Megacarriers ‘gewoon’ naar Antwerpen

De Permanente Commissie voor het Toezicht op de Scheldevaart heeft beslist dat er voorafgaand geen toestemming meet voor nodig is om containerschepen van 366 meter (type Beatrice van MSC) de Schelde naar Antwerpen te laten opvaren.

Tot die beslissing is de Commissie gekomen nadat negen proefvaarten met dergelijke schepen vlekkeloos waren verlopen. De grens lag tot nu toe op 360 meter en elke aanloop van schepen die deze limiet overschreden moesten door een nautisch-technische begeleidingsgroep worden geëvalueerd. Deze procedure is nu opgeheven. De opvaart blijft wel nog beperkt tot windkracht 5, maar daglicht is niet langer vereist. De verplichting om telkens vier sleepboten in te spannen vervalt eveneens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Megacarriers ‘gewoon’ naar Antwerpen | Schuttevaer.nl

Megacarriers ‘gewoon’ naar Antwerpen

De Permanente Commissie voor het Toezicht op de Scheldevaart heeft beslist dat er voorafgaand geen toestemming meet voor nodig is om containerschepen van 366 meter (type Beatrice van MSC) de Schelde naar Antwerpen te laten opvaren.

Tot die beslissing is de Commissie gekomen nadat negen proefvaarten met dergelijke schepen vlekkeloos waren verlopen. De grens lag tot nu toe op 360 meter en elke aanloop van schepen die deze limiet overschreden moesten door een nautisch-technische begeleidingsgroep worden geëvalueerd. Deze procedure is nu opgeheven. De opvaart blijft wel nog beperkt tot windkracht 5, maar daglicht is niet langer vereist. De verplichting om telkens vier sleepboten in te spannen vervalt eveneens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer