Twee genomineerden Timmersprijs

Peter de Vos, van de TU Delft en Albert de Krijger, van MTI Holland zijn de genomineerden voor de VNSI Timmersprijs voor jonge scheepsontwerpers. De Vos heeft in opdracht van Defensie een dynamisch model ontwikkeld voor het analyseren van het gedrag van op waterstof werkende voortstuwingsinstallaties in nieuwe scheepsontwerpen. De Krijger heeft ontwerpgereedschap ontwikkeld waarmee de invloed van zeegang op een te ontwerpen snijkopzuiger kan worden berekend.

De Vos stelt dat bij een nieuw scheepsontwerp de machine-installatie meestal wordt ontworpen op basis van analyses van installaties op vergelijkbare schepen, in combinatie met het operationele profiel van het schip. Het gedrag van zo’n installatie wordt daarbij beoordeeld in verschillende extreme situaties waarin een schip terecht kan komen. Wanneer de installatie onbekende componenten bevat, zoals brandstofcellen, wordt het echter moeilijk voor een ingenieur om tot een goede beoordeling van het gedrag van die installatie in extreme operationele situaties te komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Twee genomineerden Timmersprijs | Schuttevaer.nl

Twee genomineerden Timmersprijs

Peter de Vos, van de TU Delft en Albert de Krijger, van MTI Holland zijn de genomineerden voor de VNSI Timmersprijs voor jonge scheepsontwerpers. De Vos heeft in opdracht van Defensie een dynamisch model ontwikkeld voor het analyseren van het gedrag van op waterstof werkende voortstuwingsinstallaties in nieuwe scheepsontwerpen. De Krijger heeft ontwerpgereedschap ontwikkeld waarmee de invloed van zeegang op een te ontwerpen snijkopzuiger kan worden berekend.

De Vos stelt dat bij een nieuw scheepsontwerp de machine-installatie meestal wordt ontworpen op basis van analyses van installaties op vergelijkbare schepen, in combinatie met het operationele profiel van het schip. Het gedrag van zo’n installatie wordt daarbij beoordeeld in verschillende extreme situaties waarin een schip terecht kan komen. Wanneer de installatie onbekende componenten bevat, zoals brandstofcellen, wordt het echter moeilijk voor een ingenieur om tot een goede beoordeling van het gedrag van die installatie in extreme operationele situaties te komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer