Binnenvaart zoekt met TNO naar vergroening

Vijf binnenvaartpartijen presenteren dinsdag 2 juni voorafgaand aan de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem naar een kostenefficiënt alternatief voor het grootschalig vervangen van ‘vuile’ motoren. Voor de ‘groene binnenvaart’ is in Congreszaal 1 van de Evenementenhal een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Vanuit verschillende overheden wordt beleid gevoerd op het verbeteren van de luchtkwaliteit, met als doel schade van luchtverontreinigende emissies te beperken. Dit vertaalt zich in bronbeleid (eis aan motoren) en regionale emissiebeperkende maatregelen (milieuzones).
Ook de binnenvaart krijgt de komende jaren hiermee te maken in de vorm van strengere eisen vanuit Brussel en een gebiedsverbod voor oudere motoren voor de haven van Rotterdam. Om aan deze eisen te kunnen voldoen zullen binnenvaartondernemers aanzienlijke investeringen moeten plegen in vervanging van bestaande motoren.

Perspectief na 2025

Vijf binnenvaartpartijen (PTC, Testo, Blueco, Koedood Dieselservice en Emigreen, met ondersteuning van Integraal Ondernemen Drechtsteden (IOD) en de Kamer van Koophandel) zijn, samen met TNO, op zoek gegaan naar een oplossing die de schippers een perspectief biedt om ook na 2025 door te kunnen varen.

Er is gezocht naar combinaties van maatregelen, zoals alternatieve brandstoffen, aanpassingen aan de aandrijflijn van het schip en gedragsveranderingen. Gezamenlijk kunnen deze maatregelen een kostenefficiënt alternatief bieden voor het grootschalig vervangen van motoren. Om de effectiviteit van de maatregelen te kunnen toetsen en te kunnen verantwoorden aan de toezichthouders wordt dit gecombineerd met het in kaart brengen van de emissies in de praktijk.

De binnenvaartpartijen en TNO willen u graag informeren over het concept en over de resultaten hiervan in de praktijk. Daarnaast zal het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een toelichting geven over de plaatsing van het concept in wet- en regelgeving. De initiatiefnemers willen met belanghebbenden in discussie gaan over verdere implementatie van het concept naar de praktijk.

De bijeenkomst is ideaal te combineren met een bezoek aan de vakbeurs Maritime Industry 2015 die opent na afloop van de bijeenkomst. Om 11 uur wordt de bijeenkomst geopend namens BLN-Koninklijke Schuttevaer, gevolgd door een uitleg van het concept en resultaten door TNO en een toelichting op real-time meten door Testo en Blueco; de resultaten voor de schipper in de praktijk worden uit de doeken gedaan door PTC. Daarna is er een terugkoppeling op het concept door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, met een discussie over vervolgstappen en tot besluit een netwerklunch.

Aanmelden

Wilt u ook schoner varen tegen een gunstige prijs? Meldt u zich dan bij voorkeur aan vóór 22 mei voor deze bijeenkomst door middel van een e-mail aan TNO (beperkt aantal plaatsen beschikbaar): pim.vanmensch@tno.nl

 

Binnenvaart zoekt met TNO naar vergroening | Schuttevaer.nl

Binnenvaart zoekt met TNO naar vergroening

Vijf binnenvaartpartijen presenteren dinsdag 2 juni voorafgaand aan de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem naar een kostenefficiënt alternatief voor het grootschalig vervangen van ‘vuile’ motoren. Voor de ‘groene binnenvaart’ is in Congreszaal 1 van de Evenementenhal een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Vanuit verschillende overheden wordt beleid gevoerd op het verbeteren van de luchtkwaliteit, met als doel schade van luchtverontreinigende emissies te beperken. Dit vertaalt zich in bronbeleid (eis aan motoren) en regionale emissiebeperkende maatregelen (milieuzones).
Ook de binnenvaart krijgt de komende jaren hiermee te maken in de vorm van strengere eisen vanuit Brussel en een gebiedsverbod voor oudere motoren voor de haven van Rotterdam. Om aan deze eisen te kunnen voldoen zullen binnenvaartondernemers aanzienlijke investeringen moeten plegen in vervanging van bestaande motoren.

Perspectief na 2025

Vijf binnenvaartpartijen (PTC, Testo, Blueco, Koedood Dieselservice en Emigreen, met ondersteuning van Integraal Ondernemen Drechtsteden (IOD) en de Kamer van Koophandel) zijn, samen met TNO, op zoek gegaan naar een oplossing die de schippers een perspectief biedt om ook na 2025 door te kunnen varen.

Er is gezocht naar combinaties van maatregelen, zoals alternatieve brandstoffen, aanpassingen aan de aandrijflijn van het schip en gedragsveranderingen. Gezamenlijk kunnen deze maatregelen een kostenefficiënt alternatief bieden voor het grootschalig vervangen van motoren. Om de effectiviteit van de maatregelen te kunnen toetsen en te kunnen verantwoorden aan de toezichthouders wordt dit gecombineerd met het in kaart brengen van de emissies in de praktijk.

De binnenvaartpartijen en TNO willen u graag informeren over het concept en over de resultaten hiervan in de praktijk. Daarnaast zal het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een toelichting geven over de plaatsing van het concept in wet- en regelgeving. De initiatiefnemers willen met belanghebbenden in discussie gaan over verdere implementatie van het concept naar de praktijk.

De bijeenkomst is ideaal te combineren met een bezoek aan de vakbeurs Maritime Industry 2015 die opent na afloop van de bijeenkomst. Om 11 uur wordt de bijeenkomst geopend namens BLN-Koninklijke Schuttevaer, gevolgd door een uitleg van het concept en resultaten door TNO en een toelichting op real-time meten door Testo en Blueco; de resultaten voor de schipper in de praktijk worden uit de doeken gedaan door PTC. Daarna is er een terugkoppeling op het concept door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, met een discussie over vervolgstappen en tot besluit een netwerklunch.

Aanmelden

Wilt u ook schoner varen tegen een gunstige prijs? Meldt u zich dan bij voorkeur aan vóór 22 mei voor deze bijeenkomst door middel van een e-mail aan TNO (beperkt aantal plaatsen beschikbaar): pim.vanmensch@tno.nl