Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Instroom nautisch onderwijs te laag

DEVENTER

Er is een groot gebrek aan jong talent in de scheepvaartsector. Tineke Netelenbos, voorzitter van zowel de KVNR als de Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden (TAZ), wijt dit gebrek aan onbekendheid met het beroep. Zowel in de zee- als binnenvaart werken verschillende organisaties en bedrijven samen om het varende beroep weer onder de aandacht van jongeren te brengen.

1 / 2
netelenbos

netelenbos

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • T. Kruidbos

    Een gevoelsreactie op de reacties van hierboven.

    Ik heb 7 jaar op de koopvaardij gewerkt met heel veel voldoening. Maar wat zie je nu. Zowat de hele nederlandse koopvaardij is om zeep. De zeevaartscholen hebben geen aantrekkingskracht meer. Hoe komt dat? Nu ik denk de oorzaak wel te weten. Er zijn/bestaan geen gerenormeerde rederijen meer. En hoe komt dat, dat komt dat ze doodeenvoudig kapot zijn gemaakt door torenhoge belastingen e.d. rederijen zoals:van Nieveld Goudriaan, V.N.S., Shell Tankers, Rotterdamsche Loyd, Ned-Loyd, Dammers van de Heiden, Esso Tankers, Gulf Tankers, K.P.M KJCPL en nog veel meer rederijen van wereld aanzien. Zij zijn jammerlijk allen ter ziele gegaan door het wanbeleid der Nederlandse overheid. Ja er leeft totaal geen interesse meer bij jonge mensen om te gaan varen. Ja och dat vergeet ik haast: wat te denken van al de goedkope vlaggen en goedkope arbeidskrachten. De studenten van hogere zeevaartscholen en lagere zeevaartscholen moeten haast bedelen voor een baan en de daarbij behorende salarisering. Het enige wat nog bestaat is de Holland-Amerika lijn – die hoe bestaat het- toch weer zijn hoofdkantoor in Rotterdam heeft. De prangende vraag is voor hoe lang? Wat ben ik toch optimistisch hé. Weet u hoe dat komt? Dat ik als oud zeevarende nog vaak terug denk aan de tijden van weleer. 3, 6, 10, ja zelfs 16 maanden out of Holland het gaf allemaal niets omdat het destijds gewoon prettig werken was.Ik ben sinds kort gepensioneerd als hoofd ambtenaar/juridische zaken en heb daarvoor diverse functies doorlopen óók met veel plezier. Maar.. toch, de scheepvaart zit in mijn hart. Als ik met mijn vrouw weer eens in Hoek van Holland ben en met verrekijker in de aanslag zit om de passerende schepen te letten doet het mij vreugd maar ook verdriet dat er niet of nauwelijks meer schepen onder Nederlandse vlag de waterweg op of afvaren. En wie is het volgende slachtoffer u raad het al..de koninklijke marine. Het is net wat Juupje zegt bedelen voor mensen is het parool. Studeren bij diverse rederijen was vroeger wél goed mogelijk. In een woord triest.
    Wat ben ik blij het destijds allemaal op tijd te hebben aan zien komen en derhalve mijn cariëre aan wal verder heb kunnen voltooien voor een goede oude dag met vrouw kinderen en kleinkinderen.
    T.K.

  • Bart

    Het heeft met de onbekendheid van de scheepvaart branche te maken, maar vergeet daarbij ook het imago van de branche niet. Er wordt de laatste jaren heel veel buitenlands personeel aangenomen, uitzonderingen daargelaten, en dat bevordert echt niet de drang om in de binnenvaart, danwel in de zeevaart te gaan werken. Ik heb het dan niet over de beloning, maar meer over het sociaal wel en wee aan boord.
    Ik vraag regelmatig aan mensen, die de scheepvaart vaarwel zeggen, wat de reden is en dan gaat het toch voornamelijk over de samenstelling van de bemanning

  • A.D.G

    Als Mvr Netelenbos,er voor kan zorgen dat in de binnevaart met 8 uur werken dus 40 uur in de week en weekende vrij een goede omzet wordt gehaald,dan kunnen wij ons personeel alles geven wat ze moeten hebben en waar ze recht op hebben.Dus Mvr Netelenbos daar laten beginnen dan doet de binnenvaart ondernemers wel zorgen voor opvolgers die er zin in hebben en het nut er van inzien om in de binnenvaart te werken.A.D.G

  • jw

    Als mevrouw netelenbos eerst eens onderzoek gaat doen naar de kwaliteit van personeelszaken van haar leden, en dan pas met conclusies komt, dan is er misschien nog hoop. Willen de reders nog wel met nederlanders varen.

  • Benjamin

    Het heeft naar mijn mening niet met instroom te maken. Maar meer met kwaliteit

    Iets wat erg vergeten wordt hierin zijn de stageplaatsen. Ik denk als een student een leuke stagetijd heeft, dat hij zeker verder zal gaan!

    Daarom ben ik zelf een tijd geleden met Maritiemestage.nl begonnen, om dit in ieder geval wel voor elkaar te krijgen!

  • theo

    Een goeie vrijtijds regeling en beter loon dat zijn waar de mensen voor komen.
    Maar tegen die Oostblokkers kunnen we niet tegen concureren ik kan niet leven van 1000 euro netto

  • Juupje

    Toen ik uit de visserij stapte,heb ik me suf gesolliciteerd bij diverse zeevaartrederijen.
    Gewoon met al mijn visserijpapieren(MBO Nautisch).
    Nou het enige waar je goed voor bent is een kwast verf en wc\’s schoonmaken.(M.A.W) als je minimaal geen stuurman bent of zo kom je er gewoon niet aan de bak.
    En als je dan vraagt of ze iets willen doen eventueel om verder te studeren aan boord geven ze nul op rekest.
    Nu is het bedelen om mensen….
    Nou stik maar…

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook