JCB Ecomax schoonste motor in de industrie!

JCB heeft een van grootste investeringen in haar bestaan gedaan om de schoonste motor te ontwikkelen voor de industrie. De fabrikant heeft ruim 70 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuw verbrandingssysteem voor de nieuwe JCB Ecomax T4 4,4 liter motor.

Deze JCB Ecomax is een doorontwikkeling van de succesvolle JCB Dieselmax motor. De nieuwe Ecomax heeft een dusdanig schone verbranding dat geen kostbare nabehandeling nodig is voor de uitlaatgassen, de zogenaamde exhaust-after-treatment. Momenteel wordt de motor uitgebreid getest voordat deze in 2012 in productie wordt genomen. Dit is tevens het jaar dat interim Tier 4 en Tier 3B van kracht worden.

Een voor de hand liggende oplossing is de toepassing van een roetfilter. Deze oplossing resulteert echter in een hoger brandstofverbruik en mogelijke storingen tijdens gebruik. Daarom is gekozen voor een oplossing die het gebruik van een roetfilter en uitlaatgas na behandeling overbodig maakt. Hierdoor blijven de inbouwmaten van de motor ook zo klein mogelijk, wat een groot voordeel oplevert bij de toepassing van deze motoren in bijvoorbeeld de JCB machines.

Sinds de introductie van de JCB Dieselmax motor in 2004, zijn er meer dan 100.000 wereldwijd in gebruik. De afgelopen jaren is er continu gewerkt aan de basismotoren om deze verder te optimaliseren en om de vermogensrange uit te breiden. De laatste ontwikkeling moet resulteren in een motor die eenvoudig de interim Tier 4 en Tier 3B certificering moet kunnen doorstaan.

Samen met, research en developmentspecialist, Ricardo heeft JCB hard gewerkt aan het verbrandingsproces van de JCB Dieselmax motor. De benadering is even eenvoudig als doeltreffend; alles wat je aan het begin optimaal en dus schoon maakt, hoef je daarna niet meer te reinigen. Door de toepassing van de tweede generatie common rail-technologie kon de verbranding enorm worden verbeterd. De inspuitdruk is opgevoerd naar 2000 bar en daarbij worden variabele turboladers gebruikt. Voor het verbrandingssysteem en de bijbehorende elektronica is de expertise van Delphi ingeroepen. Het elektronisch systeem voor de nieuwe JCB Ecomax is zelflerend en daardoor is het mogelijk om binnen de emissienormen te blijven gedurende de hele levensduur van de motor.

Door het niet hoeven toepassen van after-treatment of een roetfilter zijn er geen extra kosten voor het behalen van de nieuwe emissie-eisen en daarbij blijven inbouwmaten ook behouden, omdat er ook geen groter radiateurpakket nodig is. Daarnaast is er 5 to 10% besparing bereikt op het brandstofverbruik ten opzichte van de huidige JCB Dieselmax.

Hoewel er bij de invoering van de definitieve Tier 4 mogelijk nog after-treatment nodig is om de benodigde NOx-reductie te halen voor de JCB Ecomax, betekent het momenteel wel een enorm voordeel voor de toepassing van de JCB Dieselmax motor. De huidige voordelen van de JCB motor blijven daarmee onverminderd van kracht.

JCB laat met de laatste ontwikkelingen zien voorop te lopen als het gaat om zuinige en schone motoren.

De Maas biedt een breed scala van JCB motoren voor variabel-toerentaltoepassingen en generatortoepassingen. Deze JCB motoren zijn uitermate geschikt voor toepassing in aggregaten, pompsets en powerpacks. Verdere informatie is te verkrijgen op http://www.demaasbv.nl/ of via 010-419 6530.

JCB Ecomax schoonste motor in de industrie! | Schuttevaer.nl

JCB Ecomax schoonste motor in de industrie!

JCB heeft een van grootste investeringen in haar bestaan gedaan om de schoonste motor te ontwikkelen voor de industrie. De fabrikant heeft ruim 70 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuw verbrandingssysteem voor de nieuwe JCB Ecomax T4 4,4 liter motor.

Deze JCB Ecomax is een doorontwikkeling van de succesvolle JCB Dieselmax motor. De nieuwe Ecomax heeft een dusdanig schone verbranding dat geen kostbare nabehandeling nodig is voor de uitlaatgassen, de zogenaamde exhaust-after-treatment. Momenteel wordt de motor uitgebreid getest voordat deze in 2012 in productie wordt genomen. Dit is tevens het jaar dat interim Tier 4 en Tier 3B van kracht worden.

Een voor de hand liggende oplossing is de toepassing van een roetfilter. Deze oplossing resulteert echter in een hoger brandstofverbruik en mogelijke storingen tijdens gebruik. Daarom is gekozen voor een oplossing die het gebruik van een roetfilter en uitlaatgas na behandeling overbodig maakt. Hierdoor blijven de inbouwmaten van de motor ook zo klein mogelijk, wat een groot voordeel oplevert bij de toepassing van deze motoren in bijvoorbeeld de JCB machines.

Sinds de introductie van de JCB Dieselmax motor in 2004, zijn er meer dan 100.000 wereldwijd in gebruik. De afgelopen jaren is er continu gewerkt aan de basismotoren om deze verder te optimaliseren en om de vermogensrange uit te breiden. De laatste ontwikkeling moet resulteren in een motor die eenvoudig de interim Tier 4 en Tier 3B certificering moet kunnen doorstaan.

Samen met, research en developmentspecialist, Ricardo heeft JCB hard gewerkt aan het verbrandingsproces van de JCB Dieselmax motor. De benadering is even eenvoudig als doeltreffend; alles wat je aan het begin optimaal en dus schoon maakt, hoef je daarna niet meer te reinigen. Door de toepassing van de tweede generatie common rail-technologie kon de verbranding enorm worden verbeterd. De inspuitdruk is opgevoerd naar 2000 bar en daarbij worden variabele turboladers gebruikt. Voor het verbrandingssysteem en de bijbehorende elektronica is de expertise van Delphi ingeroepen. Het elektronisch systeem voor de nieuwe JCB Ecomax is zelflerend en daardoor is het mogelijk om binnen de emissienormen te blijven gedurende de hele levensduur van de motor.

Door het niet hoeven toepassen van after-treatment of een roetfilter zijn er geen extra kosten voor het behalen van de nieuwe emissie-eisen en daarbij blijven inbouwmaten ook behouden, omdat er ook geen groter radiateurpakket nodig is. Daarnaast is er 5 to 10% besparing bereikt op het brandstofverbruik ten opzichte van de huidige JCB Dieselmax.

Hoewel er bij de invoering van de definitieve Tier 4 mogelijk nog after-treatment nodig is om de benodigde NOx-reductie te halen voor de JCB Ecomax, betekent het momenteel wel een enorm voordeel voor de toepassing van de JCB Dieselmax motor. De huidige voordelen van de JCB motor blijven daarmee onverminderd van kracht.

JCB laat met de laatste ontwikkelingen zien voorop te lopen als het gaat om zuinige en schone motoren.

De Maas biedt een breed scala van JCB motoren voor variabel-toerentaltoepassingen en generatortoepassingen. Deze JCB motoren zijn uitermate geschikt voor toepassing in aggregaten, pompsets en powerpacks. Verdere informatie is te verkrijgen op http://www.demaasbv.nl/ of via 010-419 6530.