Door Paul Schaap
Het nieuwe schip gaat 363,5 miljoen euro kosten, bijna honderd miljoen meer dan oorspronkelijk geraamd.Vlak voor de kerstdagen, op 18 december om precies te zijn, is het bouwcontract voor het logistieke ondersteuningsvaartuig ondertekend door de staatssecretaris van Defensie Jack de Vries en vertegenwoordigers van Damen Schelde Marinebouw. De Defensie Materieel Organisatie gaat nu samen met de werf in Vlissingen het contractontwerp verder uitwerken, zodat in 2011 de bouw kan beginnen.Een groot deel van de werkzaamheden gebeurt op de Damen-werf in het Roemeense Galatz. De afbouw en uitrusting hebben plaats in Vlissingen. Het vaartuig wordt 204,70 meter lang, 30,40 meter breed en krijgt een diepgang van 8 meter. De waterverplaatsing bedraagt 27.800 ton. De voortstuwing wordt dieselelektrisch. Met twee hoofdelektromotoren worden twee vaste schroeven aangedreven. In totaal worden voor de voortstuwing en energievoorziening aan boord vijf dieselgeneratoren met een totaalvermogen van 25 megawatt opgesteld. Om goed te kunnen manoeuvreren wordt het schip uitgerust met twee boegschroeven en een hekschroef in tunnels. Vrijvarend kan straks een snelheid van ten minste achttien knopen worden gehaald.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?