Van Voorden giet grootste RVS schroeven ooit

Koninklijke Van Voorden Castings uit Zaltbommel heeft vier roestvast stalen (RVS) schroeven gegoten, de grootste ooit door het bedrijf geproduceerd. Twee schroeven hebben een diameter van 2900 mm en twee een diameter van 3500 mm. Ze zijn bestemd voor twee contra-roterende pods voor een nieuwe Canadese veerboot.

Van Voorden giet grootste schroeven ooit

Vanwege de zware ijscondities waarin de Canadese veerboot gaat varen zijn bronzen schroeven geen optie. De schroeven moeten grote blokken ijs kunnen vermalen. De van hoogwaardig RVS gemaakte schroefbladen zijn dunner dan bronzen bladen, wat de efficiency van de schroeven verhoogt. De grotere sterkte maakt dat de schroeven beter bestand zijn tegen cavitatie.

De schroeven wegen bij elkaar 25 ton en zijn ijsklasse 1AS gecertificeerd, wat ze geschikt maakt voor Arctische condities. Van Voorden is één van de weinige gieterijen ter wereld die RVS gietstukken van deze grootte en kwaliteit (in dit geval conform Lloyd’s Register) kan gieten.

De veerboot wordt gebouwd door de Italiaanse werf Fincantieri (voor Société des Traversiers du Québec) en gaat in Canada passagiers vervoeren. Van Voorden voerde de order uit voor de producent van bestuurbare pods Steerprop Ltd. (HH)

 

Van Voorden giet grootste RVS schroeven ooit | Schuttevaer.nl

Van Voorden giet grootste RVS schroeven ooit

Koninklijke Van Voorden Castings uit Zaltbommel heeft vier roestvast stalen (RVS) schroeven gegoten, de grootste ooit door het bedrijf geproduceerd. Twee schroeven hebben een diameter van 2900 mm en twee een diameter van 3500 mm. Ze zijn bestemd voor twee contra-roterende pods voor een nieuwe Canadese veerboot.

Van Voorden giet grootste schroeven ooit

Vanwege de zware ijscondities waarin de Canadese veerboot gaat varen zijn bronzen schroeven geen optie. De schroeven moeten grote blokken ijs kunnen vermalen. De van hoogwaardig RVS gemaakte schroefbladen zijn dunner dan bronzen bladen, wat de efficiency van de schroeven verhoogt. De grotere sterkte maakt dat de schroeven beter bestand zijn tegen cavitatie.

De schroeven wegen bij elkaar 25 ton en zijn ijsklasse 1AS gecertificeerd, wat ze geschikt maakt voor Arctische condities. Van Voorden is één van de weinige gieterijen ter wereld die RVS gietstukken van deze grootte en kwaliteit (in dit geval conform Lloyd’s Register) kan gieten.

De veerboot wordt gebouwd door de Italiaanse werf Fincantieri (voor Société des Traversiers du Québec) en gaat in Canada passagiers vervoeren. Van Voorden voerde de order uit voor de producent van bestuurbare pods Steerprop Ltd. (HH)