Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Die kinderziektes gaan we gewoon allemaal oplossen’ 

ALPHEN AAN DEN RIJN

‘Wanneer het werkt, werkt het goed, maar er zijn natuurlijk best wat kinderziektes’, zegt walkapitein Meine van der Knaap van het sinds september vrijwel emissieloos op twee ZESpack batterijcontainers varende containerschip Alphenaar.

1 / 3
ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)

ZESpack wordt aan boord geladen. (Foto Jelmer Bastiaans)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Hans Heynen)

Reacties (1)
  • Seuter

    En nu de effecten en kosten als de accu’s versleten raken….
    Als nadeel van al dat elektrische gedoe (rijden en varen) zie ik ook het onnodig gewicht meezeulen. In mijn dieselauto heb ik met volle tank ca. 50 kg aan brandstof bij me. Met bijna lege tank bijv. 8 kg. Heb je een elektrische auto dan zeul je altijd 250 kg aan accu’s mee, bij een Tesla lijkt dat zelfs minstens 600 kg te zijn. Ook dit schip heeft dus ca. 60 TON (2x 30 ton) aan accu’s bij zich, terwijl als je op brandstof zou varen je met pakweg 8 ton uit de voeten zou kunnen. Al dat gewicht meeslepen kost behoorlijk energie. Met een vrachtschip dat op diepgang moet laden, kost dat ook nog eens laadvermogen. En bij een containerschip kost het containerruimte. En bij afladen op kuubs kost het ook ruimte.
    En hoe stook je op een schip waar geen enkele motor draait? Restwarmte is er niet, dus op gasolie. Ik hoorde al eens van iemand die z’n Tesla weer verkocht omdat hij ’s winters in een dure auto in de kou zat, om z’n actieradius wat hoger te houden.
    Ik vrees dat er nog zeer veel nadelen zijn aan al het elektrische transport.
    Maar goed, zo praatte men waarschijnlijk ook toen men overging van zeilen naar varen met een motor.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook