Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[VIDEO] ‘Ook met kleine schepen kun je prima vergroenen’

ZWIJNDRECHT

Volgens de Rabobank loont het vergroenen van kleine schepen niet. Schipper Robin Vermeeren bewijst het tegendeel door zijn kempenaar Estero een volledig nieuwe motor te geven. ‘Vergroenen is de nieuwe standaard’, aldus de schipper op Maritime Platform.

1 / 1
Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren

Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren

  • Subsidie trok schipper Robin Vermeeren van Estero over de streep

Eigenlijk wilde Robin Vermeeren helemaal geen nieuwe motor in zijn schip laten zetten. Te duur, was zijn eerste gedachte. Revisie paste beter bij de Estero. Dat zou Vermeeren een slordige 40.000 euro kosten. Nog steeds een smak geld, maar goed op te brengen. Een CCR-2 motor zou hem 100.000 euro kosten en een Stage V het dubbele: 200.000 euro. Een enorm bedrag.Toch besloot de jonge schipper voor een Stage V oplossing te gaan. Vanaf 1 januari 2022 zijn die schone motoren sowieso verplicht. ‘Via Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen kon ik 60 procent van de aanschaf terugkrijgen. Dat gaf voor mij de doorslag. Daarbij gaan we met de Stage V-motor fors minder brandstof verbruiken, zodat we de investering ook zo wordt terugverdiend.’

Superschoon

Vermeeren verwacht niet dat hij extra lading krijgt door zijn superschone schip. ‘Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is het wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Dan kun je je niet meer onderscheiden.’ Ook verwacht ik dat banken straks veel lastiger een niet groen schip financieren. Je moet als schipper mee.’

De nieuwe motor liet Vermeeren financieren door de Rabobank. Opmerkelijk, want deze bank gaf eerder aan dat het verduurzamen van kleine schepen economisch lastig is. De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe motor. ‘Een DAF, die motor is even groot als die in de vrachtwagen. Onderdelen van zo’n DAF-motoren zijn op elke straathoek te krijgen. Voordeel van deze vrachtwagenmotor dat het nabehandelingssysteem enorm compact is en daarmee goed in ons schip past.’

Vermeeren is wel verbaasd dat nog maar weinig schippers weten dat er subsidie wordt verstrekt voor Stage V-motoren. ‘Het heeft toch heel uitgebreid in de media gestaan.’

De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.
De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.

Rabobank somber over financieren kleine schepen

Rabobank gaf eerder bij monde van sectormanager Marco van Beek al aan dat het financieren van niet schone schepen steeds lastiger wordt. ‘De toegang tot havens, geld en lading zal wegvallen voor mensen die niet vergroenen. En ook al is het mogelijk om met een klein, niet duurzaam schip te blijven varen, de maatschappelijke druk wordt groter en groter om te vergroenen. Zo staat er in de havenverordening van Rotterdam al dat schepen aan bepaalde emissiewaarden moeten voldoen. Anders mag je daar niet meer varen. En dat is lastig, want de binnenvaart kan moeilijk om Rotterdam heen.’

Deze pagina wordt u aangeboden door EOC.Lees ook:

Taalprobleem binnenvaart zorgt voor meer aanvaringen

‘Stilligregeling is uitkomst charterschippers’

(René Quist)

Reacties (3)
  • Industrie6d6

    Vermeeren verwacht niet dat hij extra lading krijgt door zijn superschone schip. ‘Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is het wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer.

    Einde citaat.

    En dat is nu het kromme. Kan de heer Vermeeren en wij als collega schippers over 10 jaar weer eenzelfde motor terugzetten uit eigen portemonnee? Want in onze kostprijs ook onze afschrijving mee nemen is iets wat maar al te vaak taboe is… Eigenlijk zijn we met zijn allen zo stom als… nu vul zelf maar in. Het paard staat bij ons veelal achter of misschien zelfs niet eens meer in de buurt van de wagen.
    En om in die terminologie te blijven… Wij worden voor het karretje van de groen -en duurzaamheidscultus gespannen met allerlei lokkertjes als 60% subsidie. Ik kan Vermeeren ook geen ongelijk geven als je netto maar 40 bij hoeft te leggen t.o.v. de revisie van
    zijn huidige motor. Zelfs ik begin te twijfelen ware het niet dat ik zeer gehecht ben aan dat muziekinstrument uit Alphen a/d Rijn hier onder mij. Maar dat is dan ook een machine van een heel ander kaliber. Misschien bestel ik die motor en nabehandelingsinstallatie wel en mag het hele spul nog een tijdje in het plastic staan beneden. Ruimte zat in de machinekamer.

    M. Smitsman

  • Seuter

    @Rick zegt dat in de zeehavens de “stookoliemotoren naast je aan het draaien zijn”.
    Echter is het niet zo dat er in de zeevaart niets aan uitstoot gedaan wordt. In elk geval in heel grote gebieden mag je alleen op zwavelarme olie (Marine Gas Oil?) varen, en ook zeevaart investeert duur in nabehandelingssystemen, zoals scrubbers.
    Maar dat zal wellicht nog wat viezere uitstoot geven dan een Stage 5 motor.

  • Rick Middendorp

    Ik vind het beetje raar dat we verplicht over MOETEN naar stage V motoren. Omdat je straks niet meer in een zeehaven mag komen waar de stookoliemotoren naast je aan het draaien zijn, bevrachters een “groenere” imago willen hebben. Als je al kijkt op de logistieke niveau zijn we al de schoonste soort transport op Ton/ km basis. En dat nog met een ccr zwarte rook motor gerekend. Heel veel jongen ondernemers kunnen het net rond krijgen met regulier onderhoud en paar kleine inversteringen kunnen doen aan het schip waar die al niet veel waard van gaat worden. En dan over 5 jaar nog eens verplicht je motor vervangen voot 200.000 euro… in de kleine vaart is dat bij veel schepen meer als de waarde van het schip en dat krijg je nooit terug verdiend op bio diesel besparen… ik verwacht dat er veel gaan stoppen als dat gaat gebeuren…

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook