer schepen op batterijcontainers gaan varen.’   

Busindustrie koploper 

Tien jaar geleden was Ebusco een pionier in de ontwikkeling van elektrische bussen en de bijbehorende elektrische infrastructuur. Dedden: ‘Het algemene landschap en de acceptatie van elektrisch vervoer zijn nu veel verder gevorderd, zodat de overgang in de binnenvaart waarschijnlijk sneller zal verlopen.’

CEO Peter Bijvelds van Ebusco ziet de binnenvaart dan ook als zeer veelbelovende sector voor elektrificatie. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat Ebusco’s participatie in ZES kan zorgen voor een versnelde groei in de adoptie van elektrische binnenvaart. Samen kunnen we het voortouw nemen in deze vrijwel onontgonnen markt. We kijken uit naar de samenwerking met de andere aandeelhouders en het ZES-team om van schone, emissievrije binnenvaart de nieuwe standaard te maken.’

Grote impact

De participatie in ZES is volgens Ebusco het begin van een samenwerking waarbij ZES kan profiteren van Ebusco’s ervaring met heavy-duty batterijen en batterij-managementsystemen. ‘Als onderdeel van haar Energy Storage Systems (ESS) heeft Ebusco de laatste jaren Mobile Energy Containers (MEC’s) ontwikkeld. Die kunnen perfect worden geïntegreerd in het ZES-concept. De ervaring van ZES in de binnenvaartmarkt en de ervaring van Ebusco in de busmarkt kunnen hun gezamenlijke impact in de maritieme sector vergroten.’ 

Vlootbeheer

Ebusco heeft daarnaast veel ervaring met het monitoren van haar volledige busvloot (ruim 300) en haar laadinfrastructuur via het speciale softwareplatform Ebusco Live. ‘Dit real-time vlootbeheersysteem en de daarmee opgedane kennis en ervaring kunnen worden gebruikt om het ZES-aanbod en de efficiëntie van haar oplossingen verder te ontwikkelen. Het verwerven van een belang in ZES past in Ebusco’s strategie en missie om bij te dragen aan een betere leefomgeving door veilige, duurzame, emissievrije en betaalbare transport-ecosystemen mogelijk te maken.’

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten.

Lees ook:

Ebusco neemt aandeel in ZES en levert nieuwe CEO

Batterijschip ZES: ‘Die kinderziektes gaan we gewoon allemaal oplossen’