BDB wil sluisstaking via rechter laten stoppen

De Duitse binnenvaart-brancheorganisatie BDB gaat juridische bijstand verlenen aan binnenvaartbedrijven die gedupeerd zijn door de stakingsacties van vakbond Verdi op sluizen in Duitsland. BDB houdt de stakingen voor ‘rechtswidrig’ en biedt ondersteuning aan bedrijven die niet langer machteloos willen staan tegenover het handelen van Verdi en in kort geding (‘gerichtlichem Eilbeschluss’) stopzetting van de stakingen willen afdwingen.

  • ‘Binnenvaart laat zich niet langer gijzelen’

In een persbericht schrijft BDB: ‘Der Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. (BDB) hält die seit Anfang Juli 2013 durchgeführten Streiks der Schleusenwärter an den Flüssen und Kanälen für rechtswidrig. Der Verband unterstützt daher die Binnenschifffahrtsunternehmen, die dem Treiben der Gewerkschaft Verdi nicht länger tatenlos zusehen und nun per gerichtlichem Eilbeschluss den Stopp der Streiks herbeiführen wollen.’

De omzetderving in de binnenvaart als gevolg van de stakingen neemt volgens BDB intussen dramatische vormen aan. ‘Verdi ruïneert met zijn stakingsoproepen goedlopende mkb-bedrijven’, stelt BDB. ‘Dit moet stoppen en wel meteen!’ Ook persoonlijke gesprekken met vakbondsvertegenwoordigers en het bij herhaling wijzen op de grote schade voor binnenvaartbedrijven, brengen Verdi er niet toe de stakingen op te geven, zegt BDB-directeur Jens Schwanen.

‘Erger nog: Verdi weet dat het tariefconflict in samenhang met de reorganisatie van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung alleen over de rug van de binnenvaart wordt uitgevochten. In de media kondigt Verdi het in heel Duitsland "Lahmlegen der Binnenschifffahrt als letzte Eskalationsstufe" aan. Binnenvaartbedrijven gaan nu de rechter vragen een eind te maken aan deze zinloze staking. Ze laten zich niet langer gijzelen.’

Dialoog

Donderdag 22 augustus probeert een delegatie vertegenwoordigers van zowel de Duitse als Nederlandse binnenvaartbrancheorganisaties tijdens een bijeenkomst van het stakende sluispersoneel in het Duitse Minden, in dialoog te komen met de vakbondsleiders. De boodschap is helder, verdere stakingen van het Duitse sluispersoneel heeft onacceptabele gevolgen voor de binnenvaartondernemers.

Op Radio 1 legde Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, donderdagochtend uit dat Nederlandse schippers de acties van Duitse sluiswachters meer dan beu zijn. Over de tegenactie in Minden in de vierde stakingsgolf was ook schipper Popke Hoornstra op de radio te horen.

 Omdat circa 50% van de Noordwest Europese vloot onder Nederlandse vlag vaart, is het de Nederlandse binnenvaartondernemers ernst. Dagelijks wordt een grote groep ondernemers die actief zijn op de Duitse vaarwegen geconfronteerd met verliezen van €1500 tot €2000 per schip als gevolg van de stakingen. Daarbij moeten ook de klanten soms langer wachten op de lading wat nadelig is voor het betrouwbare imago van de binnenvaart als vervoerspartner. Om ladingverlies en verdere imagoschade te voorkomen, riepen de vertegenwoordigers van de Nederlandse binnenvaartondernemers de vakbond Verdi op, tijdens de bijeenkomst in Minden, de binnenvaart niet langer te betrekken in hun arbeidsconflict. (DvdM)

 

BDB wil sluisstaking via rechter laten stoppen | Schuttevaer.nl

BDB wil sluisstaking via rechter laten stoppen

De Duitse binnenvaart-brancheorganisatie BDB gaat juridische bijstand verlenen aan binnenvaartbedrijven die gedupeerd zijn door de stakingsacties van vakbond Verdi op sluizen in Duitsland. BDB houdt de stakingen voor ‘rechtswidrig’ en biedt ondersteuning aan bedrijven die niet langer machteloos willen staan tegenover het handelen van Verdi en in kort geding (‘gerichtlichem Eilbeschluss’) stopzetting van de stakingen willen afdwingen.

  • ‘Binnenvaart laat zich niet langer gijzelen’

In een persbericht schrijft BDB: ‘Der Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. (BDB) hält die seit Anfang Juli 2013 durchgeführten Streiks der Schleusenwärter an den Flüssen und Kanälen für rechtswidrig. Der Verband unterstützt daher die Binnenschifffahrtsunternehmen, die dem Treiben der Gewerkschaft Verdi nicht länger tatenlos zusehen und nun per gerichtlichem Eilbeschluss den Stopp der Streiks herbeiführen wollen.’

De omzetderving in de binnenvaart als gevolg van de stakingen neemt volgens BDB intussen dramatische vormen aan. ‘Verdi ruïneert met zijn stakingsoproepen goedlopende mkb-bedrijven’, stelt BDB. ‘Dit moet stoppen en wel meteen!’ Ook persoonlijke gesprekken met vakbondsvertegenwoordigers en het bij herhaling wijzen op de grote schade voor binnenvaartbedrijven, brengen Verdi er niet toe de stakingen op te geven, zegt BDB-directeur Jens Schwanen.

‘Erger nog: Verdi weet dat het tariefconflict in samenhang met de reorganisatie van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung alleen over de rug van de binnenvaart wordt uitgevochten. In de media kondigt Verdi het in heel Duitsland "Lahmlegen der Binnenschifffahrt als letzte Eskalationsstufe" aan. Binnenvaartbedrijven gaan nu de rechter vragen een eind te maken aan deze zinloze staking. Ze laten zich niet langer gijzelen.’

Dialoog

Donderdag 22 augustus probeert een delegatie vertegenwoordigers van zowel de Duitse als Nederlandse binnenvaartbrancheorganisaties tijdens een bijeenkomst van het stakende sluispersoneel in het Duitse Minden, in dialoog te komen met de vakbondsleiders. De boodschap is helder, verdere stakingen van het Duitse sluispersoneel heeft onacceptabele gevolgen voor de binnenvaartondernemers.

Op Radio 1 legde Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, donderdagochtend uit dat Nederlandse schippers de acties van Duitse sluiswachters meer dan beu zijn. Over de tegenactie in Minden in de vierde stakingsgolf was ook schipper Popke Hoornstra op de radio te horen.

 Omdat circa 50% van de Noordwest Europese vloot onder Nederlandse vlag vaart, is het de Nederlandse binnenvaartondernemers ernst. Dagelijks wordt een grote groep ondernemers die actief zijn op de Duitse vaarwegen geconfronteerd met verliezen van €1500 tot €2000 per schip als gevolg van de stakingen. Daarbij moeten ook de klanten soms langer wachten op de lading wat nadelig is voor het betrouwbare imago van de binnenvaart als vervoerspartner. Om ladingverlies en verdere imagoschade te voorkomen, riepen de vertegenwoordigers van de Nederlandse binnenvaartondernemers de vakbond Verdi op, tijdens de bijeenkomst in Minden, de binnenvaart niet langer te betrekken in hun arbeidsconflict. (DvdM)