Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Duizend euro boete omdat schipper van boord is

Antwerpen

Schipper Bjorn de Backer van het Belgische drogeladingschip Tresor klinkt als een alleszins redelijk man die niet snel boos te maken valt. Maar dat is hij nu toch wel. De oorzaak: een boete van 1000 euro die hij kreeg opgelegd door de Havenkapitein in Antwerpen.

1 / 1
De haven van Antwerpen, voorbeeldfoto (Foto: Port of Antwerp)

De haven van Antwerpen, voorbeeldfoto (Foto: Port of Antwerp)

Wat was er aan de hand? Op een zaterdag in mei komt De Backer met zijn schip aan in Antwerpen. Hij moet die maandag lossen aan kaai 484 in het Churchilldok. Omdat er weinig ligplaatsen zijn vaart hij met zijn schip alvast naar de losplaats en maakt vast. Zondag gaat hij op familiebezoek in Antwerpen. Dan krijgt hij een boos telefoontje van de haven: de Port Authority Officer heeft geconstateerd dat de Tresor op de plaats ligt waar het Noorse zeeschip Lafjell moet afmeren. Het schip is al onderweg naar het Churchilldok. De havenambtenaar constateert ook dat er bij de Tresor niemand aan boord is.

Havenpolitieverordening

De Backer spoedt zich van de familiebijeenkomst naar zijn schip. Een half uur na de melding is hij aan boord en vaart binnen luttele minuten weg. Het zeeschip kan vastmaken. Volgens De Backer heeft de Lafjell hooguit 20 minuten vertraging opgelopen. ‘De loods aan boord vond het geen probleem,’ zegt hij, ‘die was zeer vriendelijk.’ Maar de havenautoriteiten vonden de gang van zaken allerminst plesant. Die sturen De Backer een proces-verbaal. Hij heeft inbreuk gemaakt op de Havenpolitieverordening. Daarin staat in artikel 3.2.8.: ‘De gezagvoerders zijn verplicht steeds de nodige bemanning aan boord te hebben om onmiddellijk te kunnen verhalen.’ Alleen met toestemming van de Havenkapiteinsdienst mag een schip onbemand blijven liggen.

Verhaald

De boete die volgt komt hard aan: 1000 euro moet De Backer betalen. Een enorm bedrag vindt hij. Daar komt bij: de volgende dag blijkt dat de noodzaak om de Lafjell juist op kaai 484 af te meren kennelijk toch niet zo groot was. Omdat de Tresor inderdaad op kaai 484 moet lossen wordt het zeeschip zo’n 80 meter verhaald. En kan de Tresor haar oude plekje weer innemen.

Albertkanaal

De Backer beseft dat hij het allemaal niet volgens de regels heeft gespeeld. Maar hij vindt dat er in Antwerpen veel te weinig wachtplaatsen zijn voor de binnenvaart. ‘Je kunt terecht bij de Zandvlietsluizen of de Noordkasteelbrug. Als het daar vol is moet je helemaal naar het Albertkanaal. Dat is drie uur varen, zeker niet goed voor het milieu.’ Waar hij zich vooral boos overmaakt is de hoogte van de boete: ‘1000 euro is heel veel geld. En ik heb te horen gekregen dat het een volgende keer 2500 of zelfs 5000 euro kan worden. Een collega heeft al eens een boete van 1050 euro gekregen toen hij in de haven even een auto aan boord zette.’

Havencommissie

Ondertussen heeft de Vlaamse schippersvakbond ASB de kwestie van de hoge boete aangekaart bij de Port of Antwerp. Sabrina Kegels van de ASB zit in de Havencommissie waarin overlegd wordt tussen schippers en de haven. In september staat het onderwerp op de agenda. Tegelijkertijd wordt er dan opnieuw gepraat over het grote tekort aan ligplaatsen, zegt Kegels. ‘Maar dat is een probleem dat niet zo gemakkelijk op te lossen is.’

Lees ook:

Eerste cruiseschip in Antwerpen heeft tragische reis achter de rug

Begeleidingsdienst VTS voor scheepvaart in Antwerpen gestart

(Bart Oosterveld)

Reacties (5)
  • Henri.Derksen

    Inderdaad.
    Argument 1: Meren om te laden/lossen heeft voorrang boven meren om te wachten, noodsituaties daargelaten.
    Argument 2: Schipper had toestemming van de betreffende ontvanger.
    Argument 3: Indien de dagelijkse/wekelijkse vaartijd reeds volgemaakt is, mag er tijdens rusttijd niet gevaren worden, dus dan heeft het havenbedrijf ook pech, lijkt mij. Die vaartijdenwet is er immers ook niet voor niets, toch?
    Nu is de schipper onnodig gestoord tijdens zijn rustperiode.
    Het is zelfs de vraag of je de telefoon moet opnemen in je vrije tijd?
    Argument 4: Was er sprake van een noodsituatie? Volgens mij niet.
    Argument 5: Het feit dat het zeeschip moest verhalen om dit schip te kunnen lossen bewijst zijn gelijk.
    Argument 6: De hoogte van de boete is disproportioneel ten opzichte van de gemaakte overtreding.
    Argument 7: als de ontvanger al was begonnen met lossen, had de havendienst al helemaal niets kunnen zeggen. Hun gedrag bewijst alleen hun arrogantie en machtsmisbruik. Ze horen dienstverlenend te handelen i.p.v. binnenvaartschippers te pesten, want dat is dit gewoon, met als gevolg onnodig verhalen en kosten gemaakt plus inbreuk op de privacy van de schipper (afbreken familiebezoek op zondag nota bene).
    Ook hier lijkt mij hulp van de rechtsbijstandsverzekering wel handig en slim, met tevens een tegenvordering in te stellen. Sterkte ermee.

  • G.C. de Bruijn

    1968 heb ik hetzelfde meegemaakt (spits moest zo gezegd verhaald worden) mocht eerst naar Transtank in de Koepoortstraat de franken ophalen om vervolgens die toentertijd op de Brouwersvliet weer rap in te leveren. Hierna nog flinke problemen gehad op de Kruisschans zeker 2,5 uur in de sluis gelegen alvorens in werd “vrijgelaten”. Ik had toen vanzelfsprekend niets meer in het boekske gestopt. Niet altijd zijn de tijden aan verandering onderhevig.

  • Belvona

    Allemaal samen boel blokkeren, voor de sluizen gaan liggen.

  • azolla

    Bezwaar procedure opstarten , niet te lang wachten.

  • bandstra

    Mischien is een goede burgerlijke ongehoorzaamheid ook nog een oplossing ik heb ervaring in de haven van Antwerpen!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook