Volop activiteit bij de Alpherium-terminal. Tussen alle aanrijdende vrachtwagens en lossende binnenvaartschepen staat een groep mensen: het team van ZES. Ze hebben reikhalzend uitgekeken naar deze dag. Eindelijk gaat de Alphenaar varen op ZESpacks, de batterijcontainers.
ZES is een jaar geleden opgericht door Havenbedrijf Rotterdam, Wärtsilä, Engie en ING. Met als doel om zero emissie vaarroutes te realiseren. Met het succes van Alphenaar lijkt de weg open naar meer schepen die varen op batterijcontainers. Iets waar de plannen al wel voor klaar liggen, ‘maar waarvan de contracten nog ondertekend moeten worden’, vertelt Teus van Beek, naast ZES-teamlid ook directeur bij Wärtsilä.
Zeven schepen in twee jaar
Zeven schepen in de aankomende twee jaar moeten er komen. ‘Een pittige uitdaging, maar zeker haalbaar’, volgens Oomen, business developer bij ZES. ‘Het is alleen wel belangrijk dat alles gelijk loopt. Zowel het schip moet er klaar voor zijn, als de batterijen, als het laadstation.’
Van Beek van ZES zou graag een laadstation in Moerdijk willen. ‘Voor de heenweg is een container nodig en voor de terugweg dan de andere container. Dat zijn dus twee containers die de helft van de tijd niets doen.’ Wanneer er in Moerdijk ook een laadstation is kan de container daar gewisseld worden, hierdoor is er maar één container aan boord nodig.
52 containers vol bier
Voorlopig wordt er nog alleen gevaren op het traject Alphen aan den Rijn – Moerdijk voor Heineken. De 52 containers zitten dan ook vol met bier. Op de eerste tocht van het schip is Meine van der Knaap de schipper. Hoewel het een speciale tocht is voor het team van ZES is de schipper zelf niet gespannen. ‘Het is voor mij niet echt anders dan normaal.’
Lees ook: