Derde arrestatie in zaak Gyron Crew

Een 55-jarige Nederlander die in Singapore woont is als derde verdachte aangehouden in de zaak Gyron Crew. De voorlopige hechtenis van de 40-jarige directeur van het uitzendbureau is door de Raadkamer van de Rechtbank in Rotterdam met 30 dagen verlengd.

De derde verdachte heeft volgens het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie in Rotterdam vermoedelijk op de Filipijnen matrozen geworven die onder het minimumloon aan het werk werden gezet in de Nederlandse binnenvaart. De man heeft zich vrijdag 4 mei gemeld bij de Directie Opsporing van de Inspectie SZW, waar hij vervolgens is aangehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • We filipino\’s,hoping for whatever the court\’s decision will be beneficial to all concerned..we believe,that the justice system here in the netherlands will to do any necessary to find out the truth..
    At the end justice will prevail…because NO ONE is above the law…..

    Geplaatst door: rico relanes op
  • wat ik wel eens mis in deze diskussie is toch het feit dat personeel betaald moet worden naar de wetten van het land waar het schip de vlag van voert. dat betekent in Nederland gewoon het minimumloon dat meer is dan $400.Onbelangrijk welke nationaliteit de werknemer heeft of wat hij met zijn geld doet. De (NL) schipper of een NL bureau moet de werkgever zijn en geen vage klub in Singapore. De schipper kan als verantwoordelijke hoge bedragen als navordering moeten betalen wegens ontduiking van belasting en sociale premies. ik ken voorbeelden van mensen die werkten met tsjechische buro´s. waarom niet uitvlaggen naar Malta, dat is wel toegelaten want EU, de KölnDüsseldorfer bootjes in Keulen doen dat ook!

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Een waarom vraag: waarom stopt GC met filippijnen en is er al een nieuw bedrijf \”CENU\” opgestart dat gaat beginnen in hongaren en bulgaren ect. Zou er dus WEL stront aan de knikker zitten?? Het onderzoek loopt 5 jaar zegt u, dat klopt zeker, moet u eens nagaan hoe doordacht dit spelletje opgezet is, en TOCH ziet u het gaat fout. Het is niet mogelijk om iedereen voor de gek te houden. Dus stoppen met filippijnen en doorgaan met bul en hongaren. En weer word (en) u en ik gewaarschuwd vooraf.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Geachte Goedheiligman

    Goed lezen met u iQ graag, vorm van MH.
    U weet meer dan dat nu gefeiteerd bekend is terwijl het onderzoek al zo,n 5 jaar loopt.
    U maakt zo onze sector belachelijk terwijl we zelf uitgebuit worden.
    Zo als eubo een flop is geworden zo zal ook dit geldzoekende OM een flop worden.
    Ik vind persoonlijk dat het overtrokken word als je tervergelijking stelt, dat al onze welvaart spullen in elkaar gezet worden door kinderen in India, China,een casco afbranden is wel een kinderwerkstuk de grond in boren.
    Terwijl de eigenaar het tegenwoordig niet eens meer kan aflossen.

    Maak u daar druk om.

    Geplaatst door: Barrosso op
  • Bijzonder laf om niet onder eigen naam te schrijven. Ga gerust de discussie aan in deze zaak. Of heeft ook u iets te verbergen, dat uw naam niet mag worden getoond?
    Bijzonder laf ook om reacties weg te duimen.
    Blijkt toch over wat zaak we het hebben. Natuurlijk kunnen we de uirspraak van de rechter afwachten, maar ik vind het wel heel naief om te denken dat er niets aan de hand is.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • je geeft nu zelf al weer aan dat je met laster bezig ben.je hebt het over DIE MENSENHANDELAAR,dat is laster ja.In de kranten staat verdacht van.Je moet eens beter lezen!!!!
    In NL ben je ONSCHULDIG TOT HET TEGENDEEL BEWEZEN IS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    Geplaatst door: Ed op
  • Dhr. C. de Vette weet tenminste wel waar hij over praat. Die man spreekt iets uit waar vele niets van willen weten. Ik neem daar mijn petje voor af, Chapeau. Het hele kul verhaal van “slavendrijver” slaat nergens op. WIJ weten als geen ander wat die jongens verdienen bij die LIK zitters, schandalig dat er nu nog mensen zijn die zeggen, er is nog geen uitspraak dus…….. Nee, ze zitten voor jan lul achter de tralies, en dan nog eens 30 dagen verlengd, wie weet nog wel langer. Door velen is er menigmaal gevraagd om inzichten bij GC, alleen nog nooit iemand die het mocht zien, en of bewijzen kreeg dat het goed zat.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Ja, inderdaad wat een gezeur.Verbeter de wereld en begin vooral bij uzelf.Daar hoort roddel,achterklap en misgunning OOK bij.

    Geplaatst door: Ed op
  • @ slavendrijver,De naam die u uzelf toegedeeld hebt.

    In geen enkele reactie heb ik iemand voor slavendrijver uitgemaakt.
    Voor mensenhandelaar en uitbuiter wel,maar dit betrof Gyron crew,Daarvoor ademen die nu ook gezeefde lucht,maar dat terzijde.
    Weet u,ik geloof er geen zier van dat uw Filipijn van Gyron crew 1800 euro per maand krijgt,dit is onzin,anders zaten de verantwoordelijken niet vast wegens uitbuiting.
    En als uw matroos u zoveel waard is,waarom neemt u hem dan niet zelf in dienst,ik heb jarenlang zelf de tewerkstellingsvergunningen geregeld,dus zo moeilijk kan het niet zijn.En dat u niet met stagaires wil werken kan ik wel begrijpen,die zijn vaak niet aan boord als je ze nodig hebt.Een leerling met een schriftelijke cursus is echter een goed alternatief,maar ja,die moet je dan wel weer Nederlands loon betalen,ongesubsidieerd maar wel de volgende generatie schippers.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @de vette,

    Het gaat er niet om wat ik of u genoeg vindt maar 1600,- (voor een matroos) is echt meer als wettelijk ik kan er ook niet aan doen. (drie jaar geleden kreeg t,ie 1500,- per maand Het eerste en tweede jaar weet ik echt niet maar het was vele malen meer dan 400 dollar zeg mijn matroos) Hij weet het ook niet precies meer omdat er wissel koersen in zaten en zijn pension gaat rechtstreeks naar de regering daar dus echt conform kan hij dit niet benoemen.

    Ik schrijf in mijn stukje dat hij ons veel geld waard is. Ook geven we elke week of twee weken een extra centje en geen tien euro!
    Maar vooruit je heb een filipijn aan boord dus ben je automatisch een slecht mens. En nog maar eens een keer ik heb deze man niet voor het goedkope! Niet dat hij te duur is met 3100,- euro maar als ik hem 4500,- moet betalen dan wil ik hem nog graag terug.
    En nogmaals deze man ontvang 1800,- per maand dat is 6 keer meer als het normale inkomen in de Filipijnen! Dan wordt je toch niet onderbetaald!
    Hij mag van mijn zoveel verdienen als wat hij verdient maar ga niet zeggen dat zo,n man helemaal onderbetaald is! En nogmaals ga toch ergens anders je eigen druk over maken. Dat je collega goedkoper kan varen komt waarschijnlijk niet door met een Filipijn te gaan varen. Als ik hier aan boord met 2 stagelopers aan boord ga varen ben ik echt goedkoper uit. Sterker nog je heb leerling matrozen die je met overheids subsidie aan boord kan krijgen. Dat kost je 200 a 300 euro per maand of te wel dat scheelt pas echt knaken.
    Dan nog het verhaal van de banken en je heb echt een concurrentie vervalsing te pakken!

    Met heel mijn stukje verdedig ik niet Gyron Crew alleen de verhalen zijn wel heel wild. Nogmaals als er dingen gebeurt zijn of gebeuren die niet door de beugel kunnen moet dit gestraft worden niet meer en niet minder. Maar maakt er gewoon een verhaal van en niet alle inhuurders slaven drijvers noemen of concurrentie vervalsers.

    Geplaatst door: zogenaamde concurrentie vervalsende slavendrijver op
  • zogenaamde concurrentie vervalsende slavensdrijver@ Vraag eens eerlijk aan jou filippijnse jongen wat hij het 1e – 2e – 3e – begin 4e jaar op zijn bankrekening gestort kreeg ?? Ze kunnen allemaal lullen wat ze willen, HOEVEEL KEREN IS HET AL IN DE MEDIA GEWEEST en zit nu ieders die wat te maken heeft met gyron crew in de lik?? Dit is iets van jaren uitzoeken geweest van mensen die er in gespecialiseerd zijn om zulke boeven op te pakken. Wees eerlijk, het stinkt en dat zal bewezen worden, geloof mij nou…….

    Geplaatst door: Skipper op
  • @slavensdrijver.

    Dus jij vind 1600 euro per jaar wel voldoende??????

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ja duimpje je heb helemaal gelijk!!

    Vier stage lopers kun je in dienst nemen voor 1 Filippijn. Onze Filippijn kreeg vorig jaar 1600,- euro over gestort op zijn bankrekening.
    Dit jaar is dat omhoog gegaan naar 1800,- euro.
    En wij betalen een 3100,- euro per maand aan Gyron crew.
    De 400 Dollar is bij onze Filippijn nooit ten sprake geweest.
    Uit het Oostblok via een bureau krijgen ze meestal 1400,- euro.
    Zeg het maar!! Mijn een raadsel.
    Over de belastingcentjes is al een rechtszaak geweest en Gyron Crew werd in het gelijk gesteld.
    Onze Filippijn is inmiddels 5 jaar aan boord en bevalt uitstekend.
    Het gaat niet altijd om het goedkope!

    Ik wil in deze niet de mensen van Gyron Crew schoon praten maar veroordelen voordat er een uitspraak is gedaan vind ik gevaarlijk.
    Of ze schuldig zijn aan mensen handel (wat in mijn optiek geheel verkeerd omschreven is) en andere zogenaamde strafbare feiten zullen we wel horen.
    Vergeet niet dat er in (bijna) elk bedrijf strafbare feiten plaats vinden als je alles onder de loep zou nemen.
    Concurrentie vervalsing, Veiligheid, belastingontduiking enz enz.
    Als de mensen werkelijk voor 400 dollar per dag aan boord zaten moet het aangepakt worden dat staat ook bij ons als een paal boven water.

    In de binnenvaart zijn ongeveer 500 Filipijnen werkzaam.
    Als deze groep zou weg vallen gaan we toch rare toestanden krijgen.
    Er is nu al een gebrek aan personeel laat staan goed personeel.
    De veiligheid en de overtredingen zullen flink toenemen.

    We wachten rustig de uitspraak af en als er een boete onze kant op komt dan moeten we deze betalen.
    Ik hoop onze (vol)matroos te houden want elk loon is hij ons waard!
    Het gaat niet alleen om zijn harde werken maar ook als mens kan ik er zelf ook nog een hoop van leren.
    Deze mensen hebben een mentaliteit waar we als Hollanders nog iets van kunnen leren.

    Even nog een stukje oneerlijke concurrentie. Wat een gelul!
    Het stopzetten van aflossingen of hypotheken die voor (on)bepaalde tijd ingevroren worden of hypotheek die voor een deel een worden afgeboekt.
    Of losse rente,s die bij elke bank opgekrikt worden! Daar moeten we ons druk om maken en niet over een paar duizend euro per jaar eventueel voordeel, pfffff waar praten we over!
    Ik kan een 0,006 cent goedkoper als me,n buurman alleen die buurman (weliswaar een pool aan boord) zijn aflossing stil staan waardoor hij nog eens met 0,20 cent onder mijn vrachtprijs vaart.

    met vriendelijke groet,
    een zogenaamde concurrentie vervalsende slavendrijver (waar je allemaal voor uit gemaakt kan worden)

    Geplaatst door: zogenaamde concurrentie vervalsende slavensdrijver op
  • @ Guus.
    Er is een artikel in de belastingwetgeving onder de kop , Aansprakelijkheid ’ dat vermeld:
    Leent u arbeidskrachten in ? Dan kunt u als inlener (schipper/eigenaar) aansprakelijk worden gesteld voor de loonheffingen en omzetbelasting wanneer de uitlener (Gyron crew) van de arbeidskrachten deze belasting en heffingen niet betaalt !

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Inderdaad Guus zo is het.
    Iedereen die dacht van zo das lekker makkelijk en goedkoop gelijk ook een boete.
    En die boete verhalen ze dan maar weer op Gyron.
    Er zijn zat Nederlandse jongens die willen varen (niet heel de dag chroom poetsen en boenen)maar niet voor dat bedrag.

    Geplaatst door: Jantje op
  • Dit kan nog een stuk verder gaan.ieder die hiervan gebruik heeft gemaakt, dus die matrozen heeft ingezet, zou hier medeplichtigheid verweten kunnen worden. Ieder moet hebben geweten dat die mensen onder het wettelijk minimum loon betaald werden.

    Geplaatst door: Guus op
  • Wat recht is,is recht,wat krom is,is krom! en zal met gepaste straf moeten worden gestraft! Maar een ieder bedenke;Wie zonder zonde is,werpe de eerste steen.

    Geplaatst door: marcelis op
  • Bedankt redactie Schuttevaer voor het terugzetten van de reacties.

    Als UWV door de minister eerder was aangestuurd, was controle natuurlijk wel geweest. Het is een kleinigheidje, waar echt geen jaren over hoeft te worden gedaan om te onderzoeken of de fake advertenties van de uitzendbureaus klopten.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • @ Rienk

    Wat betreft de vergunningen denk ik niet dat het met smeergeld te maken heeft.
    Het is gewoon de papieren tijger die daar op los gelaten wordt.
    Dus Gyron crew zette een paar alibi advertenties in de krant,waarbij geïnteresseerden uit Nederland en de EU afgewezen werden,om daarmee te bewijzen dat men geen Europees personeel kon vinden.
    Ik heb matrozen gesproken die op 15 advertenties gereageerd hebben en telkens gezegd kregen dat de vacature juist vergeven was.
    Omdat de uwv weinig mogelijkheden heeft om dat te controleren volgde vanzelf de TWV.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Henk, dat is zo, we kunnen niet de andere kant uitkijken. Jaren hebben we geschreven en gepraat over deze wantoestanden. Jaren heeft onze regering dit laten gebeuren.

    Politiek is benaderd, maar hebben steeds geantwoord: laten we eerst het justitieel onderzoek afwachten. Dat duurt dus jaren, waarom?
    Wat mij betreft, heeft de politiek zelf boter op het hoofd.

    Ook de onterechte vergunning verlening door UWV zou nu toch ook eens moeten worden onderzocht. Ergens moet flink smeergeld zijn betaald, hoe was het anders mogelijk, dat dit zoveel jaren heeft geduurd?

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Zouden we deze discussie niet naar een hoger plan kunnen tillen?

    Kijk, recht is recht en krom, krom…

    Het gaat daarbij wat mij betreft nog niet eens in de eerste plaats om de daders maar om de daden.

    De maatschappij is als het varen, de juiste koers, de juiste regels met deskundigheid, vastberadenheid en hoffelijkheid veilig en eerlijk betracht.

    We hebben hier in ons land de afspraak dat iedereen minimaal een bepaald loon dient te ontvangen. Dat is een belangrijk uitgangspunt voor onze hele rechtstaat.
    We hebben met elkaar regels en wetten.
    Zo heeft Eenieder het recht om met respect als volwaardig mens te worden behandelt.
    De personen in kwestie worden ervan verdacht aan dit alles niet te hebben voldaan. Let wel VERDACHT, laat het Recht spreken, daarbij heeft alleen de rechter het laatste woord.

    Als de rechter wettig en overtuigend bewezen acht dat deze mensen over de ruggen van anderen, op onrechtmatige wijze, vreselijk veel geld hebben verdiend, dan zullen zij veroordeeld en gestraft worden.

    Zoals gezegd, daag ik u uit om breder te denken, dan alleen een mening te hebben over de personen in deze zaak.

    Laten we ons op deze dag, 5 mei, ook eens bij onszelf te raden gaan of de geschetste werkwijze de manier is hoe wij als Nederlanders met onze (buitenlandse) werknemers willen omgaan. Laten we ons realiseren dat het een bijzonder voorrecht is om in dit land van democratie in vrijheid te leven. We houden dit alleen in stand als we de regels volgen en naar eer en geweten handelen.

    Laten wij constateren dat werkgevers EN opdrachtgevers al ware het slechts als mens, ook de morele verantwoording hebben over het personeel. De andere kant uitkijken is daarbij net zo verwerpelijk.

    Laten we zuinig zijn op onze samenleving. Geld verdienen is daarbij geen zonde, zolang de rechten en plichten van onszelf en de ander in ogenschouw worden genomen. Bedenk niet voor een ander maar met name voor onszelf wat wij kunnen doen om op een goede manier onze rechtstaat voort te laten bestaan.

    De vraag die ons wat mij betreft rest luidt: Wat kunnen we er in de toekomst aan doen om deze werkwijze vroegtijdig te signaleren en actief te voorkomen?

    Geplaatst door: Henk op
  • Uit ervaring met deze firma zijn deze praktijken allang bekend. Eindelijk eens goed dat dit aagepakt en uitgezocht wordt. Deze manier van misbruik wordt vast niet geaccepteerd bij petrus!
    Zo kan een ieder ondernemen!!

    Ab

    Geplaatst door: Ab de Brel op
  • Het is nog ernstiger. Er zijn zeegaande schepen verbouwd, terwijl het schip in de haven lag. Er zijn meer personen bij betrokken.
    Fred

    Geplaatst door: Fred Anker op

Reageer

Derde arrestatie in zaak Gyron Crew | Schuttevaer.nl

Derde arrestatie in zaak Gyron Crew

Een 55-jarige Nederlander die in Singapore woont is als derde verdachte aangehouden in de zaak Gyron Crew. De voorlopige hechtenis van de 40-jarige directeur van het uitzendbureau is door de Raadkamer van de Rechtbank in Rotterdam met 30 dagen verlengd.

De derde verdachte heeft volgens het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie in Rotterdam vermoedelijk op de Filipijnen matrozen geworven die onder het minimumloon aan het werk werden gezet in de Nederlandse binnenvaart. De man heeft zich vrijdag 4 mei gemeld bij de Directie Opsporing van de Inspectie SZW, waar hij vervolgens is aangehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • We filipino\’s,hoping for whatever the court\’s decision will be beneficial to all concerned..we believe,that the justice system here in the netherlands will to do any necessary to find out the truth..
    At the end justice will prevail…because NO ONE is above the law…..

    Geplaatst door: rico relanes op
  • wat ik wel eens mis in deze diskussie is toch het feit dat personeel betaald moet worden naar de wetten van het land waar het schip de vlag van voert. dat betekent in Nederland gewoon het minimumloon dat meer is dan $400.Onbelangrijk welke nationaliteit de werknemer heeft of wat hij met zijn geld doet. De (NL) schipper of een NL bureau moet de werkgever zijn en geen vage klub in Singapore. De schipper kan als verantwoordelijke hoge bedragen als navordering moeten betalen wegens ontduiking van belasting en sociale premies. ik ken voorbeelden van mensen die werkten met tsjechische buro´s. waarom niet uitvlaggen naar Malta, dat is wel toegelaten want EU, de KölnDüsseldorfer bootjes in Keulen doen dat ook!

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Een waarom vraag: waarom stopt GC met filippijnen en is er al een nieuw bedrijf \”CENU\” opgestart dat gaat beginnen in hongaren en bulgaren ect. Zou er dus WEL stront aan de knikker zitten?? Het onderzoek loopt 5 jaar zegt u, dat klopt zeker, moet u eens nagaan hoe doordacht dit spelletje opgezet is, en TOCH ziet u het gaat fout. Het is niet mogelijk om iedereen voor de gek te houden. Dus stoppen met filippijnen en doorgaan met bul en hongaren. En weer word (en) u en ik gewaarschuwd vooraf.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Geachte Goedheiligman

    Goed lezen met u iQ graag, vorm van MH.
    U weet meer dan dat nu gefeiteerd bekend is terwijl het onderzoek al zo,n 5 jaar loopt.
    U maakt zo onze sector belachelijk terwijl we zelf uitgebuit worden.
    Zo als eubo een flop is geworden zo zal ook dit geldzoekende OM een flop worden.
    Ik vind persoonlijk dat het overtrokken word als je tervergelijking stelt, dat al onze welvaart spullen in elkaar gezet worden door kinderen in India, China,een casco afbranden is wel een kinderwerkstuk de grond in boren.
    Terwijl de eigenaar het tegenwoordig niet eens meer kan aflossen.

    Maak u daar druk om.

    Geplaatst door: Barrosso op
  • Bijzonder laf om niet onder eigen naam te schrijven. Ga gerust de discussie aan in deze zaak. Of heeft ook u iets te verbergen, dat uw naam niet mag worden getoond?
    Bijzonder laf ook om reacties weg te duimen.
    Blijkt toch over wat zaak we het hebben. Natuurlijk kunnen we de uirspraak van de rechter afwachten, maar ik vind het wel heel naief om te denken dat er niets aan de hand is.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • je geeft nu zelf al weer aan dat je met laster bezig ben.je hebt het over DIE MENSENHANDELAAR,dat is laster ja.In de kranten staat verdacht van.Je moet eens beter lezen!!!!
    In NL ben je ONSCHULDIG TOT HET TEGENDEEL BEWEZEN IS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    Geplaatst door: Ed op
  • Dhr. C. de Vette weet tenminste wel waar hij over praat. Die man spreekt iets uit waar vele niets van willen weten. Ik neem daar mijn petje voor af, Chapeau. Het hele kul verhaal van “slavendrijver” slaat nergens op. WIJ weten als geen ander wat die jongens verdienen bij die LIK zitters, schandalig dat er nu nog mensen zijn die zeggen, er is nog geen uitspraak dus…….. Nee, ze zitten voor jan lul achter de tralies, en dan nog eens 30 dagen verlengd, wie weet nog wel langer. Door velen is er menigmaal gevraagd om inzichten bij GC, alleen nog nooit iemand die het mocht zien, en of bewijzen kreeg dat het goed zat.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Ja, inderdaad wat een gezeur.Verbeter de wereld en begin vooral bij uzelf.Daar hoort roddel,achterklap en misgunning OOK bij.

    Geplaatst door: Ed op
  • @ slavendrijver,De naam die u uzelf toegedeeld hebt.

    In geen enkele reactie heb ik iemand voor slavendrijver uitgemaakt.
    Voor mensenhandelaar en uitbuiter wel,maar dit betrof Gyron crew,Daarvoor ademen die nu ook gezeefde lucht,maar dat terzijde.
    Weet u,ik geloof er geen zier van dat uw Filipijn van Gyron crew 1800 euro per maand krijgt,dit is onzin,anders zaten de verantwoordelijken niet vast wegens uitbuiting.
    En als uw matroos u zoveel waard is,waarom neemt u hem dan niet zelf in dienst,ik heb jarenlang zelf de tewerkstellingsvergunningen geregeld,dus zo moeilijk kan het niet zijn.En dat u niet met stagaires wil werken kan ik wel begrijpen,die zijn vaak niet aan boord als je ze nodig hebt.Een leerling met een schriftelijke cursus is echter een goed alternatief,maar ja,die moet je dan wel weer Nederlands loon betalen,ongesubsidieerd maar wel de volgende generatie schippers.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • @de vette,

    Het gaat er niet om wat ik of u genoeg vindt maar 1600,- (voor een matroos) is echt meer als wettelijk ik kan er ook niet aan doen. (drie jaar geleden kreeg t,ie 1500,- per maand Het eerste en tweede jaar weet ik echt niet maar het was vele malen meer dan 400 dollar zeg mijn matroos) Hij weet het ook niet precies meer omdat er wissel koersen in zaten en zijn pension gaat rechtstreeks naar de regering daar dus echt conform kan hij dit niet benoemen.

    Ik schrijf in mijn stukje dat hij ons veel geld waard is. Ook geven we elke week of twee weken een extra centje en geen tien euro!
    Maar vooruit je heb een filipijn aan boord dus ben je automatisch een slecht mens. En nog maar eens een keer ik heb deze man niet voor het goedkope! Niet dat hij te duur is met 3100,- euro maar als ik hem 4500,- moet betalen dan wil ik hem nog graag terug.
    En nogmaals deze man ontvang 1800,- per maand dat is 6 keer meer als het normale inkomen in de Filipijnen! Dan wordt je toch niet onderbetaald!
    Hij mag van mijn zoveel verdienen als wat hij verdient maar ga niet zeggen dat zo,n man helemaal onderbetaald is! En nogmaals ga toch ergens anders je eigen druk over maken. Dat je collega goedkoper kan varen komt waarschijnlijk niet door met een Filipijn te gaan varen. Als ik hier aan boord met 2 stagelopers aan boord ga varen ben ik echt goedkoper uit. Sterker nog je heb leerling matrozen die je met overheids subsidie aan boord kan krijgen. Dat kost je 200 a 300 euro per maand of te wel dat scheelt pas echt knaken.
    Dan nog het verhaal van de banken en je heb echt een concurrentie vervalsing te pakken!

    Met heel mijn stukje verdedig ik niet Gyron Crew alleen de verhalen zijn wel heel wild. Nogmaals als er dingen gebeurt zijn of gebeuren die niet door de beugel kunnen moet dit gestraft worden niet meer en niet minder. Maar maakt er gewoon een verhaal van en niet alle inhuurders slaven drijvers noemen of concurrentie vervalsers.

    Geplaatst door: zogenaamde concurrentie vervalsende slavendrijver op
  • zogenaamde concurrentie vervalsende slavensdrijver@ Vraag eens eerlijk aan jou filippijnse jongen wat hij het 1e – 2e – 3e – begin 4e jaar op zijn bankrekening gestort kreeg ?? Ze kunnen allemaal lullen wat ze willen, HOEVEEL KEREN IS HET AL IN DE MEDIA GEWEEST en zit nu ieders die wat te maken heeft met gyron crew in de lik?? Dit is iets van jaren uitzoeken geweest van mensen die er in gespecialiseerd zijn om zulke boeven op te pakken. Wees eerlijk, het stinkt en dat zal bewezen worden, geloof mij nou…….

    Geplaatst door: Skipper op
  • @slavensdrijver.

    Dus jij vind 1600 euro per jaar wel voldoende??????

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ja duimpje je heb helemaal gelijk!!

    Vier stage lopers kun je in dienst nemen voor 1 Filippijn. Onze Filippijn kreeg vorig jaar 1600,- euro over gestort op zijn bankrekening.
    Dit jaar is dat omhoog gegaan naar 1800,- euro.
    En wij betalen een 3100,- euro per maand aan Gyron crew.
    De 400 Dollar is bij onze Filippijn nooit ten sprake geweest.
    Uit het Oostblok via een bureau krijgen ze meestal 1400,- euro.
    Zeg het maar!! Mijn een raadsel.
    Over de belastingcentjes is al een rechtszaak geweest en Gyron Crew werd in het gelijk gesteld.
    Onze Filippijn is inmiddels 5 jaar aan boord en bevalt uitstekend.
    Het gaat niet altijd om het goedkope!

    Ik wil in deze niet de mensen van Gyron Crew schoon praten maar veroordelen voordat er een uitspraak is gedaan vind ik gevaarlijk.
    Of ze schuldig zijn aan mensen handel (wat in mijn optiek geheel verkeerd omschreven is) en andere zogenaamde strafbare feiten zullen we wel horen.
    Vergeet niet dat er in (bijna) elk bedrijf strafbare feiten plaats vinden als je alles onder de loep zou nemen.
    Concurrentie vervalsing, Veiligheid, belastingontduiking enz enz.
    Als de mensen werkelijk voor 400 dollar per dag aan boord zaten moet het aangepakt worden dat staat ook bij ons als een paal boven water.

    In de binnenvaart zijn ongeveer 500 Filipijnen werkzaam.
    Als deze groep zou weg vallen gaan we toch rare toestanden krijgen.
    Er is nu al een gebrek aan personeel laat staan goed personeel.
    De veiligheid en de overtredingen zullen flink toenemen.

    We wachten rustig de uitspraak af en als er een boete onze kant op komt dan moeten we deze betalen.
    Ik hoop onze (vol)matroos te houden want elk loon is hij ons waard!
    Het gaat niet alleen om zijn harde werken maar ook als mens kan ik er zelf ook nog een hoop van leren.
    Deze mensen hebben een mentaliteit waar we als Hollanders nog iets van kunnen leren.

    Even nog een stukje oneerlijke concurrentie. Wat een gelul!
    Het stopzetten van aflossingen of hypotheken die voor (on)bepaalde tijd ingevroren worden of hypotheek die voor een deel een worden afgeboekt.
    Of losse rente,s die bij elke bank opgekrikt worden! Daar moeten we ons druk om maken en niet over een paar duizend euro per jaar eventueel voordeel, pfffff waar praten we over!
    Ik kan een 0,006 cent goedkoper als me,n buurman alleen die buurman (weliswaar een pool aan boord) zijn aflossing stil staan waardoor hij nog eens met 0,20 cent onder mijn vrachtprijs vaart.

    met vriendelijke groet,
    een zogenaamde concurrentie vervalsende slavendrijver (waar je allemaal voor uit gemaakt kan worden)

    Geplaatst door: zogenaamde concurrentie vervalsende slavensdrijver op
  • @ Guus.
    Er is een artikel in de belastingwetgeving onder de kop , Aansprakelijkheid ’ dat vermeld:
    Leent u arbeidskrachten in ? Dan kunt u als inlener (schipper/eigenaar) aansprakelijk worden gesteld voor de loonheffingen en omzetbelasting wanneer de uitlener (Gyron crew) van de arbeidskrachten deze belasting en heffingen niet betaalt !

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Inderdaad Guus zo is het.
    Iedereen die dacht van zo das lekker makkelijk en goedkoop gelijk ook een boete.
    En die boete verhalen ze dan maar weer op Gyron.
    Er zijn zat Nederlandse jongens die willen varen (niet heel de dag chroom poetsen en boenen)maar niet voor dat bedrag.

    Geplaatst door: Jantje op
  • Dit kan nog een stuk verder gaan.ieder die hiervan gebruik heeft gemaakt, dus die matrozen heeft ingezet, zou hier medeplichtigheid verweten kunnen worden. Ieder moet hebben geweten dat die mensen onder het wettelijk minimum loon betaald werden.

    Geplaatst door: Guus op
  • Wat recht is,is recht,wat krom is,is krom! en zal met gepaste straf moeten worden gestraft! Maar een ieder bedenke;Wie zonder zonde is,werpe de eerste steen.

    Geplaatst door: marcelis op
  • Bedankt redactie Schuttevaer voor het terugzetten van de reacties.

    Als UWV door de minister eerder was aangestuurd, was controle natuurlijk wel geweest. Het is een kleinigheidje, waar echt geen jaren over hoeft te worden gedaan om te onderzoeken of de fake advertenties van de uitzendbureaus klopten.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • @ Rienk

    Wat betreft de vergunningen denk ik niet dat het met smeergeld te maken heeft.
    Het is gewoon de papieren tijger die daar op los gelaten wordt.
    Dus Gyron crew zette een paar alibi advertenties in de krant,waarbij geïnteresseerden uit Nederland en de EU afgewezen werden,om daarmee te bewijzen dat men geen Europees personeel kon vinden.
    Ik heb matrozen gesproken die op 15 advertenties gereageerd hebben en telkens gezegd kregen dat de vacature juist vergeven was.
    Omdat de uwv weinig mogelijkheden heeft om dat te controleren volgde vanzelf de TWV.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Henk, dat is zo, we kunnen niet de andere kant uitkijken. Jaren hebben we geschreven en gepraat over deze wantoestanden. Jaren heeft onze regering dit laten gebeuren.

    Politiek is benaderd, maar hebben steeds geantwoord: laten we eerst het justitieel onderzoek afwachten. Dat duurt dus jaren, waarom?
    Wat mij betreft, heeft de politiek zelf boter op het hoofd.

    Ook de onterechte vergunning verlening door UWV zou nu toch ook eens moeten worden onderzocht. Ergens moet flink smeergeld zijn betaald, hoe was het anders mogelijk, dat dit zoveel jaren heeft geduurd?

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Zouden we deze discussie niet naar een hoger plan kunnen tillen?

    Kijk, recht is recht en krom, krom…

    Het gaat daarbij wat mij betreft nog niet eens in de eerste plaats om de daders maar om de daden.

    De maatschappij is als het varen, de juiste koers, de juiste regels met deskundigheid, vastberadenheid en hoffelijkheid veilig en eerlijk betracht.

    We hebben hier in ons land de afspraak dat iedereen minimaal een bepaald loon dient te ontvangen. Dat is een belangrijk uitgangspunt voor onze hele rechtstaat.
    We hebben met elkaar regels en wetten.
    Zo heeft Eenieder het recht om met respect als volwaardig mens te worden behandelt.
    De personen in kwestie worden ervan verdacht aan dit alles niet te hebben voldaan. Let wel VERDACHT, laat het Recht spreken, daarbij heeft alleen de rechter het laatste woord.

    Als de rechter wettig en overtuigend bewezen acht dat deze mensen over de ruggen van anderen, op onrechtmatige wijze, vreselijk veel geld hebben verdiend, dan zullen zij veroordeeld en gestraft worden.

    Zoals gezegd, daag ik u uit om breder te denken, dan alleen een mening te hebben over de personen in deze zaak.

    Laten we ons op deze dag, 5 mei, ook eens bij onszelf te raden gaan of de geschetste werkwijze de manier is hoe wij als Nederlanders met onze (buitenlandse) werknemers willen omgaan. Laten we ons realiseren dat het een bijzonder voorrecht is om in dit land van democratie in vrijheid te leven. We houden dit alleen in stand als we de regels volgen en naar eer en geweten handelen.

    Laten wij constateren dat werkgevers EN opdrachtgevers al ware het slechts als mens, ook de morele verantwoording hebben over het personeel. De andere kant uitkijken is daarbij net zo verwerpelijk.

    Laten we zuinig zijn op onze samenleving. Geld verdienen is daarbij geen zonde, zolang de rechten en plichten van onszelf en de ander in ogenschouw worden genomen. Bedenk niet voor een ander maar met name voor onszelf wat wij kunnen doen om op een goede manier onze rechtstaat voort te laten bestaan.

    De vraag die ons wat mij betreft rest luidt: Wat kunnen we er in de toekomst aan doen om deze werkwijze vroegtijdig te signaleren en actief te voorkomen?

    Geplaatst door: Henk op
  • Uit ervaring met deze firma zijn deze praktijken allang bekend. Eindelijk eens goed dat dit aagepakt en uitgezocht wordt. Deze manier van misbruik wordt vast niet geaccepteerd bij petrus!
    Zo kan een ieder ondernemen!!

    Ab

    Geplaatst door: Ab de Brel op
  • Het is nog ernstiger. Er zijn zeegaande schepen verbouwd, terwijl het schip in de haven lag. Er zijn meer personen bij betrokken.
    Fred

    Geplaatst door: Fred Anker op

Reageer