Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de panamaxen

In de droge-ladingmarkt kwam er eindelijk enige verbetering voor de panamaxen. Vooral voor reizen uit de US Gulf werden weer redelijke huren betaald, op de andere routes bleef het nog matig. De Achilles II (75.785 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 21.000 per dag plus een ballastbonus van $ 512.500. De Okialos (69.149 dwt, 1994) werd gecharterd voor twee Atlantische reizen, op- en teruglevering West-Europa voor $ 12.500 per dag.

Door aanhoudende droogte in de belangrijkste Chinese landbouwprovincies is de graanoogst veel lager dan normaal. Daarnaast is er door de veranderde eetgewoonten in China ook een groter graanverbruik. China zal dit jaar dus graan moeten importeren. Rusland en de Oekraïne hebben de graanexport al stopgezet en in Australië is door wateroverlast ook minder graan. Het graan zal dus uit de Verenigde Staten en Zuid-Amerika moeten komen, wat voor de panamaxen een opsteker zal zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de panamaxen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de panamaxen

In de droge-ladingmarkt kwam er eindelijk enige verbetering voor de panamaxen. Vooral voor reizen uit de US Gulf werden weer redelijke huren betaald, op de andere routes bleef het nog matig. De Achilles II (75.785 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 21.000 per dag plus een ballastbonus van $ 512.500. De Okialos (69.149 dwt, 1994) werd gecharterd voor twee Atlantische reizen, op- en teruglevering West-Europa voor $ 12.500 per dag.

Door aanhoudende droogte in de belangrijkste Chinese landbouwprovincies is de graanoogst veel lager dan normaal. Daarnaast is er door de veranderde eetgewoonten in China ook een groter graanverbruik. China zal dit jaar dus graan moeten importeren. Rusland en de Oekraïne hebben de graanexport al stopgezet en in Australië is door wateroverlast ook minder graan. Het graan zal dus uit de Verenigde Staten en Zuid-Amerika moeten komen, wat voor de panamaxen een opsteker zal zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer