Zeevrachtenmarkt: Scheepsmakelaars zien betere tijden aankomen

De banken zijn niet optimistisch over een herstel van de droge-ladingmarkt. Bijna 80% verwacht het herstel pas over twee of drie jaar. Volgens scheepsmakelaars zijn betere tijden voor de supramaxen en handysizers echter nu al in zicht. Meer bauxiet van Maleisië en kolen van Indonesië zouden snel gaan zorgen voor een betere markt.

Tot nu toe is daar weinig van te merken. Met uitzondering van enkele reizen vanuit de US Gulf liggen de charterhuren zelden boven $ 10.000 per dag, wat voor deze tijd van het jaar slecht is. De supramax Densa Eagle (55.089 dwt, 2010) werd voor twee tot vier maanden gecharterd voor $ 9000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Scheepsmakelaars zien betere tijden aankomen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Scheepsmakelaars zien betere tijden aankomen

De banken zijn niet optimistisch over een herstel van de droge-ladingmarkt. Bijna 80% verwacht het herstel pas over twee of drie jaar. Volgens scheepsmakelaars zijn betere tijden voor de supramaxen en handysizers echter nu al in zicht. Meer bauxiet van Maleisië en kolen van Indonesië zouden snel gaan zorgen voor een betere markt.

Tot nu toe is daar weinig van te merken. Met uitzondering van enkele reizen vanuit de US Gulf liggen de charterhuren zelden boven $ 10.000 per dag, wat voor deze tijd van het jaar slecht is. De supramax Densa Eagle (55.089 dwt, 2010) werd voor twee tot vier maanden gecharterd voor $ 9000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer