Zeevrachtenmarkt: Wereldwijde daling ladingvolume

China verwacht voor het tweede kwartaal een verdere daling van de economie. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de Chinese droge bulk-invoer al met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Wereldwijd daalt het volume van de vervoerde goederen. Het gevolg is dat de huren en vrachten voor de droge bulkers laag blijven.

Vooral voor de capesizers is de markt dramatisch slecht. De Brave Sailor (176.283 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Vlissingen voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 5000 per dag. Capesizers met een leeftijd van 15 tot 20 jaar die een special survey moeten ondergaan worden voor de sloop verkocht, omdat naar verwachting de kosten van de survey niet kunnen worden terugverdiend. Maar makelaars zijn van mening dat nog veel meer capesizers naar de slopers moeten voordat een verbetering van de markt kan worden verwacht. Er zijn intussen dit jaar wel meer dan 40 capesizers gesloopt. In heel 2014 waren dat er maar 24.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Wereldwijde daling ladingvolume | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Wereldwijde daling ladingvolume

China verwacht voor het tweede kwartaal een verdere daling van de economie. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de Chinese droge bulk-invoer al met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Wereldwijd daalt het volume van de vervoerde goederen. Het gevolg is dat de huren en vrachten voor de droge bulkers laag blijven.

Vooral voor de capesizers is de markt dramatisch slecht. De Brave Sailor (176.283 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Vlissingen voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 5000 per dag. Capesizers met een leeftijd van 15 tot 20 jaar die een special survey moeten ondergaan worden voor de sloop verkocht, omdat naar verwachting de kosten van de survey niet kunnen worden terugverdiend. Maar makelaars zijn van mening dat nog veel meer capesizers naar de slopers moeten voordat een verbetering van de markt kan worden verwacht. Er zijn intussen dit jaar wel meer dan 40 capesizers gesloopt. In heel 2014 waren dat er maar 24.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer