Riviercruisevaart bevalt geweldig

Willy Wendt is afloskapitein bij passagiersvaartrederij Transriver Line. Wendt koos voor de passagiersvaart, omdat hij geen man is van dag en nacht de klok rond. Hij verwacht dat hij in de toekomst in de passagiersvaart werkzaam blijft. ‘Je weet nooit hoe het balletje rolt, maar dit bevalt me geweldig.’

Riviercruisevaart bevalt geweldig

De passagiersvaart biedt volgens Wendt vele voordelen. ‘Ik hoef niet naar een ligplaats te zoeken, want die zijn gereserveerd. Ik stap overal gemakkelijk van boord, want dat is vanwege de passagiers ook goed geregeld. Ik hoef hooguit veertig uur per week te werken en vaar in de mooiste gebieden. Bovendien heeft een kapitein op een passagiersschip aanzien bij de passagiers.’

De consequentie van minder uren werken is wel dat de passagiersvaart minder goed verdient, want vanwege de dagvaart ontbreken de overuren of een continutoeslag. Wendt verwacht dat dat de reden is dat minder werknemers in de binnenvaart voor de passagiersvaart kiezen. ‘Als het loon niet het belangrijkste is en je wilt een leuke baan in de binnenvaart dan kan ik het iedereen aanbevelen’, zegt hij.

Vaarschema

Willy is een schipperszoon. Zijn ouders voeren op de Ponteresina. Hij vaart zijn hele leven al op verschillende soorten schepen en werkte onder meer bij de firma St. Johann in Bazel. Sinds twee maanden vaart hij als afloskapitein bij Transriver Line en daarvoor bij rondvaartbedrijf Hebel in Boppard, dat plaatselijke rondvaarten verzorgt. ‘De rondvaarten in de omgeving Boppard werden na verloop van tijd een beetje saai en dus heb ik hier gesolliciteerd.’

Dat er in de passagiersvaart een stuk rustiger wordt gevaren dan in het goederenvervoer blijkt als hij het vaarschema van de Virginia en enkele vaardagen opnoemt. ‘Met Virginia gaat de reis van Keulen naar Andernach, van Andernach naar Alken, van Alken naar Cochem, van Cochem naar Koblenz, van Koblenz naar Rudesheim en van Rudesheim naar Keulen. We beginnen om 6.30 uur in Keulen en varen dan naar Andernach waar we om 13.30 zijn. De volgende dag vertrekken we om 6.45 van Andernach en zijn dan tussen de middag in Winningen, waar de passagiers aan de wal gaan. We vertrekken weer rond 14.30 uur en zijn dan rond 17 uur in Alken. De volgende dag is een gemakkelijke dag. Dan vertrekken we om negen uur van Alken en zijn rond twaalven in Cochem, waar we weer blijven liggen tot de volgende dag. En ik hoef alleen te varen. Het bevalt me dus geweldig.’

Netjes afmeren

De kwaliteit van de bemanning is erg belangrijk, vindt Wendt. Zo is ondanks de beperkte vaaruren een goede stuurman erg belangrijk, benadrukt hij. ‘Je moet je ervan bewust zijn dat je als kapitein verantwoordelijk bent voor het wel en wee van de passagiers. Je kunt geen grappen hebben als de kapitein even naar het toilet moet, of een boterham moet eten. In onze vaart geeft de stuurman aanwijzingen met het vastmaken. Het schip moet precies goed op de steiger liggen en dat moet netjes gebeuren, omdat het anders vreemd staat tegenover de passagiers.’

Behalve een goede stuurman is ook een goede kok belangrijk. ‘Wij eten niet hetzelfde als de passagiers en er zijn op de passagiersvaart koks die de bemanning elke dag kipvleugels voorzetten. Wij zijn vanwege de passagiers met een grote bemanning aan boord. De onderlinge stemming aan boord is erg belangrijk. Ik heb in de loop van de jaren geconstateerd dat de stemming beter is als de bemanning goed en afwisselend te eten krijgt.’

Geen sprookje

Maar werken in de passagiersvaart is nou ook weer niet zo betoverend als televisieseries doen voorkomen, vertelt Wendt. Er is een captainsdinner, maar alleen als de gasten er prijs op stellen en de matrozen dragen alleen hun uniform tijdens het voorstellen. Wendt ziet zichzelf voorlopig niets anders doen. ‘Ik vind dit werk leuk. Het is fijn dat de motor ’s nachts uitstaat.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Virginia.
Lengte: 68 meter.
Breedte: 9 meter.
Diepgang: 1,55 meter.
Passagiers: 100.
Europanummer: 2207430.
Motor: 2 x 540 pk Deutz.
Bouwjaar: 1964.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: Transriver Line.

Riviercruisevaart bevalt geweldig | Schuttevaer.nl

Riviercruisevaart bevalt geweldig

Willy Wendt is afloskapitein bij passagiersvaartrederij Transriver Line. Wendt koos voor de passagiersvaart, omdat hij geen man is van dag en nacht de klok rond. Hij verwacht dat hij in de toekomst in de passagiersvaart werkzaam blijft. ‘Je weet nooit hoe het balletje rolt, maar dit bevalt me geweldig.’

Riviercruisevaart bevalt geweldig

De passagiersvaart biedt volgens Wendt vele voordelen. ‘Ik hoef niet naar een ligplaats te zoeken, want die zijn gereserveerd. Ik stap overal gemakkelijk van boord, want dat is vanwege de passagiers ook goed geregeld. Ik hoef hooguit veertig uur per week te werken en vaar in de mooiste gebieden. Bovendien heeft een kapitein op een passagiersschip aanzien bij de passagiers.’

De consequentie van minder uren werken is wel dat de passagiersvaart minder goed verdient, want vanwege de dagvaart ontbreken de overuren of een continutoeslag. Wendt verwacht dat dat de reden is dat minder werknemers in de binnenvaart voor de passagiersvaart kiezen. ‘Als het loon niet het belangrijkste is en je wilt een leuke baan in de binnenvaart dan kan ik het iedereen aanbevelen’, zegt hij.

Vaarschema

Willy is een schipperszoon. Zijn ouders voeren op de Ponteresina. Hij vaart zijn hele leven al op verschillende soorten schepen en werkte onder meer bij de firma St. Johann in Bazel. Sinds twee maanden vaart hij als afloskapitein bij Transriver Line en daarvoor bij rondvaartbedrijf Hebel in Boppard, dat plaatselijke rondvaarten verzorgt. ‘De rondvaarten in de omgeving Boppard werden na verloop van tijd een beetje saai en dus heb ik hier gesolliciteerd.’

Dat er in de passagiersvaart een stuk rustiger wordt gevaren dan in het goederenvervoer blijkt als hij het vaarschema van de Virginia en enkele vaardagen opnoemt. ‘Met Virginia gaat de reis van Keulen naar Andernach, van Andernach naar Alken, van Alken naar Cochem, van Cochem naar Koblenz, van Koblenz naar Rudesheim en van Rudesheim naar Keulen. We beginnen om 6.30 uur in Keulen en varen dan naar Andernach waar we om 13.30 zijn. De volgende dag vertrekken we om 6.45 van Andernach en zijn dan tussen de middag in Winningen, waar de passagiers aan de wal gaan. We vertrekken weer rond 14.30 uur en zijn dan rond 17 uur in Alken. De volgende dag is een gemakkelijke dag. Dan vertrekken we om negen uur van Alken en zijn rond twaalven in Cochem, waar we weer blijven liggen tot de volgende dag. En ik hoef alleen te varen. Het bevalt me dus geweldig.’

Netjes afmeren

De kwaliteit van de bemanning is erg belangrijk, vindt Wendt. Zo is ondanks de beperkte vaaruren een goede stuurman erg belangrijk, benadrukt hij. ‘Je moet je ervan bewust zijn dat je als kapitein verantwoordelijk bent voor het wel en wee van de passagiers. Je kunt geen grappen hebben als de kapitein even naar het toilet moet, of een boterham moet eten. In onze vaart geeft de stuurman aanwijzingen met het vastmaken. Het schip moet precies goed op de steiger liggen en dat moet netjes gebeuren, omdat het anders vreemd staat tegenover de passagiers.’

Behalve een goede stuurman is ook een goede kok belangrijk. ‘Wij eten niet hetzelfde als de passagiers en er zijn op de passagiersvaart koks die de bemanning elke dag kipvleugels voorzetten. Wij zijn vanwege de passagiers met een grote bemanning aan boord. De onderlinge stemming aan boord is erg belangrijk. Ik heb in de loop van de jaren geconstateerd dat de stemming beter is als de bemanning goed en afwisselend te eten krijgt.’

Geen sprookje

Maar werken in de passagiersvaart is nou ook weer niet zo betoverend als televisieseries doen voorkomen, vertelt Wendt. Er is een captainsdinner, maar alleen als de gasten er prijs op stellen en de matrozen dragen alleen hun uniform tijdens het voorstellen. Wendt ziet zichzelf voorlopig niets anders doen. ‘Ik vind dit werk leuk. Het is fijn dat de motor ’s nachts uitstaat.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Virginia.
Lengte: 68 meter.
Breedte: 9 meter.
Diepgang: 1,55 meter.
Passagiers: 100.
Europanummer: 2207430.
Motor: 2 x 540 pk Deutz.
Bouwjaar: 1964.
Thuishaven: Rotterdam.
Eigenaar: Transriver Line.